,

Danmarks ringeste hjemmeside: rejsekort.dk

rejsekort.dk er håbløs

Danmarks ringeste hjemmeside: rejsekort.dk

Samtlige artikler vedrørende Rejsekort

Jeg er bare begynder med hensyn til at lære at kode i PHP, men det er lige før, jeg tror, jeg kunne hjælpe rejsekort.dk til en bedre side.

Det er selvfølgelig ikke rigtigt, for der er en masse funktionalitet at tage hensyn til, men hvor er jeg dog træt af den side, der fungerer på samme måde som i internettets første leveår eller rettere ikke fungerer.

Glem aldrig at stemple ud, hvis du bor i hovedstadsområdet

Det er et mareridt, hvis man glemmer at stemple ud.

Jeg tager tit til Holbæk Station, og det kan selvfølgelig ske, at jeg ikke får stemplet ud. Det sker typisk alle de gange, toget er forsinket, og jeg opdager, at jeg er nødt til at tage en vogn for at nå min aftale med psykologen, i stedet for at fortsætte med lokalbanen til Stenhus trinbræt og gå der fra.

Det skete fx den 9. marts. Jeg rapporterede min forglemmelse med det samme, altså mens jeg sad i taxaen, og glemte herefter alt om det.

Ved et tilfælde opdagede jeg her 6 – 7 måneder efter i deres program “Check udvej” at “Anmodning om indmelding afvist”. Jeg kiggede på selve siden rejsekort.dk efter, hvad det kunne skyldes. Der stod, at Holbæk Station var et “ukendt sted”, selvom jeg valgte det i programmets drop down-liste. Man kan nemlig ikke andet. Så må det vel være “kendt”?

Danmarks ringeste hjemmeside: rejsekort.dk

Danmarks ringeste hjemmeside: rejsekort.dk

Jeg ringede til dem, eftersom deres kontaktformular ikke virker i min browser, som er Firefox. Efter de sædvanlige 25 spørgsmål, valgmuligheder og lige så lang ventetid, med ulidelig musik, målt i minutter, kom jeg igennem til en medarbejder, der heller ikke vidste, hvad det betød. De anbefaler ellers konstant, at man ringer til dem.

Han anbefalede, at jeg i stedet brugte Google Chrome som browser, men en side, der vel nærmest må siges at komme fra en offentlig myndighed, skal da virke i alle almindelige browsere – og Firefox er altså ikke et eller andet, der er udviklet forleden nat af en privatperson i Bangladesh eller omliggende egne. Den er anerkendt open source, den bruges af 362 millioner brugere, svarende til en markedsandel på ca. 4,92 pct., og jeg har brugt den i ca. 15 år.

Det skal retfærdigvis siges, at formularen virker ved en test i Google Chrome. Så må jeg jo bare slette den browser også samtidig med den ugentlige sletning af Edge …

Én anmodning har to statusser

Jeg har også en afvist anmodning fra den 1. februar, hvor destinationen også var Holbæk. Stedet er også der “ukendt”. Der er ikke grund til at gøre mere, og problemet er sådan set til min fordel, eftersom der i begge tilfælde kun er trukket 18,75 kr, hvor det rigtige beløb havde været ca. 47 kr. Jeg spurgte, om han kunne slette dem af deres system, men det kunne han ikke. Det er selvfølgelig forståeligt nok.

Hvad der derimod ikke er forståeligt er, at rejsen den 9. marts optræder både under “Afsluttet” og under “Behandles”. Det kunne han heller ikke hverken svare på eller slette.

Han stillede forskellige spørgsmål om rejsen, tidspunkter for brugen af programmet mv. Hvem kan huske den slags mere end et halvt år senere? Hvorfor har de ikke sendt en eller anden besked om, at anmodningen er afvist? Det spurgte jeg om. Svaret var de sædvanlige spørgsmål:

  • Har du oplyst den rigtige e-mailadresse? (Ja, for jeg bruger kun én).
  • Måske er den gået i spamfilteret? (Nej, for det kigger jeg dagligt i).

Jeg bliver træt af den slags spørgsmål.

Hvis det lykkes at skrive til dem

Jeg skrev til dem via kontaktformularen. Emnet beskrives længere nede. Når man har trykket send, returnerer man uden videre til det sted, man startede. Der kommer ikke en kvitteringsside, der kommer ikke en mail eller nogen anden form for bekræftelse. Jeg spurgte dem telefonisk, om de havde modtaget beskeden? Svaret var: Ja, men der kan godt gå lidt tid. Jamen jeg havde da ventet et par timer, for det kunne jo være, der ville komme en e-mail med en bekræftelse.

Konklusionen måtte være, at de ikke havde modtaget min besked.

De er klar over, at det ikke virker særlig godt

Danmarks ringeste hjemmeside: rejsekort.dk

Danmarks ringeste hjemmeside: rejsekort.dk

Af billedet til højre fremgår, at de faktisk er klar over, at muligheden for at stemple ud via en hjemmeside (ikke rejsekort.dk men et subdomæne ved navn https://checkud.rejsekort.dk) ikke virker særlig godt.

Jamen så skulle de måske overveje at løse problemet, så man ikke som kunde skal være klar med både en browser, de beslutter for at se selve hjemmesiden, og telefonen?

Det kan kort beskrives med to ord: talentløst roderi.

Loggede aldrig ind med NemID

Jeg har aldrig kunnet logge ind med NemID. De ved ikke hvorfor. For et par år siden oprettede en medarbejder derfor et temmelig usikkert kodeord for mig, og det har jeg så brugt uden at være tilfreds med det, da der er penge involveret.

Lige nu lykkedes det dog at logge ind med det nye MitID. Det skal de have, og det er jeg tilfreds med.

70 kr. for at komme til Rødovrehallen fra Hvidovre

Fra mig i Hvidovre til Rødovrehallen er der 4,1 kilometer. Det kom jeg til at betale 70 kr. for, fordi jeg glemte at stemple ud. Pokkers/fandens også. Nu starter cirkusset igen.

Jeg var usikker på, hvor jeg skulle af, og hvordan jeg skulle finde min endelige destination, da det var første gang, jeg skulle der til. Derfor glemte jeg i forvirringen at stemple ud.

Jeg brugte deres program “Check udvej”, så snart jeg blev opmærksom på forglemmelsen – altså den 13. september. Jeg var klar over, at jeg stod af enten 10:50 eller 10:55, eftersom min aftale startede kl. 11:00. Det meldte jeg ind. Det kan vel næppe gøres mere præcist?

Men prøv at se hvad der er registreret vedrørende rejse nummer 196:

Danmarks ringeste hjemmeside: rejsekort.dk

Danmarks ringeste hjemmeside: rejsekort.dk

De mener, at:

  • jeg stod af et sted ved navn “Fuglegavl”. Jeg aner ikke, hvor det er, og jeg har aldrig været der, og at
  • jeg brugte 4 timer og 14 minutter på at komme til Rødovrehallen.
  • Og en passant vedrørende rejse nummer 195: Jeg er aldrig nogensinde steget på på stoppestedet ved navn “Hvidovre Butikstorv”. Og jeg kan altså godt huske, hvad jeg foretog mig den 12. september.

Man skal tjekke alt!

Nærmest ved et tilfælde loggede jeg ind for at se, hvordan de behandlede min “ansøgning” om at få nogle af de 70,50 kr. tilbage. Jeg vil ikke betale 70 kr. for at køre 4,1 kilometer på en rejse, der er ren “Anders And”. Det var derfor, jeg ved et tilfælde opdagede de afviste anmodninger fra 1. februar og 9. marts.

Eftersom der intet var sket i går, ringede jeg til dem for at høre, hvad der sker. De opfordrer jo konstant til, at man ringer til dem.

Det må i sig selv være en anerkendelse af, at systemer og hjemmeside ikke fungerer optimalt. Det må koste formuer at have medarbejdere ansat til at hjælpe med det, en velfungerende og gennemtænkt hjemmeside burde kunne klare.

Deres svar var “Sagsbehandlingen kan vare 14 dage”.

  • Hvad er det for en “sagsbehandling”, der skal finde sted? Jeg har jo leveret alle informationer, jeg snyder ikke, de skal vel bare trykke på et par knapper?
  • Og hvis de tror, jeg snyder, hvordan vil de så tjekke, om jeg gør det? Påmontere mig en GPS i fremtiden eller hvordan?

Nåh, men jeg har lagt opgaven om at tjekke om 14 dage ind i min kalender. For man kan ikke regne med, at de fortæller om resultatet af deres såkaldte “sagsbehandling”. Min erfaring er, at anmodninger bare afvises, uden at man får besked om det.

Jeg sender dem linket

Jeg er selvfølgelig ikke klar over, om der er andre brugere, der har oplyst dem om problemerne med deres hjemmeside. Folk giver vel bare op på forhånd. Men under alle omstændigheder sender jeg dem (hvis det kan lade sig gøre) linket til denne artikel.

Hvis de svarer, vender jeg naturligvis tilbage med deres svar.

Tilføjelse 1

Denne gang fik jeg faktisk en bekræftelse, nåh men så virker kontaktformularen måske heller ikke i Safari?

Og der vil være svar allerede om to uger …

Tilføjelse 2

Mandag den 19. september har jeg fået dette svar:

Kære Hanne B. Stegemüller

Tak for din henvendelse af 17-09-2022.

Du har kontaktet Rejsekort Kundecenter, der udelukkende behandler indkommende kald og henvendelser omkring brugen af Rejsekort.

Rejsekort Kundecenter er ikke kommunikationsafdeling med mulighed for at kommentere på artikler med mere.

For kontakter til Rejsekort og Rejseplan A/S, kan du kigge på hjemmesiden : https://www.rejsekort.dk/RKRP

Det prøver jeg!

Har du kommentarer til artiklen?

Så er jeg glad for at modtage dem i relation til artiklen, dvs. i artiklens kommentarfelt i bunden af denne side og ikke på Facebook. Jeg svarer dig også relation til artiklen og ikke på Facebook. Det skyldes, at kommentarer og artiklen jo ellers dekobles, og så er din kommentar ikke noget værd i fremtiden. Det er ærgerligt for os begge.

Hvis du ikke tidligere har kommenteret en af mine artikler her på siden, skal din kommentar først godkendes (spamhensyn). Min responstid er under normale omstændigheder kort. Herefter vil du stryge lige igennem.

Danmarks ringeste hjemmeside: rejsekort.dk

Danmarks ringeste hjemmeside: rejsekort.dk

6 Svar
  1. Bix
    Bix siger:

    Kære Hanne
    Hvor bliver jeg dog glad for min bil, når jeg læser din post. Jeg håber, at der er nogen hos DSB, der læser din post, og måske oven i købet tager ved lære af den, for der er da i den grad plads til forbedringer.
    Imponerende vedholdenhed, Hanne! 👍
    Knus

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      Kære Bix

      Tak for din kommentar.

      Jeg kan godt sige dig, at der er nogen hos i hvert fald Rejsekorts administration, der læser de nu i alt tre artikler om de uduelige og ubrugelige systemer. Se gerne artiklen (der er nummer tre i alt) fra her i dag den 20. september. Den rummer blandt andet gengivelsen af en mail til dem.

      Hold da op hvor er jeg træt af det. Havde jeg kørekort, og var det ikke så dyrt, købte jeg en bil …

      Jeg kan være enormt vedholdende …

      Knus

      Svar
  2. Eric
    Eric siger:

    Jeg har kun tilgået siden for at finde ud af, hvad en eller anden tur kostede. Andet har jeg ikke haft behov for, så jeg har slet ikke opdaget, at siden er så bøvlet, som du beskriver.
    Der har været megen kritik af rejsekortet, men jeg har ikke opdaget/oplevet dårlige sider. Jeg synes, det er fint, at man kan bruge det i det meste af landet, og det er nemt og smart.
    Hvad “menneskelig service” angår, er det generelt et meget broget billede. Nogle firmaer er håbløse, andre fremragende.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Eric

      Være du bare glad for, at du ikke har opdaget bøvlet. Nu ved jeg ikke, hvordan det er udenfor hovedstadsområdet, men her skal man bestemt ikke glemme at stemple ud. Det er et værre cirkus, når/hvis man glemmer det.

      Jeg synes helt sikkert også, at konceptet bag rejsekortet er rigtig godt. Det er sikkert og det er smart. Da jeg blev pensionist, ændrede de bare min status (det kan man nemlig heller ikke gøre på deres hjemmeside) efter at have set afgørelsen, så nu kan jeg rejse billigere udenfor myldretiderne. Tænk dengang man skulle huske at købe nyt/nye stempelkort i alskens farver, som for mit vedkommende kun var gyldige i hovedstadsområdet. Jeg kan ikke huske, hvad man gjorde, hvis man kom ud over de tilladte zoner.

      “Den menneskelige service”: Medarbejderne er søde, flinke og hjælpsomme. Jeg synes, det er synd for dem, at de skal sidde og afbøde skaderne af de håbløse hjemmesider og apps. Jeg kan altså ikke være den eneste bruger, der er mindre tilfreds med funktionaliteterne.

      Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Denne artikel er et led i føljetonen om, at man aldrig må glemme at stemple ud. 1. artikel findes her. […]

Skriv en kommentar

Vil du deltage i debatten?

Du er mere end velkommen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.