Hvorfor besøger folk et website?
Tanker om webdesign
Indholdsfortegnelse
Hvorfor besøger folk et website?
Jeg har brugt hele dagen på at implementere Lisbeth Scharlings tips og tricks. Jeg er ikke i mål, men jeg er kommet et stykke af vejen, og jeg har god gavn af Zoom-seancen. Den er en kæmpe hjælp. Der er emner, jeg har afspillet flere gange for helt at forstå, hvad hun mener. De noter kunne jeg aldrig have taget. Det er sikkert en forretningsidé, hun kan komme langt med.
- Noget af det, vi talte om, var »Hvorfor besøger folk et website?«
- Jeg kan så godt lide at høre hende sige »De kommer ikke, fordi det ser smart ud. De kommer, fordi de vil se, om siden har det indhold, de søger«
Sådan har jeg det jo også selv. Jeg kommer efter information, efter nyheder, efter hjælp til noget jeg er i tvivl om, efter viden osv. Jeg kommer ikke for at nyde hoppende og dansende elementer. Sker der for meget på en side, er jeg også den, der er smuttet, for jeg kan ikke rumme de mange indtryk.
»Månen har den farve, måner skal have«
Mine faste læsere er naturligvis vant til, at siden ser ud, som den har gjort i årevis: »Månen har den farve, måner skal have« (Clara Pontoppidan i tv-udgaven af Gustav Wieds »Skærmydsler« 1961), og man skal vænne sig til enhver forandring.
Man skal finde sig til rette i det nye. Al begyndelse er svær. Jeg håber, I vænner jer til tanken og det nye udtryk. Det er i hvert fald velment fra min (hjemme)-side. Jeg håber, I vil synes, det er enklere at komme på besøg på mit website.
Søgemaskineoptimering, Search Engine Optimization, SEO
Hvis man har styr på SEO, bevirker det, at Google sørger for at rangere siden højere i søgeresultater. Det er flere år siden, jeg opgav Search Engine Optimization, SEO, også kaldet søgemaskineoptimering på dansk.
Der er flere årsager til, at jeg gav op, og den vigtigste er, at jeg ikke orker det, eftersom mit site er enormt, og at det ikke sælger noget og aldrig i livet kommer til det. Det er personlige beretninger om snart sagt hvad som helst. Det er »mit liv og mit barn«.
Man kan sige, at jeg skyder med spredehagl, men jeg har trods alt også fokusområder: psykiatri, Aspergers syndrom og flere afskygninger af slægtsforskning herunder slægtsdatabasen i »The Next Generation of Genealogy Sitebuilding – TNG«
SEO er enormt vigtigt, hvis man har en sælger i maven eller driver en virksomhed, der har behov for betalende kunder, for »Google rules the world«. Men alt mit indhold får du kvit og frit – endda uden betalingsmur 🙂
På den anden side vil jeg selvfølgelig gerne have læsere! Så på et tidspunkt spurgte jeg derfor Martin Dyrhøj, der er ekspert i SEO, og som jeg kender via mit frivillige arbejde for GladTeknik, om, hvordan han ville vurdere mit site rent SEO-mæssigt. Jeg blev glad, da han svarede, at selv om jeg aldrig har gjort noget for det, var hans vurdering, at det så rigtig fornuftigt ud, og han ikke så grund til at bruge tid og penge på SEO.
Jeg kender SEO-reglerne til bevidstløshed, og jeg efterlever dem for det meste. Det er fx minimum 600 karakterer pr. indlæg, minimum ét udgående link, minimum ét internt link, title-tekster på links (dvs. den – evt. forklarende – tekst, der vises, når man holder musen over linket), man skal nemlig fortælle folk, hvad der vil ske, hvis de klikker på linket osv.
Det bliver spændende at se, om de ændringer, jeg arbejder på lige nu, sparker besøgstallene i opadgående retning. Noget tyder på, at det vil lykkes med tiden, for jeg har allerede fået en ny abonnent på nyhedsbrevet, hvilket ikke sker så ofte, så jeg nu er oppe på 66 abonnenter. Det er ikke alverden, men det er okay.
Jeg er sådan set tilfreds allerede nu, men »Mer vil ha’ mer«. Jeg har altid haft 120-150 besøgende i de seneste (forhåbentlig ikke de sidste!) 24 timer, uanset hvornår på døgnet jeg tjekker Matomo. Det er godt nok til mig.
Har du kommentarer til artiklen?
Så er jeg glad for at modtage dem i relation til artiklen, dvs. i artiklens kommentarfelt herunder, ikke på Facebook og ikke via Messenger. Jeg svarer dig også relation til artiklen, ikke på Facebook og ikke via Messenger. Det skyldes, at kommentarer og artiklen jo ellers dekobles, og så er din kommentar ikke noget værd i fremtiden. Det er ærgerligt for os begge.
Hvis du ikke tidligere har kommenteret en af mine artikler her på siden, skal din kommentar først godkendes (spamhensyn). Min responstid er under normale omstændigheder meget kort. Herefter vil du stryge lige igennem.
Skriv en kommentar
Vil du deltage i debatten?Du er mere end velkommen!
… så prøvede jeg lige at finde din allerførste blog-opslag; det kunne jeg ikke, jeg nåede kun tilbage til januar 2007 (https://stegemueller.dk/i-koebenhavns-radio/). Hvis du har blogget i 20 år, burde jeg jo kunne komme tre år længere bagud, men på det nævnte opslag er der ingen tilbage til ældre opslag-pil. Den slags mærkværdigheder er en af grundene til at jeg elsker arkiver.
@ Charlotte
Jeg registrerede domænet den 2. december 2004. Der gik lidt tid, inden jeg fandt ud af, hvordan jeg fik installeret program osv.
Jeg vidste intet om at lave hjemmesider, så jeg måtte jo altså læse mig til tingene.
På det tidspunkt var jeg ikke på WordPress – CMS’erne var jo dårligt opfundet, hvorfor jeg kodede alt selv i HTML og brugte en halv dag på at lave en knap osv. Da jeg installerede WordPress, konverterede jeg ikke de tidligste artikler, for det var dels for besværligt, dels anså jeg dem for at være uinteressante.
Ah, OK. Så du starter så at sige bare midt i det hele, der hvor jeg fandt den tidligste. Jeg er også skyldig i at starte totalt uformidlet in medias res, og jeg hat ikke engang haft nogen blog før den, jeg har nu.
@ Charlotte
Sikkert på grund af dine plastre er jeg ikke helt med på, hvad du mener, men det er sikkert fint.