Snart 1 måned + router
1) Det nye job
Nu har jeg snart (den 11. april) været i det nye job en måned og det går planmæssigt fremad. Nu begynder jeg snart at kunne tage nogle sager selv, og da jeg gik hjem i dag, havde vi fuldstændig rent bord. Det var rigtig skønt. Jeg er heller ikke længere helt så træt, som jeg var i starten. Men alligevel går jeg tidligt i seng og læser en bog og gør i det hele taget hvad jeg kan for at være toptunet til den næste arbejdsdag. Jeg er ansat med tre måneders prøvetid og det er en meget passende tidshorisont, for tre måneder er netop, hvad jeg har givet mig selv som indkøringsperiode på det nye job. Det er den periode, hvor jeg forventer at være helt bombet, når jeg går hjem. Jeg orker lige at følge lidt med i blogland, inden jeg går i seng med en bog.
RejsUd, som jeg arbejder med, er et meget komplekst system, der modtager data fra, og afleverer data til, flere forskellige systemer. Data burde altid komme frem og tilbage, men det gør de ikke altid, som de burde. Vores opgave er så at finde ud af, hvor de er strandet undervejs og hvorfor. Som regel er der en logisk forklaring. Det er leverandøren, der kan sende data af sted igen. Det ville ellers være rart, hvis vi selv kunne det.
Vores brugere er generelt rigtig dygtige og de henvendelser vi får er meget kvalificerede; det er meget få af sagerne man kan putte i fejl 40-kassen.
Jeg vurderer umiddelbart, at jeg vil have rigeligt med udfordringer i dette job i et år – for så lang tid tror jeg også, der vil gå, inden jeg kan systemet til bunds.
——
2) Internetudbyder
Jeg ville jo af med min fastnettelefon og flytte mit internet over til 3 for at spare en pokkers masse penge hver måned. Hos 3-butikken tegnede jeg et internetabonnement til 249 kr.pr. måned og fik en router (LTE CPE B593) gratis med hjem i tasken. Imidlertid kan jeg overhovedet ikke få den til at virke. De sagde, den ville virke, bare man satte strøm til den. Min pc kan ikke se det trådløse netværk og kan heller ikke se routeren, selv om jeg monterer den som en kablet forbindelse. Jeg har nu prøvet alt og har opgivet.
Så i dag gik jeg ind i 3-butikken igen og sagde at de kunne beholde routeren og at jeg gerne ville opsige abonnementet. Det kan man imidlertid ikke opsige, før de seks måneders bindingsperiode er overstået og de ville være eje eller have routeren. Han vidste simpelthen ikke, hvad han skulle stille op med den. Jeg har ingen fortrydelsesret, når jeg har ‘købt’ den i en rigtig butik. Jeg føler mig godt og grundigt bondefanget af 3. Han begyndte straks at sige, at det måtte være min pc, der var noget galt med. Typisk, de skyder altid skylden på computeren. Der er absolut ikke noget galt med min PC.
Nu beholder jeg min internetforbindelse hos TDC, som jeg har fået forhandlet ned til 244 kr. fra 500 kr. pr. md for 20 Mb download og 5 Mb upload. Den ved jeg da virker, og det er en meget hurtig og sikker forbindelse. Summa summarum: Om seks måneder sparer jeg ca. 300 kr. om måneden.
Hos 3 er de vældig hurtige til at sælge abonnementer, men hvis man kommer efterfølgende med et problem, vil de ikke have med det at gøre. Herudover har deres såkaldte kundeservice kun åbent i dagtimerne, og ikke når man har brug for dem, hvilket jo typisk er uden for for normal arbejdstid. Og hvis man alligevel ringer til dem er der enormt lang ventetid. Der er der sørme bedre betingelser hos TDC, som gennem års kritik har lært en hel masse.
3 er fine til mobiltelefoni, men deres internet er noget skrammel. I løbet af april får jeg en ven til at komme og kigge på routeren, og så er jeg spændt på, om han kan få liv i den – bare sådan for skægs skyld. Jeg synes ikke, det burde være et problem for mig at installere en router, men sådan er det åbenbart.


Tak for dette indlæg 🙂
Det fik mig til at huske på, at vi alle har brug for en indkøringsperiode, før vi ved, om vi er havnet på den rette hylde.
Jeg tror, at det er meget rigtigt, at med et så komplekst system som RejsUd lyder til at være, så skal man forvente, at det tager et år, før man er helt hjemme i det.
3 burde skamme sig over sådan en elendig kundepolitik.
@ Den stille Pige
Jeg er for så vidt ikke i tvivl om, at jeg er havnet på den rette hylde. Det er mere indkøringen i det daglige arbejde, hvor jeg har behov for indkøring. Når de første tre måneder er gået, er jeg ude over det værste, og frem til årsdagen har jeg behov for at blive yderligere tryg ved systemet.
Ja 3 burde skamme sig. Jeg anbefaler dem i hvert tilfælde ikke. Deres mobiltelefoni er fin, men på deres internet føler jeg mig godt og grundigt bondefanget.
Det tager tid at falde til, så 3 måneder er nok ikke helt ved siden af. Selv om jeg har været på min arbejdsplads i lidt over 7 år nu, så kan jeg mærke det samme, når vi får en ny kunde, og dermed nye udfordringer.
Jeg håber, at du får styr på det der net. Det er næsten ikke til at holde ud, når tingene ikke virker.
@ Susanne
Det tager nemlig tid at falde til, og jeg tror, at de tre måneder er et meget godt bud med den del. Jeg tror, det vil tage mig et år at blive tryg ved systemet og at kunne det samme som min kollega.
Nettet skal bare virke, og så skal det ikke koste en formue.