, ,

Forsendelsen koster det samme som varen

Forsendelsen koster det samme som varen

Man skal ikke handle antikvarisk

Forsendelsen koster det samme som varen

Jeg har behov for en bog om kirkeret. Den kan sagtens være gammel og brugt, da jeg alligevel primært interesserer mig for forhistorisk tid.

Et eksempel er, at det er rart at kunne slå op et kvalificeret sted for at undersøge, hvorfor nogle mennesker blev begravet uden for kirkemuren, og hvornår forbuddet fra Christian den femtes danske lov mod at begrave fx selvmordere indenfor kirkemuren blev ophævet. Lige nu er jeg nødt til at ringe til min ven, der er præst. (Svaret er i øvrigt, at straffeloven af 1866 ophævede dette forbud).

Jeg har fået oplyst, at professor August Roesen har skrevet flere interessante og relevante bøger.

    • Jeg fandt en “Kirkelove” hos et antikvariat med speciale i kristne bøger. Prisen var 75 kr. Forsendelsen med PostNord inkl. levering til døren kostede 60 kr. Ergo skal man ikke handle antikvarisk, for så udgør portoen mere end 44 pct. af den samlede pris. Det er helt vanvittigt.
    • Hos Saxo fandt jeg den rigtige “Dansk kirkeret” med guldtryk og det hele til 145 kr. for en brugt udgave. Når jeg selv henter pakken hos føtex, koster det “kun” 40 kr. svarende til lidt mere end 21 pct. af den samlede pris. Det er også vanvid, at godt en femtedel af prisen, er det jeg betaler for selv at løse opgaven om fem dage. Man kunne vel sende en pakke til Amerika på den tid …

Hvordan kan PostNord overleve?

Det er mig komplet ubegribeligt, at PostNord overlever. Deres ydelser er af ringe kvalitet og deres priser er fuldkommen ublu. De holder sig ikke tilbage fra at undlade at ringe på, hvorpå man modtager den berømte SMS om, at man ikke var hjemme, selvom man sad hjemme og ventede på dem hele dagen.

Jeg gætter på, at de er kommet ind i en ond spiral: De får færre og færre kunder grundet den ringe kvalitet og de ublu priser. Derfor må de sætte priserne op, hvilket medfører endnu færre kunder. Og så ruller rouletten. Det behøver man ikke en uddannelse fra handelshøjskolen eller lign. for at regne ud.

Overlevelsen for PostNord i en konkurrencepræget branche kræver en fundamental forbedring af deres kvalitet og kundeservice. De må genopfinde deres tilgang til kundeoplevelsen for at blive relevante igen. Det indebærer en forpligtelse til at levere pålidelige og tidsmæssigt præcise forsendelser, hvilket er essentielt i en tid, hvor kunderne værdsætter hurtighed og effektivitet.

Desuden skal deres kundeservice være mere tilgængelig og lydhør over for kundehenvendelser og klager. Det kan involvere investering i teknologi for at forbedre tracking-systemer og etablere mere direkte kommunikationskanaler med kunderne. Det er jo stort set umuligt at komme i kontakt med dem.

For at bryde den onde spiral af faldende kundetilfredshed og stigende priser, skal PostNord også genoverveje deres prismodel. Det er vigtigt at finde en balance mellem at opretholde en økonomisk bæredygtig forretningsmodel og samtidig tilbyde konkurrencedygtige priser. Ved at forbedre effektiviteten og reducere omkostningerne kan de muligvis tilbyde rimelige priser uden at gå på kompromis med serviceniveauet.

Endelig er det afgørende, at PostNord investerer i medarbejdertræning, så deres team er bedre rustet til at håndtere kunders behov og forventninger. En kultur, der værdsætter kundetilfredshed og stræber efter at overgå kundens forventninger, kan være en afgørende faktor for at vende virksomhedens skæbne.

Af og til er der alternativer

Nogle webshops har andre muligheder for forsendelse. Det kan fx være DAO eller GLS. Begge er både bedre og billigere end PostNord – men der skal nu heller ikke meget til. Jeg kan vældig godt lide GLS, for de er hurtige, og de kommer, når de har lovet, de vil komme. Og de gør sig også den ulejlighed at ringe på, så man ikke venter forgæves.


Har du kommentarer til artiklen?

Så er jeg glad for at modtage dem i relation til artiklen, dvs. i artiklens kommentarfelt herunder, ikke på Facebook og ikke via Messenger. Jeg svarer dig også relation til artiklen, ikke på Facebook og ikke via Messenger. Det skyldes, at kommentarer og artiklen jo ellers dekobles, og så er din kommentar ikke noget værd i fremtiden. Det er ærgerligt for os begge.

Hvis du ikke tidligere har kommenteret en af mine artikler her på siden, skal din kommentar først godkendes (spamhensyn). Min responstid er under normale omstændigheder meget kort. Herefter vil du stryge lige igennem.

4 Svar
  1. Berit
    Berit siger:

    Hvor jeg bor, er PostNord suverænt det bedste fragtfirma – målt på både leveringstid, pris og service. Jeg har kun én gang på mere end 25 år oplevet noget negativt. Det var den sms, du nævner. Jeg ringede fluks til deres kundeservice, som sendte budet retur med min pakke – jeg havde den en time efter sms’en.
    For nylig var der fx. oversvømmelse i området, og postbudet ringede til mig for at høre, om der var en anden vej frem. Han ikke alene indvilligede i at vente på mig et par hundrede meter fra min adresse – han takkede mig for at komme og møde ham! Sådan har “mine” postbude stabilt fungeret i alle årene. Måske har de en bedre lokal ledelse her?

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Berit

      Det er bare dejligt med en succeshistorie om Det kgl. Danske Postvæsen. De hændelser, du fortæller om, ville aldrig kunne finde sted, hvor jeg bor, så jeg sidder og overvejer, om det mon delvist er et hovedstadsfænomen, da det lyder som om, du bor udenfor hovedstaden?

      Svar
  2. Eric
    Eric siger:

    Bogens pris hos boghandleren er da aldeles irrelevant for forsendelsesomkostningerne, der afgøres af størrelse, vægt og leveringshastighed. Men dyrt er det, det har du helt ret i, og der er ingen grund til optimisme for Post Nords fremtid.
    Med alle de antikvariater der er i Kbh. (alene i Studiestræde er der mange), foreslår jeg, at du næste gang søger på antikvariat.net og tjekker, om den ønskede bog er indenfor overkommelig og portofri afstand. Det er en glimrende søgemaskine, som dækker alle (eller de fleste) antikvariater i DK. Noget tilsvarende findes også for internationale søgninger, men jeg har glemt sidens navn.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Eric

      På en måde har du selvfølgelig ret i, at bogens pris er irrelevant – men jeg synes nu alligevel, det er relevant at se på den samlede pris’ sammensætning. Nu om dage elsker folk at kalde det “relativering”.

      Nej, jeg tror også PostNord har en lang karriere bag sig.

      Ja det kunne selvfølgelig være hyggeligt nok at komme “til bys”. Jeg er bare ikke så god til gaders mylder og mange mennesker; det kræver lang tids mental forberedelse og ditto restitution. Men du har ret – og det vil jeg overveje næste gang. Jeg søgte nu faktisk med Google for at finde “Dansk kirkeret” og der kom vist ikke noget op fra antikvariat.net. Den søgemaskine vil jeg huske, da jeg ofte har brug for bøger, der helst ikke skal være af nyere dato. Tak for tippet!

      Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i debatten?

Du er mere end velkommen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *