, ,

SkriveCirklen – “Jeg husker lejrskoler”

Nyt input fra søde mennesker

SkriveCirklen – “Jeg husker lejrskoler”

I tirsdags talte jeg med psykologen om, at jeg savner input. Jeg er glad for livet, jeg har det godt, jeg er nærmest lykkelig, men alligevel savner jeg input fra andre mennesker; jeg kan trods alt ikke generere det hele selv. Hun ved selvfølgelig, at jeg elsker det skrevne ord og selv at skrive, så hun havde lagt mærke til SkriveCirklen i Vanløse og tænkt på, om det måske var noget for mig.

Jeg gik hjem og læste om det og besluttede at kigge derned i dag. Det var ikke uden kriller i maven, for selvom mine tekster er nøgterne og ikke emmer af følelser, er det alligevel sådan, at de på en måde er “mine børn”. Hver gang jeg trykker på “Udgiv”, kildrer det da lidt i maven. Jeg har fået forfatterdrømmene slået ihjel en enkelt gang eller to, og det har jeg ikke lyst til at prøve igen. Skal jeg skrive sammen med andre, skal det være i et trygt rum.

Af deres hjemmeside fremgår, at det er for alle – men særligt for psykisk sårbare. Det så helt rigtigt ud! Jeg læste lidt rundt omkring om det, og et par steder var Søren Magnussen og hans projekt “Lys på den lukkede” nævnt. Så var jeg overbevist om, at jeg ville tage ned og kigge, for de to udsendelser gjorde i sin tid et stort indtryk på mig. Jeg har også været “på lukket”. Det var vist dengang, jeg troede, der stod en respirator i klædeskabet. Det var en nærpsykose – eller jeg var psykosenær. Puh ha. Det er godt, det er længe siden!

Skriveværterne skaber det trygge rum, og de er utrolig søde – nærmest omsorgsfulde. Man kan være lige den, man er. 

Udgangspunktet: “Jeg husker”

Man kan tage udgangspunkt i en sætning, der bliver skrevet på whiteboardet, hvis man savner inspiration, eller man kan skrive om noget helt andet. For at alle kan komme til orde, er der et maks på ca. en ½ maskinskrevet side. Det vigtige er glæden ved ordene. Der er 45 minutter til at skrive i.

Min tekst blev ca. følgende:

“Jeg husker lejrskoler. Nogle politikere fra SF agiterer p.t. for, at det er så godt for børn at tage på lejrskole, og de vil sikre, at det er muligt for alle – og det er sikkert også godt for de fleste. Men for mig var det forfærdeligt.

Det var vel ca. 5. klasse. Jeg syntes ikke, det var fedt at skulle sove i et vådt telt, at være ude i regnvejr, at skulle bage snobrød, så håret lugtede af røg bagefter, at sidde i en kano med en jeg faktisk ikke brød mig om, ikke at kunne slippe væk.

Jeg savnede bøgerne, jeg savnede skolebiblioteket, jeg savnede at være alene og at kunne trække mig tilbage. Der var ikke rum for den, jeg var, eller for de kompetencer, jeg havde.

Frøken Christensen på skolebiblioteket indså, at der var noget, jeg kunne: Jeg var god til at skabe orden, at løse problemer og lave strukturer, og så var jeg hammer god til at sætte stempelkortene på plads bagi bøgerne, før de kom retur på hylderne. Vi havde det hyggeligt, uden at vi egl. talte ret meget sammen. Skolebiblioteket var en god måde at slippe væk fra fritidshjemmet med dets støjende byggelegeplads.

Frøken Christensen og hendes bibliotek var en undtagelse. Men det var typisk for mit liv dengang: det, jeg kunne, duede sjældent. Jeg kunne aldrig det, de andre kunne, nu er det heldigvis helt anderledes. Jeg var ikke kreativ på deres måde. Jeg kunne ikke spille musik, jeg kom aldrig over i højdespring, og jeg ramte aldrig bolden i rundbold. Gode karakterer og mine studier af fysikbøger blev ikke regnet for noget.

Jeg husker, at jeg fik et molekylebyggesæt. Det var lækkert og i flotte farver. Jeg byggede og byggede, men jeg husker ikke hvad. Det skulle ikke bruges til noget. De troede, det var en leg, men for mig var det en videnskab.

