, , , ,

Agile og scrum

Fremmede ord

Jeg er et ordmenneske, for jeg kan godt lide ord! De må gerne være gammeldags, fremmede, sjældne og så skal de ligge godt i munden.

Jeg blev ved at støde på to, jeg ikke kendte “Agile” og “Scrum”, og besluttede derfor at finde ud af, hvad de stod for. Teknologisk Institut har denne fine video (6:47), der forklarer begreberne relativt grundigt.

Ny vin på gamle flasker? – eller omvendt?

Agile og scrum lyder indlysende og fornuftigt. Hvem kender ikke projekter, hvor projektdeltagerne lukker sig inde i projektrummet, når planen er godkendt af direktionen, for først at komme ud igen et halvt år senere, og hvor ledelsen så ser, at de egentlig hellere ville have haft et andet produkt/resultat?

Agile og scrum tilsiger, at der leveres mindre leverancer konstant, og at de/der løbende justeres efter ledelsens ønsker. Når en leverance er godkendt, arbejdes der på næste lille leverance.

Jeg tænker bare på, at jeg ikke kan se forskellen til det, vi kaldte iterative processer, da jeg i fortiden var projektleder:

Hvor “Iterativ” betyder gentagne cykliske tiltag i betydningen små frem-og-tilbage skridt, der dog går fremad mod en forandring.

Den helt store forskel er måske det med “scrum-master” altså projektets “udenrigsminister”. Det lyder som en god idé, idet det som projektleder kan være svært at holde skansen både ind- og udadtil. Den faglige ledelse af projektdeltagerne går ikke altid hånd i hånd med det at holde direktionen fra dørene.

Gør jeg det selv?

Filmen får mig til at tænke på, om jeg selv begår helt samme fejl, når jeg siger til min arbejdsgiver, at det er bedst at gøre hele hjemmesiden helt færdig i et testmiljø og først dernæst gøre den offentligt tilgængelig?

De er begyndt at spørge, hvornår de ser nogle resultater, og det er måske forståeligt, når jeg har brugt 71:22 timer? Jeg tror, jeg vil genoverveje min strategi. Alle med en hjemmeside ved, at det er noget pillearbejde. Der er ting, der ikke virker. Der er ting, der skal analyseres, fejlsøges og rettes op. Korrekturlæsning er også pillearbejde, når det skal gøres så godt som muligt, og alle kommaerne skal placeres bare tilnærmelsesvist korrekt.

Hjemmearbejde

Når vasketøjet om lidt er hængt op, skal jeg levere ugens fire timers hjemmearbejde. Noget med noget TLS, der udfases, og som jeg intet ved om, men det passer mig storartet. Det passer fint til hjemmearbejde, da jeg nok skal bruge en høj grad af koncentration. Jeg har meget svært ved at koncentrere mig på arbejdspladsen, da der er støj, som gør direkte ind i centrum af min hjerne.

Mange med “arbejde-hjemme-plads” (som ikke er det samme som “hjemmearbejdsplads”) fremhæver, at det er fint, for så kan de lige hænge vasketøj op, når maskinen er færdig. Det gør jeg ikke.

Når jeg har sat stopuret i gang, laver jeg intet privat. Ingen læsning eller besvarelse af mails, ingen Facebook eller andet, der vedrører mit privatliv. Ringer telefonen, slukker jeg stopuret. Jeg har det bedst med at holde helt strikte grænser. Jeg arbejder, når uret kører, og når uret ikke kører, har jeg fri. Risikoen er ellers, at jeg leverer for mange timer og ikke kan finde ud af at holde fri, og den fælde har jeg ikke lyst til at havne i (igen). Og her er det ikke bare mig, der ikke kan finde ud af det. Det er nemlig det mest kendte problem ved “distancearbejde”.

6 replies
  1. Jørgen
    Jørgen says:

    Det lyder lidt som “det vigtigste først” og det er sikkert en god tankegang, som kan modvirke projekters tendens til at tage for meget tid i begyndelsen og derfor sætte folk under for tort pres mod slutningen.
    Håber du finder gode løsninger på presset du udslttes lidt for.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Jørgen

      Der er noget rigtigt over “det vigtigste først” – på den anden side, må man jo også arbejde i den rækkefølge, der er den rigtige. Fx må man lave siden, før man kan vise den. Jeg har migreret testsiden til livesiden. Så har jeg forhåbentlig fred lidt 🙂

      Svar
  2. Henny Stewart
    Henny Stewart says:

    Jeg har lavet hjemmesider for to af de foretagender, jeg arbejdede for. Jeg var så meget inde i arbejdsgangene, at der ikke blev nedfældet nogle krav til produkterne. Det “lå i luften”, at jeg vidste, hvordan det skulle skæres.

    Jeg gjorde i begge tilfælde det, at jeg præsenterede gennem hele forløbet. Jeg lagde også op, så alle andre kunne se og prøve siderne og give feedback på både funktion og udseende. Skulle jeg nogensinde lave en side for andre igen, og det skal jeg ikke, så blev det på samme måde. Det der med et færdigt produkt på en sølvbakke, som man kan risikere slet ikke falder i smag eller bliver helt forkastet, er ikke mig.

    Det eneste, jeg i virkeligheden kan se et behov for at køre i en lukket sandkasse, er bestillings- og betalingsmoduler. Det er selvfølgelig uhyre vigtigt, at sådanne fungererer, som de skal, inden de bliver sluppet løs i verden. Som du kan forestille dig, var der ikke så meget af den slags på hjemmesider for sprogskoler og oplysningsforbund! 🙂

    Hvad angår at bruge amerikanske forretningsudtryk på dansk, så kan jeg sagtens undvære det. Synes nærmest, det er en uting.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Henny

      Jeg har naturligvis gjort det, at jeg har klonet livesiden til en testside, og efter hver arbejdsdag har jeg sendt en mail med et eller flere screen shots, der viser, hvor langt jeg er nået. Simpelthen et screen shot af menuerne med et tal på, så det er tydeligt, hvor jeg er nået til. De har selvfølgelig adgang til testsiden. Jeg er klar over, at jeg måske gør det for godt, og at de ikke kan se den værdi, jeg tilfører virksomheden. Jeg har det bare sådan, at skal jeg lægge navn til, skriver vi ikke “Du” med stort mv.

      Jeg har nu sendt et forslag om, at jeg migrerer det, der er færdigt, til livesiden. En af de ting, der virkelig vil kunne ses/mærkes er svartiderne, som jeg har reduceret til ca. 25 pct. Jeg har forklaret, at Google (Google rules the world) nedprioriterer de langsomme sider og opprioriterer de hurtige sider. Virksomheden går meget op i Google og SEO og betaler faktisk flere tusinde kroner pr. måned til et bureau, der laver det for dem. Det tør jeg slet ikke blande mig i, for jeg ved ikke nok/noget om det. På et tidspunkt skrev Eric lidt om de tre eller fire vigtigste ting i SEO. Jeg skal have fat i ham igen, for måske kan jeg bruge noget der og på den måde spare virksomheden en del penge. Det kan de godt lide 🙂

      Svar
  3. Eric
    Eric says:

    Lige nu orker jeg ikke at sætte mig ind i nye begreber som “scrum”, og hvad ved jeg, men hvis de vil se resultater nu, er der vel to muligheder:
    1. Hvis den nye, færdige løsning kræver, at alle sider opdateres på én gang (fx fordi de er inter-afhængige), må du vælge en mellemløsning, som reelt er dobbeltarbejde, fordi den færdige løsning stadig mangler at blive lavet.
    2. Hvis løsningen kan implementeres en side af gangen, så giv dem dog en side af gangen og lav dem i prioriteret rækkefølge. Så føler de, at de får godbidder for pengene, og alle er glade undtaget dig, der gerne ville servere hele buffeten på et sølvfad.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Eric

      Når du får tid og lyst, skulle du alligevel kigge på den lille video. Det er faktisk vældig spændende, når man arbejder med projekter.

      1: Næh tak. Jeg hader dobbeltarbejde.

      2: Ja det kan godt være, det er en god idé. Jeg vil præsentere den for dem. Jeg har snart en hel del færdige sider, og jeg kan relativt let lave en migrering, da jeg har fået lov at købe “UpdraftPlus with Migrator”, som stort set aldrig fejler, men jeg har aldrig is i maven, når jeg migrerer, og i hvert fald har jeg altid taget to backups først (en af test og en af live). Du har ret i det med buffeten og sølvfadet.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *