Servicesamfundet der forsvandt

Servicesamfundet der forsvandt

Kundeservice er en by i Rusland

Servicesamfundet der forsvandt

I dag skulle jeg spise en god frokost her i Hvidovre med en ven.

Vi havde aftalt Café A i det afskyelige stationscenter, som er omdøbt til “Hvidovre C” for flere år siden. Caféen er lukket. Det forstår jeg godt, for deres service var ikke-eksisterende, men det var, hvad jeg lige kunne komme i tanke om på siddende hale. Fx kunne man kun “få lov” at være der i 75 minutter med mindre andet var aftalt på forhånd. Resten af stedet synes også truet af konkurs, men jeg kommer ikke til at savne det.

Jeg ringede til Torvecaféen for at reservere et bord udendørs, for jeg kan – pga. den dårlige akustik – ikke være indendørs, og i øvrigt skinnede forårssolen så dejligt, så selvfølgelig skulle vi sidde ude. Man kan ikke reservere bord udendørs. Farvel! Det må gå for godt for stedet. Der lægger jeg ikke en bøjet femøre, men det har jeg nu allerede besluttet for flere år siden.

Dong Fang på den anden side ad gaden åbner først kl. 14:00.

Andre steder har lukket om mandagen. Det må gå for godt for stederne.

Jeg endte med at gå ned at spørge Anders i Hvidovre Vinhus, om han kendte et godt sted her i nærheden. Der får man nemlig god kundeservice, så han anbefalede smørrebrød på “Rebæk Brasserie & Bar“, og det er bestemt ikke sidste gang, jeg kommer der og sidder i deres fine gårdhave.

Det var heldyrt og suverænt, men jeg har jo hverken bil eller arvinger, og i jorden skal jeg nok komme, eftersom der aldrig er nogen, der er blevet liggende ovenpå. Altså synes jeg, at jeg lige så godt kan bruge pengene selv, og i øvrigt sidder jeg jo ganske gratis foran min PC det meste af tiden.

Ergo har jeg spist stenbiderrogn med finthakket rødløg, hjemmelavet æblekage med marcipan og fået hjemmelavet rabarbersaft m.m. Stedet får hermed min varmeste anbefaling.

Konkrete services der er forsvundet

  • man skal selv hente pakkerne, men portoen er ikke sat ned.
  • man kan ikke ringe til PostNord, når de sender en SMS om, at man ikke var hjemme, uagtet man sad hjemme og ventede på pakken
  • man skal betjene sig selv i supermarkedet, men priserne er ikke sat ned
  • man skal betjene sig selv i netbank, men renten er ikke steget
  • man skal selv melde sin ankomst hos fx lægen, men man får ikke mere tid med lægen
  • man kan skrive til Danmarks Radio, men deres autosvar lyder “Du skal ikke regne med at få svar”
  • man kan sende en mail til “Villabyernes” redaktion (det er en form for lokalavis), når man endelig har fået en e-mailadresse via Messenger, da der ikke er kontaktinformationer på deres hjemmeside
    • deres autosvar lyder “Tak for din mail. Villabyerne modtager mange mails hver dag, så vi har desværre ikke mulighed for at svare dem alle, men vi kigger alt grundigt igennem. Har du sendt os noget materiale, vi går videre med og vi har brug for flere detaljer, hører du fra os. Du behøver altså ikke at ringe for at spørge, om vi har modtaget mailen. Bedste hilsener, Villabyernes redaktion”. Ergo gør de gør med andre ord alt for at holde publikum borte
  • der er helt sikkert mange flere eksempler.

Når jeg lægger penge, vil jeg betjenes

Jeg er fuldt ud klar over, at alt ovenstående er såkaldte “First World problems”, og at det bare er, den vej det går, og at det må jeg leve med. Og det gør jeg så. Men når jeg en sjælden gang går ud, vil jeg betjenes. Jeg gider ikke være min egen ekspedient i supermarkedet. Hvorfor skal jeg selv agere både postbud og lægesekretær? Fortsæt selv remsen.


Rammer mine artikler dine interesser?

Her kan du deltage i en lille enquete og helt anonymt fortælle lidt om dig selv. Formålet er, at jeg måske kan skrive mere om det, der interesserer netop dig:


Har du kommentarer til artiklen?

Så er jeg glad for at modtage dem i relation til artiklen, dvs. i artiklens kommentarfelt herunder, ikke på Facebook og ikke via Messenger. Jeg svarer dig også relation til artiklen, ikke på Facebook og ikke via Messenger. Det skyldes, at kommentarer og artiklen jo ellers dekobles, og så er din kommentar ikke noget værd i fremtiden. Det er ærgerligt for os begge.

Hvis du ikke tidligere har kommenteret en af mine artikler her på siden, skal din kommentar først godkendes (spamhensyn). Min responstid er under normale omstændigheder meget kort. Herefter vil du stryge lige igennem.

2 Svar
  1. Henny Stewart
    Henny Stewart siger:

    Jeg må give dig ret i det meste. Dog vil jeg sige, at hvis man lægger lidt ekstra i søgningen og ikke er bleg for at betale et par bobs ekstra, så kan service altså findes. Men det har du jo selv oplevet i forb. med restauranten.

    Det er værre med de services, hvor der ikke er frit valg. Lad mig ikke få begyndt på sundhedsvæsenet. At de fx sender eboks meddellelser om, hvad min mand, der stadig er indlagt, skal have med til en bestemt aftale, som de selv har lavet. Sender en taxa til hans hjemmeadresse for at hente ham, desuagtet, at han stadig er indlagt og skræmmer mig halvt ihjel, fordi den stakkels chauffør, der ikke taler ret meget dansk, tror at der er nogen, der laver fis med ham og er utilfreds med det, hvilket man jo godt kan forstå Nå, jeg fik ham da så nogenlunde beroliget. Men den ene hånd ved så sandelig ikke, hvad den anden laver. Og det samlede resultat former sig da som en gang utrolig dårlig service. Jeg kunne gpdt finde andre eksempler, der er lige så åndssvage, men det skal jeg lade være med.

    På forhånd undskyld for trykfejl og lignende. Jeg ser dårligt i dag og har svært ved at se de små bogstaver, jeg kyler ud her.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Henny

      Du har ret at “har man penge, så kan man få”, men jeg er p****-irriteret over alle de steder, man ikke har et valg angående prisen, der bare stiger, mens servicen falder.

      Jeg er enig med dig angående sundhedsvæsenet, der er blevet mere og mere “håndholdt” (se eksempelvis min artikel fra i dag: https://stegemueller.dk/rewritalize-loed-ellers-godt/).

      Jeg skal fx have taget blodprøver hver tredje måned pga. ECT. Det er fint, for så overlever jeg sikkert, men sekretæren kan kun bestille den kommende. Så nu har jeg en aftale om, at når jeg har “indløst”, den bestilte rekvisition, orienterer jeg min kontaktperson, der derefter kan bestille næste rekvisition. For personalet på “blodprøveafdelingen” på “Store-Hvidovre” har oplyst, at man som patient skal være i god tid med at booke via den dertil indrettede hjemmeside blodproever.dk, for ellers kan man måske ikke få en tid, da andre prøvetagningssteder er lukkede, ergo er presset steget. Og så kan jeg måske ikke få min ECT-behandling … suk.

      Pyt med små og store bogstaver. Jeg er bare glad for at høre fra dig. God bedring til din mand!

      Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i debatten?

Du er mere end velkommen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *