,

Farvel Nordea

Opsummering

Efter flere dårlig oplevelser med Nordea, hvor jeg altså har været kunde i 37 år, og ikke har skyldt en krone, besluttede jeg, at finde en anden bank.

Google er min ven, så jeg fandt denne beregner, som blandt andet kan vise de gennemsnitlige årlige omkostninger pr. pengeinstitut. Skjern Bank ligger helt i bund, altså er de billigst, mens Nordea ligger som den fjerde dyreste. Min økonomi er sund og god om end lille, men jeg kan ikke se, hvorfor jeg skal forære et mastodontisk pengeinstitut 2.500 kr. ekstra om året. De må finansiere deres virksomhed uden mig.

Jeg føler ingen loyalitet overfor Nordea, og de er ligeglade med mig. De fik tandlægen til at agere bank, hvilket forekommer mig at være absurd efter et virkelig mangeårigt partnerskab.

Så jeg kontaktede Skjern Bank og aftalte et møde til i dag.

Det første møde med Skjern Bank

Privatrådgiveren serverede kaffe, og vi gik ind i et separat lokale med en kæmpe fladskærm og et trådløst tastatur. Formålet med udstyret var, at vi i fællesskab kunne kigge ind hos Nordea, hos SKAT og Topdanmark. Han stillede nogle få spørgsmål, men de havde på ingen måde karakter af forhør.

Jeg havde på forhånd printet en del forskellige bilag ud, som jeg regnede med, at han skulle bruge. Derudover havde jeg lavet et lille Worddokument, der startede med “Jeg kommer ikke for at låne, men for at få bedre service og færre gebyrer”.

Resten af siden var en gennemgang af bilagene med kommentarer. Han kiggede løseligt på det, men gik ikke i detaljer. Jeg sagde selvfølgelig til ham, at årsopgørelsen fra 2015 er temmelig uinteressant, da jeg var på sygedagpenge hele det år. Ingen anmærkninger og han tog mine ord og dokumenter for gode varer.

Jeg vil gerne fortsat have en kassekredit, hvis opgave det er at opsuge de naturlige udsving henover året. Intet problem. Til sammenligning: Da jeg bad Nordea om et lån til tandlægen, fik jeg oplyst, at hvis de skulle låne mig beløbet, ville de sløjfe de to kreditter.

En anden uacceptabel oplevelse hos Nordea er følgende: Efter aftale med tandlægen skulle jeg lægge et ret stort beløb som en slags udbetaling. Jeg havde lovet at sørge for det samme dag. Jeg kunne ikke få netbanken til at fungere, så jeg måtte ringe til dem. Indledningsvist talte han til mig som om, jeg ikke kunne bruge en PC og aldrig tidligere havde lavet en overførsel. Til sidst måtte han modstræbende erkende, at deres side ikke fungerede. Han lavede så overførslen i sit system. Dagen efter kiggede jeg ind på kontoen for at forvisse mig om, at beløbet virkelig var hævet. Det var det, men samtidig havde det kostet mig 55,00 kr. i gebyr, at deres side var nede. Jeg bliver rasende over den slags.

Skjern Bank samarbejder med Købstædernes Forsikring. Han vil undersøge, om jeg kan spare noget ved at skifte fra endnu en mastodont. Det koster ikke noget.

Alt bøvlet med selve skiftet ordner han. Alle mine “arbejdsgivere” skal have besked om de nye kontonumre, alle PBS-aftaler skal ændres, der skal foretages et eller andet med NemID osv. Det koster ikke noget.

Kongeligt

Han sagde til slut “Velkommen i Skjern Bank”

Alt i alt var det en utrolig positiv oplevelse, og jeg kom til at føle mig som en god kunde fra dag et i en bank, hvis navn minder en del om Matador.

9 replies
  1. Henny Stewart
    Henny Stewart says:

    Tillykke med flytningen! Nordea er ikke kendt for at være lette at danse med, hvilket en person, der også bor på min adresse, har måttet sande.

    Selv kan jeg ikke rigtig forstå, at der skal være så mange gebyrer på alting, nu hvor man jo ikke får nogen service fra banken mere. Alt det, jeg selv udfører på Netbank, skulle man jo før have en bankfunktionær til at gøre, og det gav en vis mening, at man måtte betale for det.

