, ,

Diverse

Slettede databasen

Jeg ved simpelthen ikke, hvordan det kunne ske, men det lykkedes mig at slette hele WordPressdatabasen. Der var fire eller fem tabeller, der reelt skulle slettes, dem markerede jeg og trykkede på knappen – og så var alting væk. Gys og gru!

Heldigvis tager jeg backup af bloggen hver dag kl. 15:00, og det er en fuld backup med både database og filer. Først havde jeg faktisk først glemt, at jeg havde backup, så jeg startede med at indlæse testdatabasen, der var en måned gammel. Det gik ikke videre godt. Så kom jeg i tanke om backuppen, og så gik det egl. ret let at få reetableret bloggen; men jeg var nu noget hed om ørerne.

Der er på en eller anden måde sket noget med designet på forsiden. Der er alt for meget “whitespace” under det store billede, og der er også andet, der ser rodet ud. Det kan jeg ikke finde ud af at rette selv, så Michael fra Nemprogrammering må i gang igen.

Forsikringen

Jeg har naturligvis anmeldt tyveriet til Købstædernes forsikring. De behandlede sagen på én dag, og pengene er gået ind. Det var aldrig sket hos Topdanmark, som jeg havde før. Jeg indsendte anmeldelsen af telefon og pung. De kontaktede mig for at høre om der ikke også lå et sygesikringskort. Jow da og så erstattede de også de 195 kr., det koster at få et nyt. Det krav havde jeg da slet ikke tænkt på at gøre.

Jeg har skiftet forsikring i april, og valgte Købstædernes forsikring, fordi min nye bank – Skjern Bank – samarbejder med dem. Jeg blev ringet op, og hun stillede en del spørgsmål for at kunne skrue policen rigtigt sammen. Prisen er ca. den samme som hos Topdanmark, men dækningen er langt bedre. Fx har jeg nu også fået dækning for elskade – når jeg hælder min hyldeblomstsaft ned i tastaturet 🙂

Ovnen

Jeg er nu indehaver af en ovn med smeltet plastik på risten og i bunden. Jeg ville varme en kartoffelpie og stillede den ind i plastikbakken ved 160 gr. Det skulle jeg aldrig have gjort – og det var ret tåbeligt; men jeg har gjort det tidligere uden problemer. Nu er jeg i gang med at Google en løsning på problemet. Foreløbig har jeg fundet denne vejledning.

PS: Det virkede, og det var slet ikke så slemt, som jeg havde troet.

Tyveriet

Jeg synes, jeg har brugt uendeligt meget tid på alt det, der skal udfyldes og spærres. Det er som om, man kommer ind i et uendeligt loop. Der er mange ting/tjenester, der vil sende en bekræftelse pr. SMS. Jamen for pokker jeg har jo netop ikke en telefon.

Jeg kan ikke bestille et nyt sygesikringsbevis, da jeg ikke har et betalingskort.

Jeg kan ikke købe en ny telefon, da jeg ikke har et betalingskort. Jeg har brokket mig til Labtech over, at de ikke yder en trofast mangeårig kunde kredit i maks en uge.

Jeg kunne ikke bestille et nyt SIM-kort, da jeg ikke har et betalingskort. YouSee modtager ikke bankoverførsler, hvilket er for ringe. Jeg fik præsten til at betale med sit kort.

Det viser sig, at iPad ikke modtager SMS, hvis ens telefon ikke er i nærheden.

Så de første hurdler er at få det nye SIM-kort, det nye Visa-kort og pinkoden. Men det kan sikkert tage sin tid, da der nu om dage kun bringes post ud én gang om ugen. Dernæst kontakte Labtech for at hente telefonen. Herefter burde jeg være nogenlunde kørende igen.

12 replies
  1. Søren Larsen
    Søren Larsen says:

    Hanne.

    Da du havde dit tidligere design kørende besøgte jeg jævnligt din blog, men efter dit skift er der efterhånden langt imellem, får når det tager det meste 15 sek at loade din side og efterfølgende 5-10 sek at åbne et indlæg, ja så kan det være nok så interessant, men det er for langt tid. Noget af skyldes måske at jeg hører til dem hvor internettets hurtige lyksageligheder endnu ikke er noget frem, hvis nogen sinde (5mb), men noget må også skyldes et eller andet i dit wptheme.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Søren

      Velkommen til min blog og tak for din kommentar, der af spamhensyn lige skulle godkendes først, da det er første gang, du kommenterer her. Fra nu af vil du stryge lige igennem.

      Mange tak for at du fortæller om det med den forringede svartid. Det er ekstremt hos dig, men jeg har faktisk også en anden læser, der synes, at svartiden er blevet forringet. Jeg vil bede Michael Storm fra Nemprogrammering om at se på det. Han har meget stor erfaring med det nye tema – Enfold. Og kan han ikke komme med en løsning, vil jeg prøve at høre min udbyder ad. Det kan evt. også skyldes et plug-in, der cacher. Men det skulle jo forbedre svartiden ikke forringe den.

      Problemet skal naturligvis løses, og du hører fra mig igen.

      Svar
  2. Jørgen
    Jørgen says:

    Hurra for back-up. Hvor stor en procentdel brugere af wp har mon ikke en sådan?
    Fin forsikringservice når nu uheldet var ude, men hvor er det dog bøvlet, at man kun kan få ting til at ske med et betalingskort.Man kan ikke være bekendt at det er sådan, det er vel hastetankegangen (alt på it hurtigst muligt) der gør sig gældende. Måtte man snart besinde sig.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Jørgen

      Ja hurra for backup! Det har nu reddet mig to gange bare i år. Jeg er ret begejstret for det plug-in, der hedder BackupBuddy, som jeg har købt en livstidslicens til på et tidspunkt, hvor der blev givet en klækkelig rabat, da det ellers er ret dyrt. Lige p.t. kæmper jeg lidt med supporten om at få filerne overført til mit Googledrev og dernæst slette filen på serveren. Det skyldes, at hver kørsel genererer en fil på en Gigababyte, og det går hen og bliver dyrt for webhotellet, også selv om jeg har begrænset antallet af filer, der skal gemmes til fem. Hvis jeg nu kunne få dem til Googledrevet kunne jeg gemme op til 15 filer. De siger, det virker, men det kan jeg altså ikke se. Det underlige er, at det fungerer fint på den side, jeg er webmaster for.

      Jeg tror, der er rigtig mange, der ikke har backup. I supportgruppen er der så tit folk, der kommer på spanden, fordi de ikke har backup, og så er der alle de kloge, der siger, at der skulle have været taget backup. Den holdning bryder jeg mig ikke om. Sket er sket, det er temmelig dumt, men det er jo for sent.

      Jeg føler mig virkelig handicappet uden et betalingskort. Tænk at man ikke kan bestille et nyt sygesikringskort uden et dankort. Jeg har lige nu 34,50 i kontanter. Gad vide hvor langt jeg kommer med dem?

      Svar
  3. Eric
    Eric says:

    God forsikringsservice, men støn hvor besværligt at blive bestjålet! Din kolde afvaskning giver anledning til eftertanke. Det er fx fedt at have to betalingskort, men nok ikke smart at have dem begge i samme tegnebog/pung. Det har jeg aldrig, når jeg rejser, men jeg er mere sorgløs herhjemme – uklogt!

    Er det et plugin, der laver backuo hver dag? Burde man så ikke have to, med et der tager fx hver uge, hvis databasen inficeres, og den daglige sikkerhedskopi så også er inficeret?

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Eric

      Idéen med to betalingskort er rigtig god. Den vil jeg prøve at gå efter.

      Jo det er et plug-in ved navn BackupBuddy, der tager den daglige backup Jeg kan lade plug-inet generere et ekstra job ugentligt Det er en ekstra sikkerhed.

      Svar
  4. Kirsten b r
    Kirsten b r says:

    Nu er du jo blevet erfaren ud i stjålen mobil og pung, kan du ikke os, hvad vi gør klogt i at gøre, før noget sådant sker?

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Kirsten

      Ja – jeg er efterhånden ret erfaren. Jeg kan give disse råd videre:

      1) Notere og gemme telefonens IMEI-nummer og serienummer. Oplysningerne bør stå på købskvitteringen, ellers står de måske på æsken (hvis det er en iPhone).
      2) Straks kontakte NemID, teleselskabet og banken og spærre brugen af disse ting. Det kan lade sig gøre via deres hjemmesider,
      3) Anmeldelse på politi.dk kræver IMEI-nummer og serienummer for telefonen.
      4) Gøre krav på de 195,00 kr., som et nyt sygesikringskort koster.
      5) Hav styr på Apple-ID, da det skal ændres, hvis du har Apple-dimser.

      Det er, hvad jeg lige kan komme på.

      Svar
  5. Birgit
    Birgit says:

    Puh, det er godt med backup … rigtige kvinder tager backup! 😉
    Men for pokker, hvor er det træls med alt det besvær pga. tyveriet. 🙁
    Og så har jeg et forslag til hjælp, men jeg tror jeg skriver til dig på Messenger … som jeg går ud fra, at du kan se både på iPad og computer.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Birgit

      Ja – backup, backup, backup… Jeg er ret hysterisk med det, og det har altså reddet mig en del gange.

      Jeg ved ikke hvor mange timer, jeg har brugt på det tyveri.. Jeg ser meget frem til at få en telefon igen.

      Tusind tak for dit flotte tilbud på Messenger. Jeg svarer dig der.

      Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Inge

      Jeg håber inderligt, at jeg snart har styr på det. Det første, der skal ske, er, at jeg få et nyt betalingskort. Det vil åbne mange lemme.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *