Bondefangeri hos One.com
Indholdsfortegnelse
Hvor er data?
Når man har en blog eller en anden side på nettet, skal data – i form af tekster og billeder – jo gemmes et eller andet sted – og det sker i en database. Det er der ikke så meget hokus pokus ved. Data skal bare ligge i nogle tabeller og nogle rækker. Simpelt!
Som jeg skrev, er Sørens database hos One.com tom. Jeg tjekkede flere gange, men den var og blev tom. Så jeg skrev til One.com på mit bedste skoleengelsk og spurgte dem, hvor de gemte data?
Svaret ses herunder:
One.com: I have checked here and there is a separate server for all the data of our Blog tool; however, there is no option that you can access the backend of the Blog tool as a limitation to the tool.
Mig: Well that is a huge problem for me, I really need my data, so I can work more on them. Can you make an export for me?
One.com: Unfortunately, we do not have the option to that. That is just not possible. I sincerely apologize.
Mig: I am very, very sorry to read this, as it means that, I am a slave of One.com rest of my life. At least that should be mentioned CLEARLY when I signed in for my blog.! It was not clear, and I am very disappointed with one.com – sorry to say
En lille test
På baggrund af ovenstående fraråder jeg hermed enhver så meget som at tænke på at oprette en blog med One.coms værktøj/skabelon.
Jeg prøvede så at simulere oprettelse af en blog. Der er ingen – absolut ingen – oplysninger i processen om, at man ikke kan få sine egne data igen, og at de gemmes i en anden database end den, der hører til domænet. Det er rystende. På den måde er man stavnsbundet til One.com.
Produkt- og privatlivspolitikker
De har en side, de kalder produkt- og privatlivspolitikker, og her fremgår blandt andet:
Kundens data på kontoen
Registrering af et domæne igennem One.com gør kunden til ejer af domænet. Kunden bevarer alle rettigheder til det indhold, som kunden placerer på dennes One.com webhotel. De skabeloner og billeder, der stilles til rådighed af One.com, forbliver One.coms ejendom. One.com gør imidlertid ikke krav på nogen rettigheder til det indhold, som kunden har placeret på kontoen. Kontoindehaveren er til gengæld juridisk ansvarlig for indholdet placeret på kontoen.
Når jeg læser: “Kunden bevarer alle rettigheder til det indhold, som kunden placerer på dennes One.com webhotel.” forekommer det mig at være modstridende, for hvordan kan man bevare rettigheder til et indhold, man ikke kan tilgå?
Min bekendt har nu tre lige håbløse muligheder:
- Forblive hos One.com med de ulemper, der er
- Skabe en WordPress-side og lave manuel cut and paste af alle 400 poster… Så gik den sommer
- “Start forfra” med en helt jomfruelig WordPress-side, og allerøverst lave link til alle gl. poster på den gl. side. Det kræver:
- vedblive at betale til det One.com, og
- at de gl. at poster på en eller anden måde holder “flyttedag”, da du ikke kan have både nyt og gammelt på det samme domæne.
Hvis det er en WordPressblog kan du vel bare eksportere databasen fra WordPress selv? Jeg har aldrig gjort det på andre måder, og jeg har flyttet mange WordPressblogs. Mange gange. 😉
@ Henny
Det er desværre ikke en WP-blog. det er en blog i One.coms hjemmelavede blogsystemm, og den ligger ikke i WP-databasen, så jeg ved virkelig ikke, hvor jeg skal finde den, jf. også at deres support skriver, at det kan de ikke hjælpe med.
Jeg ville jo gerne hjælpe min ven, men jeg ved virkelig ikke hvordan.
Sikke noget! Ja, så er det jo godt, man har copy+paste. Håber ikke, det er en alt for lang blog!
@ Henny
Der er vist bare 3 – 400 indlæg plus billeder; men han tager det ret pænt…
På one.coms sider, kan du nemt få SSH adgang. Hvorfor ikke bare gå ind, og lave en dump via SSH i terminalen? 🙂 (Hvis de ikke har blokeret det )
Velkommen til min blog og mange tak for din kommentar, der – af spamhensyn – lige skulle godkendes først. Fra nu af vil du stryge lige igennem.
Mange tak for din kommentar. Det skal jeg da lige straks undersøge! Men jeg ved ikke, hvordan jeg gør det. Kan du evt. hjælpe mig lidt med det? Og det er da også lidt sært, at deres support ikke henviste til det?
I det mindste var support-personen høflig. Vær altid på vagt over for billige løsninger, er min konklusion – risikoen er stor for at købe katten i sækken.
Det er vist i gang med copy/paste – den danske sommer er alligevel ankommet.
@ Eric
Ja hun var høflig, og jeg fik fornemmelsen af, at hun slet ikke kunne lide at give de svar, hun gav.
Vi er helt enige om det med de billige løsninger, og så vil jeg til føje “de hurtige løsninger”, hvor hjemmesiden skal være færdig på fem minutter.
Jeg tror, min bekendt får travlt med copy/paste selvom sommeren er bedre på Bornholm.