, ,

Kvalitetssikring og -udvikling

Kvalitet

Jeg kunne bare ikke lade være med at tage dette billede af forberedelserne til aftenens tomatsalsa. Jeg kan godt lide alle de farverige grøntsager. Desværre var grønkålen i dag ikke helt grøn længere. Alligevel var det kvalitet!

Inspiration fra Mia Folkmann

I begyndelsen af marts i år skrev Mia “Jeg vil så gerne være bedre…” og lige siden da, har jeg tænkt på at lade mig inspirere. Det sker endelig her:

Hvorfor skal jeg løse opgaven?

Virksomhederne vil gerne udvikle deres kvalitet, og det er naturligvis positivt, men jeg undrer mig over, at jeg som forbruger skal lave arbejdet for dem i form af fx følgende:

  1. “Vi gør opmærksom på, at samtalen kan blive optaget til træningsformål.”
  2. “Efter samtalen kan du blive ringet op og bedt om at vurdere den.”
  3. “Udfyld et kort spørgeskema og deltag i konkurrence om x, y og z.”
  4. “Klik på linket for at evaluere din købsoplevelse.”
  5. “Giv os fem stjerner på Trustpilot.”
  6. “Like os på Facebook.”
  7. Osv.

Når der nu er så uendeligt mange måder at evaluere ydelserne på, og det har fundet sted i årevis, kan det undre, at kvaliteten ikke allerede er i top. Jeg kan få den mistanke, at de ikke bruger resultaterne til noget som helst. De spilder måske bare min tid?

Telefonsluser

Et andet punkt, hvor det er mig som forbruger, der skal løse virksomhedernes opgaver, er telefonsluserne: “Tryk 1 hvis du vil x, tryk 2 hvis du vil y, tryk 3 hvis du vil z, osv.” Af og til er der  fem eller flere muligheder.

Jeg hader dem, for reelt er jeg nødt til at høre det til ende for at vide, hvilket tal jeg skal bruge, og når jeg har hørt alle mulighederne, har jeg glemt de første, og så må jeg jo ringe op igen. Jeg har i realiteten løst omstillingens opgaver. Det er ikke god kundservice.

12 replies
  1. Anette fra min-servicehund
    Anette fra min-servicehund says:

    Og hvis du deltager i deres evaluering/kunkyrence så sender de dig tons af reklamer ? dårlig service er hvad der er

    Og hvad er der lige med næsten at gemme kontakt oplysningerne væk på hjemmesiden så man skal bruge 15 minutter på at finde et tlf nr efter man har fundet deres side! Burde sende dem en regning

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Anette

      Ja du har ret med alle de f**** reklamer. Dem kan man dog ofte slippe af med ved at bruge et unsubscribe-link i den første mail, man modtager. Selv deltager jeg aldrig nogensinde i konkurrencer hverken på Facebook eller andre steder, da det netop er invitation til spam i form af reklamer.

      Du har også ret i det med telefonnummeret. Det er stort set umuligt at ringe til et firma nu om dage. Det er bestemt også dårlig kundeservice.

      Svar
  2. Svend
    Svend says:

    Hvad angår diverse telefonsluser, hvor man selv skal vælge 1,2,3,4,5….9, så er jeg også gevaldig træt af det. Jeg har så vænnet mig til altid at vælge “andet”, så kommer jeg det rigtige sted hen og hvis alle gjorde det, ville mange omstillings m/k kunne komme i arbejde igen. telefonsluser handler jo ikke om service, men der i mod nedskæring på personale.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Svend

      Din idé med “Andet” er rigtig god; den vil jeg også overgå til, for det andet er da helt håbløst.

      Du har helt ret i, at telefonsluser ikke drejer sig om service, kun er udtryk for besparelser, så egl. var jeg i tvivl om, hvorvidt det afsnit skulle med. Det havnede i denne post, da jeg følte trang til at brokke mig 🙂

      Svar
      • Stegemüller
        Stegemüller says:

        @ Anette

        Idéen med “Andet” er virkelig god. Den har jeg lagret et sted i hjernen, hvorfra den forhåbentlig kan kaldes frem ved næste telefonsluse. Nu præsenterer du så endnu en mulighed ad modum “tænk på et tal” 🙂 Den er også rigtig god.

        Svar
  3. Eric
    Eric says:

    Så enig, så enig. Jeg har “meldt mig ud” af alt det pjat og plat. Telefonsluserne kan man dog ikke undgå, desværre.
    Godt tomatsalsaforberedelsesbillede 🙂

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Eric

      “Pjat og plat” er et godt udtryk. For som Henny skrev, så drejer det sig i virkeligheden slet ikke om kvalitetsarbejde men om markedsføring!

      Pokkers telefonsluser – jeg hader dem. Jeg vil overgå til Svends “Andet”.

