, ,

Det var dyrt

Slet ikke så let

Jeg pusler stadig med tallene til bogen.

Kommunen: Da jeg havde talt med ca. 17 mennesker, der ikke kunne finde ud af noget eller ikke vidste, om de måtte oplyse om det, de fandt, endte jeg med at skrive til borgmesteren og bede om aktindsigt. Så skete der noget. Nu mangler kun oplysningen om, hvad støtte- kontaktpersonen kostede. Indtil videre er jeg landet på 583.000 kr., som inkluderer ca. 400.000 kr. i sygedagpenge (brutto).

Psykiatrien:

  1. Jeg startede i Distriktspsykiatrien. Jeg regnede med, at de kunne henvise til en »regnedreng« et eller andet sted i systemet.
  2. Distriktspsykiatrien henviste til Sundhedsstyrelsen.
  3. Sundhedsstyrelsen henviste til Sundhedsdatastyrelsen, der står for DRG-taksterne (DiagnoseRelaterede Grupper). De har superfine tal på deres hjemmeside. Jeg korresponderede lidt med en medarbejder, der var vældig hjælpsom, men da jeg begyndte at spørge til forskellige væsentlige detaljer, henviste hun mig til: “DRGtakster@sundhedsdata.dk”. Det jeg blandt andet spurgte til var:
    • Når jeg har været indlagt OG fået ECT, skal jeg så bruge kode “5006 Bipolare tilstande (DF30-31, DF340), elektrochok, pat. o. 18 år”? Jeg gætter på, at svaret er ja. Men skal det så forstås sådan, at ECT er indregnet i taksten, og at jeg derfor ikke kan finde tallet for ECT isoleret set?
    • Jeg har gjort alle mine sengedage op vha. sundhed.dk, 188 fordelt på ni indlæggelser. Afhængig af dit svar, ser det ud til, at jeg kun sjældent når op over Trimpunktet. Hvordan regner jeg omkostningen for indlæggelser, der ligge under Trimpunktet? Jeg har prøvet lidt med forholdstal, men det ser helt forkert ud, når jeg sammenholder med Langliggertaksten. (* Forklarende note: Trimpunktet er det antal dage, der er regnet ind i DRG-taksten. Fx har Bipolar med ECT et Trimpunkt på 82 dage, og taksten er 143.907 kr. Hvis en indlæggelse er længere end de 82 dage, træder “Langliggertaksten” i aktion. Her er dagsprisen 3.030 kr. eller 2.500 kr.)
    • Er det rigtig forstået, at der ikke sondres mellem åbne og lukkede afsnit? Jeg ville da tro, at en sengedag på et lukket afsnit er noget dyrere, bla. fordi der er mere personale, sikringsforanstaltningerne er dyre osv.
    • Osv.
  4. “DRGtakster@sundhedsdata.dk” skriver: “Kære Hanne. I opgørelser vedrørende behandlinger på psykiatriske hospitaler anvendes alene sengedags- og besøgstakster. De vejledende takster du har fundet på vores hjemmeside anvendes af Region Syddanmark, men vi kender ikke den eksakte anvendelse. Det må du evt. kontakte dem om.” Her kommer et nyt begreb “sengedags- og besøgstakster”, hvor finder jeg dem, og hvorfor bruges DRG-taksterne ikke bortset lige fra i Region Syddanmark?
  5. Så kom jeg ikke længere ad den vej. Men der er flere skud i bøssen: Jeg er på Facebook med den tidligere centerchef på Psykiatrisk Center Hvidovre. Så jeg skrev simpelthen til hende og spurgte, hvem jeg kunne rette henvendelse til. Hun svarede lynhurtigt, at jeg kunne skrive til den konstituerede centerchef på Psykiatrisk Center Glostrup. Det gjorde jeg så, men det kom der ikke noget ud af.
  6. På hjemmesiden fandt jeg i stedet en medarbejder, der havde med økonomi at gøre. han sendte min forespørgsel videre til en anden, der skrev: “Vi bruger i psykiatrien ikke DRG takster, på samme måde som i somatikken, vi har ikke DRG takst på sengedage mv. Opgaver med, at opgøre de tal du beder om, vil derfor blive lidt mere omfattende og der vil stadig være en usikkerhedsfaktor i opgørelse omkring overhead. Jeg bliver nød til at vende forespørgsel med vores Administrationschef som har ferie og først er tilbage i uge 43, du vil derfor først få en tilbagemelding på om vi kan være behjælpelige med dette i uge 43.” Nu er jeg lidt forvirret over “ikke DRG takst på sengedage mv”… Jamen hvad så i stedet? Der er da masser af psykiatri-DRG-takster på Sundhedsdatastyrelsens hjemmeside. Derudover måtte jeg lige forklare medarbejderen, hvad DRG står for…
  7. Uge 43 oprinder og administrationschefen i Glostrup er tilbage fra ferie, og henviser til en e-mail-adresse ved navn “psykiatri@regionh.dk” – det er en intetsigende hovedpostkasse. Og fra den får jeg dette autosvar: Fællespostkassen i Region Hovedstadens Psykiatri har modtaget din e-mail. Fællespostkassen bliver betjent i åbningstiden mandag-fredag mellem kl. 8-15. E-mailen vil indgå i Region Hovedstadens Psykiatri’s postgang og vil blive videresendt til rette sagsbehandler. Denne e-mail er et kvitteringsbrev som sendes automatisk af fællespostkassen og kan ikke besvares. Har du eller en af dine pårørende brug for akut psykiatrisk hjælp, kan du henvende dig i en af Regions Hovedstadens 5 psykiatriske akutmodtagelser. Du kan læse nærmere på nedenstående link: https://www.psykiatri-regionh.dk/undersoegelse-og-behandling/Akut-hjaelp/Psykiatriske-akutmodtagelser/Sider/default.aspx?rhKeywords=psykiatriske+akutmodtagelser
  8. Det bliver spændende at se, hvem “psykiatri@regionh.dk” henviser til. Jeg er en tålmodig sjæl! Det er vigtigt at skaffe disse oplysninger. I sidste ende må jeg vel kunne bede om aktindsigt?  🙂

Regnearket kommer her: [download id=”14779″] . Det, jeg søger oplysninger om, er vist i fanebladet “Opsummering til PCGL”.

4 replies
  1. Eric
    Eric says:

    Uagtet vanskelighederne ved at skaffe oplysninger kan man roligt konkludere, at du har ydet dit til at øge bruttonationalproduktet. Det vurderes normalt som positivt 🙂

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Eric

      Du får mig igen til at smile højt med lyd på! Og denne gang kunne jeg da i det mindste fange humoren 🙂 Ja og ved mit lille (idiot)arbejde bidrager jeg jo ikke meget til BNP, så det må jeg så gøre fra egen PC (den er også bedre).

      Jeg giver ikke op! Det skal kunne lade sig gøre. Selvfølgelig er der da en eller anden, der har kendskab til omkostningerne på psykiatriens ydelser.

      Svar
  2. Jørgen
    Jørgen says:

    For mange år siden hørte jeg den påstand, at man ved 3 opringninger kunne komme i forbindelse med den person i Danmark der vidste mest om et emne. Mon man – jvf. din historie herover – skal ændre det til 5? Det ser ud til at det hele er vældig kompliceret. Kan man mon regne ud hvad komplicering koster? Det ser jo ud til at mange mennesker skal involveres – og det må betyde at vi som samfundhar indrettet os indviklet, hvilket må koste en del.
    Det kan være beløbet lyder af meget, men spørgsmålet er om det er dyrt eller om prisen i virkeligheden er ganske rimelig. Det kan jeg ikke svare på.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Jørgen

      Jeg giver gerne et bud på omkostningen til “komplicering”. jeg synes godt nok, at jeg bliver sendt en del rundt i systemet. Og det er i virkeligheden ganske lidt, jeg beder om. Jeg ser lige, om jeg kan lægge mit Excelark op i posten. Så kan du se, hvor lidt jeg egl. beder om.

      Hvis vi nu når op på min potentielle skrivemakkers forecast på 2,0 millioner kr., så har jeg regnet ud, at “investeringen er betalt tilbage efter ni år”, hvis man tænker, at alternativet havde været førtidspension. Der er simpelthen et breakeven efter 9,052067492 år.

      TILFØJELSE: Du kan downloade arket nederst i indlægget.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *