Svar fra DR
Der er sørme kommet et positivt svar fra DR som reaktion på min mail fra den 24. maj. Mailen, som de betragtede som en klage, og som drejede sig om teksterne på deres små videoer og om deres skriftsprog på dr.dk.
Mailen er signeret af Christian Lindhardt, Redaktionschef, DR Nyheder mobil & web
Herunder viser jeg mine oprindelige spørgsmål i kursiv, svaret fra DR lige nedenunder og endelig min replik også i kursiv.
Hej DR
Jeg har to emner, som jeg gerne vil have en dialog med jer om:
1) Når jeg ser DR Nyheder eller DR Politik via Facebook-appen på min iPad, er teksterne på jeres små videoer meget irriterende. De fylder en tredjedel af skærmen, så man næsten ikke kan se billedet. Kan teksten ikke gøres mindre? Hvorfor overhovedet tekste, når klippet er på dansk? Det er distraherende, at teksten vises i forskellige farver. Hvorfor har ordene forskellige farver? Alt dette fjerner fokus fra selve indslaget, og det må trods alt være det, der er det mest væsentlige.
Tak for din henvendelse. Jeg skal beklage det sene svar
Kære Christian Lindhardt
Du skal have mange tak for dit svar af d.d.
Min replik: Ad 1) Med hensyn til det med videoerne forstår jeg fuldt ud jeres prioriteringer, når målgruppen er mobil- og tabletejere. Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor dette segment ikke hører lyden på deres mobile enhed. Men pyt med det, jeg kan jo bare lade være at se dem.
2) Jeg kommer meget på DR.DK med tilhørende undersider, men det irriterer mig, at I har så mange sætninger med fejl i. Det er ikke så meget deciderede stavefejl (dem fanger stavekontrollen sikkert) som bare fejlagtige formuleringer, ord der er byttet rundt eller ikke har de rigtige endelser. Der er stort set fejl i alle jeres tekster. Det får mig til at spørge: Læser I ikke korrektur på jeres tekster? Alle fejlene fjerner igen fokus fra indholdet.
Min replik: Ad 2) For så vidt angår det sproglige: Tak for din positive indstilling overfor de ting jeg gerne vil have en dialog med jer om:
- Det er min erfaring, at jeres stavekontrol fungerer udmærket. Det skrev jeg faktisk også til jer i min oprindelige mail: “Det er ikke så meget deciderede stavefejl, (dem fanger stavekontrollen sikkert) som bare fejlagtige formuleringer, ord der er byttet rundt eller ikke har de rigtige endelser. ” Kort sagt alt det andet man skal være opmærksom på, ikke mindst når man er professionel sprogbruger og har en enorm “kundekreds”
- Jeg kan sagtens forstå, at I har travlt. Jeg har også travlt på mit arbejde, men alligevel læser jeg mine tekster igennem og fjerner de smuttere, der altid dukker op.
- Godt sprog er noget, der skal ofres ressourcer på, hvis man vil virke professionel og troværdig, og det gætter jeg på, at I gerne vil. Med andre ord skal der prioriteres mellem de forskellige kundegrupper, og det er en udpræget ledelsesopgave. Før ledelsen begynder at prioritere dette område, er det svært for jer at gøre noget ved problemet.
- Idéen med sidemandslæsning er rigtig fin. Jeg gætter på, at man skriver en tekst, og så rækker den over til sidemanden, og får ham/hende til at læse den igennem. Her må jeg som slutbruger sige, at det ikke fungerer særlig godt. Der er altid større eller mindre fejl i jeres tekster. Hvis det skal fungere godt, må man sikre, at sidemanden kan sit stof, og det er der tilsyneladende mange, der ikke kan.
- Det glæder mig, at du er enig i, at det var uacceptable fejl, der var, i artiklen jeg henviste til.
Jeg glæder mig over, at det var muligt at råbe mastodonten op. Jeg synes, hans svar lyder meget plausibelt og ærligt. Der er måske håb forude?
Næ, det var tider på min gamle arbejdsplads, da de udgav det ugentlige sprogbrev – redigeret af Erik Hansen.
Sparetider der som alle andre steder.
@ Kisser
Tjah, der spares alle steder. Jeg mener bare ikke, at Danmarks største mediehus kan tillade sig at spare på det, de sender ud på deres websites. Det drejer sig som skrevet blandt andet om at blive opfattet som seriøs og troværdig.
Godt kæmpet.. 🙂
@ Inge
Tak skal du have. Lidt har jeg da opnået.
Et lille skridt er også et skridt 🙂
@ Ellen
“That’s one small step for man, one giant leap for mankind” 🙂
Vi rykker da… og jeg hygger mig.
Jeg synes dette er et glimrende eksempel, at det er en god ide at henlede opmærksomheden på fejl m.v. Det er godt dr reagerer. Måske kommer der en effekt med tiden. Flere burde med andre ord plage.
@ Jørgen
Ja jeg tror også – i modsætning til Eric – at det måske kan betyde, at de gør sig bare lidt mere umage. Jeg har opfordret til dialog og ikke klage, og jeg synes egentlig, han tager det meget pænt. Men selvfølgelig kan der gå intern politik i det, og selvfølgelig kan det også koste ressourcer læs penge, så ledelsen skal prioritere! Det er altid et valg!
Ja, du må undskylde, men jeg får ikke indgydet optimisme af hans svar. Han erkender, at den konkrete artikel, du henviser til, er noget skidt, men derudover er det bare uforpligtende snak uden substans.
Men jeg beundrer din ildhu 🙂
@ Eric
Tjah, det kan du måske nok have ret i, og det var også sådan, jeg læste hans svar ved første gennemlæsning, Efter at have læst det et par gange yderligere tænkte jeg dog på, at han agerer i lidt af et minefelt, fordi han ikke i egen høje person kan love at ændre noget, når ressourcerne skal komme ovenfra. Der kan let gå “politik” i den slags.
De der “sidemænd” kan han nu godt droppe, for det fungerer helt åbenlyst ikke – og det har jeg så også svaret ham på en lidt mere diplomatisk måde.
Jeg kæmper ufortrødent videre 🙂
Han glemte vist selv at læse korrektur – ‘… så kan det være svært at undgå felt.’
Text-tv har det heller ikke for godt; her er det ikke tyrkfjel, men dårlig sprogbeherskelse.
@ Elsebeth
Ja jeg lagde godt mærke til det med felt, der skulle have været fejl. Han havde nok ikke en sidemand 🙂
Jeg ser aldrig Tekst-Tv, men Eric har faktisk gjort mig opmærksom på, at der også er problemer der.
Fandeme godt gået der Hanne….’spekt’ 😉
@ Martin Østerberg
Mange tak for din kommentar! Bortset fra at jeg rider min kæphest, så vil det også glæde mig, hvis jeg kan rokke dem bare en lille, bitte smule. Det er en stor offentlig virksomhed, og som professionelle sprogbrugere burde de kunne gøre det langt bedre.
Ja, ja. Der er nok nogen, der får røde ører. Eller det håber jeg i det mindste, at de ikke alle er ligeglade.
Hvis de ikke er ligeglade, kommer problemet så, om der faktisk er nogen, der har de fornøde kompetencer til at forbedre situationen.
@ Henny
Jeg faktisk ret tilfreds med hans svar, for han udviser ægte interesse for sagen og vil gå videre med det. Jeg er fuldstændig enig med dig i, at spørgsmålet er, om disse “sidemænd” har de fornødne kompetencer. Det tror jeg – som også nævnt i mit svar til ham – ikke de har. Jeg giver ham dog en cadeau ved at skrive, at det drejer sig om ledelse, hvis de vil virke troværdige.