      Grøntsager er så fotogene 🙂

      Svar
  4. Mia Folkmann
    Mia Folkmann says:

    Så sent som i dag sendte et firma mig en PÅMINDELSE om at anmelde dem på Trustpilot! Sådan noget kan jeg ikke engang tage alvorligt!

    Jeg bliver så glad, når kunder – af egen fri vilje og på eget initiativ – giver min netbutik eller mine bøger stjerner og gode anmeldelser. Men den slags er noget, der skal komme af sig selv. For man kan ikke FORVENTE, at kunder har lyst til at gøre noget som helst.

    Og jeg har det helt på samme måde som du med telefonsluserne. For slet ikke at snakke om min bank, hvor telefonen bliver svaret af en automatisk svarer – der (selvfølgelig) ikke forstår et kuk af, hvad jeg siger… Du godeste, hvor er det irriterende…..!

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Mia

      Man må sige, at de strammer garnet, når de ligefrem rykker for en anmeldelse på Trustpilot.

      Jeg forstår bestemt godt, at du bliver glad, når dine kunder giver dig fine anmeldelser, og det kommer fra dem selv, og ikke fordi du sidder og trækker det ud af dem.

      Hrmmm… sikker en ussel service i din bank. I min bank ringer man direkte til sin rådgiver, og er han lige optaget, taler man med hans kollega, der giver ham en besked om at ringe en op – og det gør han endda! 🙂

      Svar
  5. Henny Stewart
    Henny Stewart says:

    Den er lidt svær. Jeg har for nylig været nødt til at ringe til vagtlægen, og der optager de samtalerne, og man har jo ikke noget valg i den situation. Jeg ved ikke, hvorfor de gør det. Måske er det for at have rygdækning, hvis der senere kommer en klage, måske er det for at holde brokrøve i skak.

    Trustpilot går jeg ikke ind på længere. Det er gået op for mig, at de ikke er bedre end mafiosi, der opkræver beskyttelsespenge. De tvinger firmaerne ind i deres “service”. Jeg liker ikke virksomheder på FaceBook af princip, ligesom jeg blokerer alle annoncer, der kommer i mit feed. Jeg synes faktisk, at det er for groft at tvinge folk til at se på reklamer.

    Omvendt kan det jo ske, at man bliver bedt om at evaluere noget, som man har været _meget_ godt tilfreds med, og derfor gerne vil give dem toppoint. Det var fx tilfældet, da vi var på privathospital for nylig, henvist af det offentlige, for selv om man er inderlig modstander af privathospitaler, kommer man ikke uden om, at den service de leverer er i top. Der er renere, pænere og folk er ikke så stressede som i det offentlige. Synd og skam, at de ressourcer ikke bliver anvendt på et enstrenget system.

    Konkurrencer på nettet, hvor man skal give sine data fra sig, skal man holde sig fra. Det kan min spammappe snakke med om, så det er lært på den hårde måde.

    Så, i det store og hele, er jeg enig med dig i, at det er irriterende at skulle yde andet end sin betaling for en vare, så kan der være undtagelser. Fx også vores dyrlæger, dem ville såmænd gerne give noget gratis reklame, for det er det, det som regel er, snarere end egentlig evaluering, nemlig markedsføring, vi er ude i.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Henny

      Mht. vagtlægerne så tænker jeg egentlig, at det er i orden at de optager samtalerne, da det jo kan dreje sig om forskellen mellem liv og død. Hvis patienten/den der ringer ikke afgiver de rigtige oplysninger, kan vagtlægen blive beskyldt for ikke at rykke ud selv om det var livsnødvendigt. Lige her forstår jeg det godt, men det er jo også noget helt andet end de kommercielle bagmænd.

      Jeg bruger bestemt heller ikke Trustpilot længere, efter at en eller anden fortalte mig, at virksomhederne kan købe sig til gode anmeldelser derinde.

      Jeg liker heller ikke virksomheder, for jeg gider ikke “høre” fra dem dagligt. På et tidspunkt begyndte jeg også at fjerne alle reklamer på Facebook, men det er jo ørkesløst, så jeg gav op. Nu fjerner jeg det mest tåbelige, men i den resterende kamp mod uvæsenet har jeg kapituleret.

      Du har selvfølgelig ret i, at det er enormt rart at kunne hjælpe en virksomhed lidt på vej, hvis man har fået god service, a la den I fik på privathospitalet. Jeg har fx givet min tandlæge fem stjerner, for det fortjener hun virkelig. Og så er jeg jo selvfølgelig enig med dig i, at sundhedsvæsenet bør være godt for *alle*.

      Jeg aldrig deltaget i en eneste konkurrence, for jeg var på forhånd klar over, at det var fælde nr. et.

      Ja du har ret, det handler dybest set om markedsføring ikke forbedringsprocesser

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *