,

Søvn

Kugledyne

Det første tegn på at en mani kan være undervejs er, når der gå kuk i søvnen, og jeg er derfor meget opmærksom på det, der kaldes “søvnhygiejne”. Jeg har lavet et fuldstændig fast skema for, hvornår jeg står op og går i seng, og det overholder jeg alle ugens dage. Jeg skal ikke have en ny mani, så jeg gør hvad jeg kan,  for jeg har været indlagt tilstrækkeligt i år.

På hospitalet gav de mig en kugledyne for at forbedre søvnen, og det var fantastisk. Det er som at sove i en kokon, og kan vist bedst sammenlignes med de gamle olmerdunsdyner, som man lagde sig under, og så kunne man ikke røre sig ud ad flækken 🙂 Har jeg mon nogle læsere, der kan huske dem?

Helt tilbage til min kollegietid i 80’erne har jeg haft søvnproblemer, og gennem årene har jeg derfor spist mange indslumringspiller, men det er jo bare ikke en løsning, man skulle kunne sove på naturlig vis.

Jeg har faktisk sovet godt siden den seneste indlæggelse. Før i tiden lå jeg vågen mindst en time efter at være gået i seng, nu går der vel 15 minutter, men jeg er altså også på 700 mg Seroquel plus diverse.

Jeg spurgte min sagsbehandler i Hvidovre Kommune, om de ville give tilskud til en kugledyne, der normalt koster i omegnen af 4.500 kr. Uden yderligere dikkedarer kom der forleden en bevilling på 2.700 kr. – fornemt, og jeg har sagt pænt tak. Det lykkedes at finde en dyne til 2.705 kr., og den kom i går. Den var nedsat, da det var sidste års model.

Nu har jeg så brugt den én nat, og jeg er meget begejstret. Som sagt er det som at sove i en kokon: trygt, godt og varmt. Den består nærmest af en masse velcrolukkede lommer, i hvilke der findes en pose med fire rum, og i hvert rum er der en kugle.  Den samlede vægt er 7 kg. Den er lidt bøvlet at få “arrangeret”, men det kommer nok med øvelsen.

Jeg vil være nærmest lykkelig, hvis der for alvor kan komme styr på min søvn. Jeg har altid været  misundelig på de mennesker, der bare lægger sig ned og sover, og for hvem søvn slet ikke er et tema. Måske det også kan blive min virkelighed?

16 replies
  1. Donald
    Donald says:

    Ja jeg har hørt om kugledyner. Og jeg har prøvet en gammeldags seng med tung dyne et par gange – det er en underlig fornemmelse 🙂

    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Donald

      Det er lidt svært at beskrive det kugledynen gør. Jeg synes, det har at gøre med tryghed, varme, ro osv.

      Forhandleren skriver sådan: Kugledyner og andre sansestimulerende produkter påvirker kroppens sanseceller. Central-nervesystemet reagerer ved at sortere, tolke, forbinde og samordne alle disse sanseindtryk. Stimulationen fører til øget kropsbevidsthed, balance, ro og velvære.

  2. Jørgen
    Jørgen says:

    Kugledyner havde jeg ikke lige hørt om før, men fint at det virker. Tunge dyner husker jeg fra min barndom når jeg overnattede hos min mormor og morfar. Jeg tror nu mest jeg fik astma ud af den gang.

    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Jørgen

      Tænk at du ikke har hørt om kugledyner, men jeg skal så huske på, at du mest har beskæftiget dig med – var det arbejdspsykologi? Du kan jo Google dem lidt og få mange hits.

      Jeg huske også olmerdunsdynerne fra mine bedsteforældre, som jeg havde meget tæt kontakt til.

    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Søren

      Mange tak for linket. Jeg prøvede lige i to omgange at skyde fårene, men mit engelsk er desværre ikke så godt, at jeg kan forstå slang, og det er det, jeg tror, de beskriver i “Ratings”. Det i bunden er vist ikke lige mig, men tak alligevel.

  3. Inge
    Inge says:

    Det glæder mig at du fik bevilliget penge til en kugledyne og at den hjælper dig så godt.
    Jeg mindes også de tunge dyner i gæstesengen hos mormor og morfar. 🙂

    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Inge

      Du kan også tro, jeg er glad og tilfreds efter nærmest 30 år med søvnproblemer.

      Ja ja de olmerdunsdyner, dem glemmer man ikke lige så let 🙂

  4. Kisser
    Kisser says:

    Hvor er det godt at høre at din nye dyne virker så godt.
    Det er så vigtig med en god nattesøvn, og vågne glad og tilfreds 🙂

    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Kisser

      Du har fuldstændig ret i, at det er meget meget vigtigt, og for mig er det så lige lidt ekstra vigtigt.

  5. Lene
    Lene says:

    Dejligt at kugledynen virker for dig. Vi bruger den også til de patienter, hvor hjerneskaden har gjort, at de har svært ved at finde ro fordi de er det, man kalder rum-retningsforvirret. Her gør dynen, at de får lov til at mærke hvor deres krop er og det giver ro. Men ikke alle bryder sig om dynen og for nogle virker den lige modsat.

    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Lene

      Og så du atter engang i spamfilteret. Får du et lille Captha-spørgsmål for at lå lov at poste en kommentar?

      Jeg er enig i, at dynen giver en meget stor ro, det er vist det bedste ord, og jeg er i hvert fald meget glad for den.

  6. Benedicte
    Benedicte says:

    Det er vist også min første kommentar hos dig, selv om jeg har læst med i nogle år.
    Jeg led normalt ikke af søvnproblemer, men i forbindelse med flere omgange stress, blev søvn pludselig et problem, så jeg ved en smule om hvor meget det betyder, ikke at få en ordentlig nattesøvn. Jeg blev så glad, da du nævnte de gamle tunge dyner, for det mindede mig om min barndoms ferier hos min morfar. Der sov jeg med både under- og overdyne og når først man var puttet, var det nærmest umuligt at flytte på sig; meget trygt. Mon ikke det er lidt det samme, som at svøbe spædbørn? Det kan i al fald hjælpe visse babyer som er meget urolige og sover dårligt.

    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Benedichte

      Hjerteligt velkommen her og tak for din kommentar. Da det er første gang, du sender et indlæg, skulle du lige godkendes først; fra nu af, vil du stryge lige igennem.

      Jeg kender også til søvnproblemer i forbindelse med stress, og det er jo så et område, hvor man netop virkelig har brug for god søvn, så det da så uretfærdigt.

      Også for mig handler olmerdunsdynerne om ferierne hos mormor som barn. Jo du har såmænd nok ret i det med spædbørnene!

  7. Gitte
    Gitte says:

    Hej Hanne

    Jeg har rigtigt gode erfaringer med at gå i seng (tidligt) og stå op på stort set samme tidspunkt hver dag efter at have haft søvnproblemer for nogle år siden. Et andet tip er daglige gåture og om sommeren en søvnmaske. Og så skal vi lige huske at kaffe og alkohol om aftenen godt kan holde en vågen også 🙂

    Ind imellem har jeg tænkt at det var en tidlig pensionisttilværelse, jeg havde, men faktisk handlede det for mig om at komme ind i en god rytme, så nu kan jeg heldigvis godt skeje lidt ud engang imellem uden at frygte efterfølgende (vedvarende) søvnløshed. Lidt problemer en enkelt dag tæller jo ikke i den store sammenhæng.

    Hilsen Gitte

    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Hej Gitte

      Velkommen her. Da det var din første kommentar, skulle den lige godkendes. Fra nu af vil du stryge lige igennem.

      Det lyder godt, at de faste rytmer har virket for dig – også. Jeg går fx i seng hver dag lige efter 22Skammelsen, ingen pardon. Det med gåturene skal jeg klart blive bedre til. I herrens mange år har jeg ikke drukket kaffe efter kl. 18:00, så det har ikke været hurdlen, og alkohol rører jeg ikke længere.

      Der skal være plads til lidt udskejelse, men det synes jeg ikke rigtig, jeg kan tillade mig endnu, hvor det stadig er nyt med den faste rytme. Jeg har fået 30 sovepiller til nødsituationer, men jeg har ikke rørt en eneste endnu, og det er jeg rigtig glad for.

      Jeg håber, du har det rigtig godt.

      Gode hilsner
      Hanne

Kommentarer er lukkede.