    Jeg er selv kunde hos Danske Bank, og jeg har faktisk lyst til at flytte, men det er blevet ved snakken indtil videre.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Henny

      Ja tak skal du have. Jeg er simpelthen så glad for, at jeg fik mig taget sammen til det. Det der har afholdt mig har været, at jeg ikke kunne overskue at gøre alt det, der skal gøres. Og vupti Skjern Bank ordner det hele uden betaling. Det er jeg nu lidt imponeret over.

      Jeg har også tit undret mig over, at jeg selv skal betale for det arbejde, jeg udfører via Netbank. Du har jo helt ret i, at det sad der tidligere en medarbejder og gjorde. Og næh… hvad er det egentlig almindelige privatkunder får fra banken nu om dage. Jeg ved det ikke, bortset fra at de skal have 55 kr., når deres side til overførsler er nede.

      Hvis du vil undersøge markedet nærmere inden du evt. vil flytte er der mange gode sider på nettet, herunder en guide fra Forbrugerrådet Tænk, der oplister en række parametre, de anbefaler, man undersøger inden man beslutter sig. De har et samarbejde med MyBanker, som jeg nu ikke helt ved, hvad skal gøre godt for.

      Svar
  2. Anette
    Anette says:

    dejligt det gik så glat at skifte… jeg er også ved at overveje et skift, bla fordi det giver mig ro at have Zorro med, og så kan jeg jo fokusere på det de siger… det vil min bank ikke tillade, men det der andre der vil 😉 så jeg også på vej til en lille bank
    tror dog lige jeg kikker på beregneren.

    Svar
      • Anette
        Anette says:

        Ja for de siger vel ikke nej til blinde blindesstok. …. det Hvad Zorro er
        der næst er service og pris også vigtigt… og så skal der være en lokal bank (den er svær)

        Svar
  3. Eric
    Eric says:

    Tillykke med den nye bank. Vi gav Danske Bank sparket for godt fire år siden, skiftede til Arbejdernes Landsbank og har ikke fortrudt. Det betyder noget, at banken agerer, som at den er til for kunderne og ikke omvendt. Vi bruger stort set kun AL-bank til lønkonti og lægger vores opsparing, hvor man kan få en rente, som ikke er helt til grin.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Eric

      Tak skal du have. Jeg fornemmer, at det kan blive et mægtig godt bytte. Jeg ærgrer mig over, at jeg ikke har skiftet for mange år siden.

      Jeg havde også AL-bank inde i mine overvejelser, men jeg faldt for deres slogan “Det er bedre at være en stor kunde i en lille bank end at være en lille kunde i en stor bank”.

      Om et par år, vi jeg også kunne begynde at spare op igen. Jeg så lige i TVA forleden, at man aldrig skal spare op i en bank, for man for simpelthen får lidt ud af det. De anbefalede så nedsparing i fast ejendom eller køb af aktier. Jeg kan ikke lige se mig selv som aktiebestyrer og jeg ejer ikke fast ejendom, så jeg vil se mig godt om.

      Svar
  4. Jørgen
    Jørgen says:

    Gode oplevelser værdsættes. Dårlige gør ikke. Når nu Nordea skal til at være kundeorienteret (eller hvad det nu er dens nye strategi hedder), ser det jo alene ud fra din kontakt med banken ud til, at et enkelt kommunikationskursus kunne være tiltrængt. Det forekommer mig mærkeligt at man har som udgangpunkt at folk er hjælpeløse.
    Godt en løsning er fundet.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Jørgen

      Ja jeg har også hørt eller læst noget om, at de p.t. oplever stor kundeflugt fra privatkunderne. Det rykker jo bare ikke i et stort privatkapitalistisk foretagende, der elsker millionærer og store firmaer.

      Jeg synes også det er sært og særdeles ubehageligt at blive betragtet som om, jeg er hjælpeløs. Jeg ved formentlig 12 gange mere end han om IT og tilknyttede “dele”.

      Jeg tror, jeg bliver rigtig glad for den nye bank. Det tegner i hvert fald godt.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *