,

Forsøg på phishing

Forsøg på phishing

Phishing fra “GLS”

Forsøg på phishing

  • Spørgsmål: Ved Gud og hver mand ikke, at GLS ikke sender mails med denne eller en lignende angivelse af afsender: “G.L.Ѕ А/Ѕ <[email protected]>”?
  • Svar: Nej, for ellers fortsatte svindlerne ikke med at fiske oplysninger ud af folk.

Hvad er phishing (kort fortalt)?

Den Danske Ordbog fortæller, at vi har kendt ordet “Phishing” siden 2003, og at synonymet er “identitetstyveri”.

Phishing er et svindelnummer til at franarre folks penge og personlige oplysninger via falske hjemmesider, der for eksempel ligner et pengeinstituts hjemmeside til forveksling

Jeg venter faktisk en pakke

Jeg venter faktisk en pakke, men den er sendt fra United Bluff med UPS, så derfor var der ingen grund til at lege med formularen fra “G.L.Ѕ А/Ѕ <[email protected]>”; jeg kunne bare ikke lade være, og jeg har en god viden om, hvad man ikke skal gøre, når man leger.

Den første side var en formular, hvor man skulle indtaste navn, adresse, e-mailadresse osv. Jeg skrev naturligvis ikke de rigtige oplysninger men noget med “pladderballe” i alle felterne, telefonnummeret angav jeg som “+4512345678”, og det åd den uden videre, for det er slet ikke det, der interesser svindlerne.

Nu har de selvfølgelig min IP-adresse, men det kan der ikke ske noget ved, da den jo alligevel er offentligt tilgængelig, eftersom jeg har en hjemmeside. Her finder du alle de offentligt tilgængelige oplysninger.

Svindlernes interesse

Prøv at se hvad der skete på side to, der har næsten denne webadresse (URL): https://alive-ape-mino.instawp.xyz/dkk/.

Jeg har fjernet dele af URL’en, så ingen af vanvare tilgår siden og måske kommer til at udfylde felterne og måske trykker på knappen Bekræft.

Læg mærke til landekoden “xyz” efter punktummet, hvor vi typisk vil skrive “dk”, i URL’en. Den findes helt sikkert ikke i Wikipedias liste over landekoder. Jeg har tjekket.

Forsøg på phishing

Man skal bare lige være så venlig at indtaste alle informationerne fra sit kreditkort, så trækker de helt af sig selv 15,13 kr.

Næste gang er kommaet sikkert flyttet, og der er tilføjet et par nuller, så beløbet bliver 151.300,00 kr. Man hører jo af og til om mennesker, der kommer af med formuer, fordi de udfylder formularer som denne.

Ingen aldersfascisme

Når man læser advarsler om internettets farer, ser det ofte ud som om, det er meget gamle mennesker, der falder i fælderne.

Det er sikkert rigtigt, at de har en øget risiko. Hvis min fars ungdomskæreste, der er 97 år gammel, blev præsenteret for en side som denne, kunne det være, at hun udfyldte felterne trods det, at hun bestemt hverken er dum eller dement. Fra halsen og opad fejler hun intet. Men hun ville aldrig møde siden, for hendes børn hjælper med mails, netbank osv. Og det tror jeg gælder for mange meget gamle mennesker.

Jeg har selv været faldet i fælden med aldersfascismen; altså har jeg troet, at gamle mennesker var lidt dummere end gennemsnittet. Jeg undskylder og lader det ikke ske igen, for det er selvfølgelig ikke rigtigt!

De midaldrende kan også være med

Forsøg på phishingDet er gået op for mig, at der faktisk er mange midaldrende, der falder for phishing, ransomware og hvad det nu ellers hedder alt sammen. Alt det der betyder, at man skal kæmpe med kode-helvedet, bekræftelse via e-mail, dobbelt indtastning, validering ved at genkende bjerge eller bakker i ni felter, NemID, MitID osv.

Jeg så i TV Avisen en midaldrende kvinde, der havde afgivet kreditkortoplysningerne, og nu sammen med politiet kæmpede for at få sine penge tilbage, da svindlerne havde trukket eksorbitante summer fra kontoen. Det var mere end 100.000. Det var bare begrænset, hvad dansk politi kunne gøre, da hun selv havde afgivet oplysningerne, og svindlerne befandt sig i xyz-land.

Min første tanke var “Hvor dum kan man være?”, men det er nok forkert at tænke sådan. Jeg undrer mig bare over, at de mange, mange advarsler – om aldrig at klikke på links i mails, før man har kigget på URL’en nede i venstre hjørne, aldrig at opgive udløbsdato og trecifret kode til kreditkortet osv. – ikke er prentet ind i alles hjerner.

Har du kommentarer?

Så er jeg glad for at modtage dem i relation til artiklen, dvs. i artiklens kommentarfelt og ikke på Facebook. Det skyldes, at kommentarer og artiklen jo ellers dekobles, og så er din kommentar ikke noget værd i fremtiden. Det er ærgerligt for os begge.

6 Svar
  1. Lone
    Lone siger:

    Jeg morer mig også somme tider med at opgive (nogle gange) det samme telefonnummer som dig, nogle gange starter jeg med 98… der bliver jeg aldrig stoppet.
    Altid bruger jeg en sekundær eller tertiær mailadresse. Jeg svarer nemlig nogle gange på undersøgelser, der ser seriøse ud.
    Ang. aldersfacisme undrer jeg mig ofte. De gamle – eller ældre om man vil – er faktisk selv skyld i det. Jeg sidder som modtager af opkald fra brugere, der beder om it-hjælp, og jeg hører gang på gang, at “jeg er jo gammel, fx 75 eller 80+ el.lign., så jeg kan jo ikke finde ud af alt dette halløj. Sådan lidt underdanigt og undskyldende.

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Lone

      Sjovt at vi har samme “interesse”!

      1. Det med telefonnummeret +98 er rigtig smart. Det vil jeg skrive mig bag øret.

      2. Som e-mailadresse brugte jeg “[email protected]”. Det åd den uden videre. Jeg har også en anden e-mailadresse, men jeg bruger den så sjældent, at jeg ikke kan huske den.

      3. Ja du har selvfølgelig ret i det med “aldersfascismen”. Det har jeg egl. aldrig tænkt over. Derudover er det jo ikke en undskyldning at være 80+, for selvom man er 80+, må man prøve at følge lidt med tiden. Jeg anerkender dog, at det kan være utrolig svært. Mange har kæmpet med MitID, og det er fuldt forståeligt. Jeg kunne heller ikke finde ud af at få det oprettet og var bange for at udelukke mig selv fra alle mulige offentlige tjenester og så ikke uden bøvl og ballade få adgang igen. Jeg tilstår, at jeg ringede til banken, der hjalp mig på fem minutter.

      • Lone
        Lone siger:

        Det er ingen skam at bede om hjælp, men det undrer mig, at så mange, som ellers kan det der med it, også har haft problemet med det. Godt at din bank ville hjælpe, for jeg oplever desværre, at mange banker et stået af på det. Jeg mistænker dem for ikke at have personale nok til det, og så henvises folk til borgerservice, hvor der kan være flere ugers ventetid. Jeg kan oplyse, at MitID egen support er ganske udmærket, og der er næsten ingen ventetid ved telefonen. Bare hvis andre skulle læse dette.

        • Stegemüller
          Stegemüller siger:

          @ Lone

          Jeg har “Skjern Bank”, og de er altid enormt hjælpsomme næsten uanset hvad. Jeg skiftede til dem i 2017 og har kun talt med dem tre gange i alle de år.

          Mht. MitID oprettede jeg det straks, der blev åbnet for det, og det kan måske være derfor, de endnu ikke var (over-)belastede af det og ikke kendte omfanget? Og egl. kan man vel også sige, at det ikke rigtig er en pengeinstitut-opgave.

          Mht. MitIDs egen support:
          1) Her ser du virkelig værdien af at kommentere her på siden og ikke på Facebook – selvom jeg er klar over, at det kan opleves som bøvlet første gang, da kommentaren så skal godkendes af hensyn til spam.
          2) Jeg vil kontakte deres support i morgen, da jeg har fået en “MitID kodeviser”, som jeg har afholdt mig fra at aktivere, da jeg ikke kan finde ud af, om det er et enten/eller – altså aktiverer man den, skal man altid bruge den? Jeg har tjekket deres hjemmeside, og det står der faktisk ikke noget om. Jeg gætter på, at det er enten/eller, men vil gerne være sikker først.

          • Pia Nielsen
            Pia Nielsen siger:

            Du kan sagtens bruge både app og nøgleviser. Jeg bruger selv begge dele. Jeg sendte en mail til mitid i september 2021 og spurgte. Fik dette svar:

            Tak for din henvendelse og interesse i MitID.
            Det kommer til at være muligt at have både MitID app og kodeviser på samme tid. Kodeviseren er nemlig en god reserve, hvis man får problemer med telefonen. Jeg sørger for at give besked til de rette folk, så det fremgår tydeligere af vores hjemmeside.

            Med venlig hilsen
            Michael

            P.v.a.
            MitID Teamet

          • Stegemüller
            Stegemüller siger:

            @ Pia

            Tak skal du have. Det er godt at vide.

            Men så er de altså ikke ret dygtige til at formulere sig en-entydigt, for i den skrivelse, der følger med MitID kodeviseren, står blandt andet:

            “Aktivér din nye MitID kodeviser
            Her får du din nye MitID kodeviser. Den skal du bruge, hver gang du godkender med MitID, fx når du …”

Der er lukket for kommentarer, da posten er mere end et år gammel.