Det var lidt grotesk, at man ikke dengang så os med det anderledes styresystem. Jeg var 55, før jeg blev udredt. Nu er jeg glad og har et godt liv med data og strukturer. Og jeg elsker mine særinteresser.

Der er meget, jeg kan på grund af diagnosen – ikke på trods af.”

Anerkendende feedback

De kom med anerkendende og sød feedback. Et gennemgående ord var ikke overraskende: “nøgtern”. 

Jeg turde ikke rigtig selv give de andre feedback. Jeg besluttede mig for lige her første gang at lytte til, hvordan de andre gjorde, og de hørte også meget, jeg slet ikke havde hørt.

Træt

Da jeg kom hjem, var jeg træt – på den gode måde. Jeg sov en time i 30 °C til en af de sidste “Hjernekassen på P1”.

Det har været en fin dag.

Har du kommentarer til artiklen?

Så er jeg glad for at modtage dem i relation til artiklen, dvs. i artiklens kommentarfelt herunder, ikke på facebook og ikke via Messenger. Det skyldes, at kommentarer og artiklen jo ellers dekobles, og så er din kommentar ikke noget værd i fremtiden. Det er ærgerligt for os begge. Jeg svarer dig også relation til artiklen til morgenkaffen, kl. 13:00, kl. 18:00 og ved sengetid.

Hvis du ikke tidligere har kommenteret en af mine artikler her på siden, skal din kommentar først godkendes (spamhensyn). Min responstid er under normale omstændigheder kort. Jeg svarer til morgenkaffen, kl. 13:00, kl. 18:00 og ved sengetid. Herefter vil du stryge lige igennem.

2 Svar
  1. Lone Ebbesen
    Lone Ebbesen siger:

    Jeg var midt i halvtredserne og arbejdsløs. Gjorde ikke alverden for at søge job, for jeg kan sagtens få tiden til at gå alligevel. Det kunne Arbejdsformidlingen ikke gå med til, så de sendte mig på et 11 mdr. langt kursusforløb på en handelsskole. Der startede vi med i den første uge at tage på et to-dages lejsophold, hvilket jeg hader. Vi skulle sove i hytter med omkring 8 køjer, og der var diverse former for snorken, hvilket jeg ikke kunne overhøre. Midt på natten steg jeg (med bulder og brag) ned med madras og dyne og lagde mig uden for i den friske luft. Skønt. Og det bedste var, at lederen også lå derude, og vi fik en snak om alverdens ting. Næste dag skulle vi sejle i kano på Gudenåen, og min makker havde jeg intet tilfælles med. Tilfældet var så, at hun faldt i vandet ved landgang, og hvem mon trak hende op? Ja, mig. Det gav mig nok lidt goodwill.

    Vi havde de gængse fag, men da der var alle niveauer i bl.a. matematik, kedede jeg mig gudsjammerligt. Netop det har jeg altid været god til.

    På er tidspunkt skulle vi prøve at lave et udkast til promovering af en bil, mig jeg fik fat i diverse brochurer, og vi arbejdede ihærdigt, det var lidt sjovt at lave. Men – det skulle ikke bruges til en pind. Blev vi skuffede? Jah, mon ikke.

    Det eneste jeg fik med mig af positiv var, at jeg erhvervede mig skolens første PC-kørekort. Der kunne jeg overtrumfe resten af klassen.

    Men ellers var det spild af ressourcer fra både skolens side og også elevernes, for ingen kunne bruge noget som helst derfra.

    På et tidspunkt gik jeg ind på skolens kontor og sagde min mening om kurset, og der blev også rettet lidt op på det, men de kunne nok ikke gøre meget, da kurset jo var solgt til AF. Selv om det var betalt af selve EU.

    Nok ikke sidste gang man øder penge væk til unødvendige projekter.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Lone

      Åh, sikke en fortælling! Jeg forstår dig virkelig godt. Der er selvfølgelig stor forskel på dig midt i 50’erne og mig i ca. 5. klasse, og alligevel er der mange lighedspunkter: det at man partout skal et eller andet, som man virkelig ikke kan se nogen mening med.

      Det var godt, du gik ind på kontoret og sagde din mening. Det kunne jeg ikke så godt i 5. klasse. Jeg havde kun frk. Christensen at ty til.

      Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i debatten?

Du er mere end velkommen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *