, , ,

Vås

Drillenissen er her:

Selvom de er mægtig flinke og fremkommelige i Hvidovre Kommune, vil jeg alligevel gerne “drille” dem lidt:

Jeg ringede til fleksjobkonsulenten og spurgte, om ikke ovenstående vrøvletekst kunne blive rettet. Det kunne det ikke, og den havde været i brug i mange år. Jeg kan ikke lige huske, om det var ham selv, der havde designet det.

I forbindelse med den øverste del af teksten spurgte jeg, om jeg kunne blive holdt op på det, når jeg havde skrevet under. Han garanterede, at jeg ikke ville blive hængt op på det. Videre kunne jeg ikke komme. Jeg synes, det er noget mærkeligt noget.

Min plan

På Jobnet.dk findes noget, der hedder “Min plan”. Jeg fik en af de sædvanlige trussels-beskeder som SMS. Jeg skulle gå ind på den side og sætte et flueben, som bevis for, at jeg havde læst og forstået det. Jeg gør altid hvad det system siger, da de truer med alt muligt.

Da jeg havde sat fluebenet, tjekkede jeg lige, hvad det egl. var, jeg havde skrevet under på. Siden var tom… Jeg fatter ganske enkelt ikke det system. Hvorfor kommer der en SMS, når siden er tom?

Jeg er jo ikke ledig (endnu), så jeg forstår ikke, hvorfor jeg overhovedet skal rodes ind i den der plan. Jeg er sikker på, at hvis jeg ringer til Mickey (fleksjobkonsulenten), vil han  sige, at det skal jeg bare se bort fra.

Samlet set

Jeg forstår udmærket, at der er mange mennesker, der ikke fatter den kommunale sagsbehandling. Det gør jeg heller ikke. Jeg er nok bare bedre end mange til at få sendt en mail eller få ringet om de her vrøvle-ting. Hvordan skal man vide, hvad der gælder, og hvad man bare kan se bort fra? Det typiske – hvis det altså gælder – er, at man kan blive frataget alle mulige rettigheder.

Hvis man forestiller sig, at alle 98 kommuner vrøvler ligeså meget som Hvidovre Kommune, må der gå mange ressourcer til mundtligt og skriftligt at fortælle borgeren, at det ikke er noget, der berører ham/hende. Gad vide hvad det koster i kroner og øre? Jeg tror ikke, det er helt billigt.

Min sidste kommentar (i denne omgang) er, at det virker uprofessionelt. Min fleksjobkonsulent er, som skrevet adskillige gange, vældig flink og vil hjertens gerne hjælpe mig. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Men jeg mister tilliden til hele systemet på denne måde, og jeg bryder mig ikke om pligten til at underskrive vrøvletekster.

11 Svar
  1. Jørgen
    Jørgen siger:

    Det er ikke let at vide hvorledes beskæftigelsesmål opkvalificeres. Måske ved at ændre tilsyneladende mål (ønsker) til mål?
    Mon man ved hvad man skriver?

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Jørgen

      Vi er fuldstændig enige! De ved ikke, hvad de skriver. Det er det, der gør det til noget værre vås.

      Det, jeg næsten har det værst med, er at blive tvunget til at underskrive den slags meningsløse sludder. Og jeg kan ikke forstå, hvorfor sådanne tekster ikke kan rettes.

  2. Anette
    Anette siger:

    thja min skp skal forklare mig mangt og meget… når de vrøvler…
    sikke en skræmmende sms, jeg ville gå fra snøvsen over sådan en.

    men hvorfor de ikke ændre vrøvl til brugbart ved jeg ikke… eller jo nogen gange bliver det jo sendt så langt oppe fra (borgen) at selv borgmester er hjælpeløse …. men dem der oppe burde da høre på dem der arbejder med det og gøre det brugbart samt forståeligt for almindelige mennesker, det trods alt almindelige mennesker som bliver hængt op på at forstå og handle på det.

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Anette

      Det er fuldstændig vanvittigt, at en SKP skal bruge tid på at forklare diverse skrivelser fra kommunen og evt. andre. Jeg er selv cand. jur. (godt nok mange år siden) og alligevel er jeg i tvivl om diverse skrivelser. Det er da sygt!

      Jeg er enig med dig i, at det skal gøres forståeligt for brugerne, altså dig og mig.

      • Anette
        Anette siger:

        jep vandvittigt… men virkeligt… heldigvis fik jeg på den baggrund 30 minutter ekstra pr uge….

        ang mærkelige formuleringer hvis du når du ser sådan noget på min blog (kombi af dårligt hovede + letter ordblind = det må ske) så sig det endelig så vil jeg prøve at a) rette det og b) lære af det, jeg vil jo gerne skrive så alle kan være med. hvorfor jeg også er meget glad for uddybende spg.

  3. Henny Stewart
    Henny Stewart siger:

    Jeg havde i en periode en tidligere kursist som sagsbehandler. Hendes grammatiske niveau var, skal nu sige det pænt, ikke steget, siden hun begyndte at arbejde for kommunen. Derfor blev der skrevet det argeste hø i diverse planer. I begyndelsen sad jeg flittigt og rettede det til, så det i det mindste var nogenlunde forståeligt og fik faktisk tak for det! Da jeg så opdagede, at rettelserne ikke blev foretaget, konkluderede jeg, at der nok ikke var tid til den slags og skrev bare under på l*rtet, som det var.

    Mht. Jobnet, så har jeg haft en profil der i al den tid, det har været muligt. Dels var min jobsituation sjældent helt stabil, dels skulle jeg jævnligt hjælpe kursister i forhold til djævelskabet. Jeg må altså siges at være en ret rutineret bruger. Ikke destomindre kunne jeg kun logge på med den gamle, usikre kode de sidste 4 år, jeg skulle forestille at bruge det. Jeg gjorde flere gange opmærksom på det, både til diverse sagsbehandlere og gennem systemet selv.

    Hvis det er effektivitet og professionalisme, der er fokus i den branche, har de lang vej at gå endnu. Jeg vil faktisk konkludere, at det ikke er effektivitet og professionalisme, der er fokus.

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Henny

      Jeg sidder også pænt og retter til noget, der giver mening; men jeg tor faktisk, jeg giver op nu, da svaret hele tiden er, at det ikke kan ændres. Har de da ingen faglig stolthed? Jeg vænner mig aldrig til at skrive under på alt det sjuskede arbejde, de laver.

      “Jobnet” er for viderekomne. Jeg er altså det, man kan betegne som en god bruger, men jeg kan overhovedet ikke finde ud at navigere i det system. Forhåbentlig slipper jeg også i denne omgang for at skulle bruge det. Det ved jeg vel på mandag.

      Jeg er enig i dine betragtninger om effektivitet og professionalisme – men det får mig til at spørge, hvad der så i stedet er i fokus? Kontrol og sanktioner?

Der er lukket for kommentarer, da posten er mere end et år gammel.