Thyregod og Vester Kirkebog 1713-1814

Så kom de første 1.035 poster med fødte og døbte fra Thyregod og Vester Sogne på nettet med hjælp fra Per Agerbæk, der lige kunne se mine kodefejl. Stor tak til Per!

Du finder min side med kilder til Thyregod her.

,

Import?

Lige da jeg begyndte på at slægtsforske (for fem år siden – gad vide hvad jeg egentlig lavede før ) var jeg så begejstret, når jeg fandt noget andre havde lavet, som jeg kunne forbinde til min egen slægt. Jeg skrev af fra Internettet, fra Family Search og importerede til tider en GEDCOM-fil fra andre. Det var især min farmors side (Frederiksborg Amt), jeg havde vanskeligt ved at få hul på, så det var jo skønt, at andre havde lavet en masse af forarbejdet.

Den tid er ovre nu. Det tager to minutter at importere, men det tager to år at rydde op!

Nu finder jeg gerne oplysninger på nettet eller via Lars Kr. Lundins gedcomp, men der kommer intet ind i min database, som jeg ikke har verificeret.

Jeg har en fil liggende fra en amerikaner, der også er efterkommer af Morten Pedersen Toustrup, men jeg har ikke engang fået den åbnet, for jeg ved, at 75 pct. af indholdet er afskrift fra min side, og de resterende 25 pct. er oplysninger, der ikke er verificeret, og som ikke har en kildeangivelse.

En dag, når jeg har tid til at verificere oplysningerne, tager jeg nok fat i filen, for jeg er egentlig ikke i tvivl om, at der er mange interessante oplysninger fra Hammerum Herred i den. Og så bliver der jo også lidt til den fælles database hos Arne Feldborg.

Jeg sender med helt ujævne mellemrum Arne Feldborg en opdatering, når jeg har tilføjet/ændret mange personer i Hammerum Herred og/eller Nørvang Herred. Han laver et kæmpe arbejde til glæde for så mange af os – og så synes jeg, at jeg også gerne vil bidrage lidt.

Apropos kilder:
Jeg undrer mig så tit over, at slægtshjemmesider er ret dårligt dokumenterede. Personligt foretrækker jeg, at mine kildehenvisninger ser således ud: KB, Brande, C449-1, kort 2 af 4, fol. 49, ve. nr. 2, for så kan andre kigge mig i (mikro-)kortene og jeg kan også selv let finde tilbage, hvis der er behov for at slå efter en gang mere.

Jeg er faktisk ikke i tvivl om, at langt de fleste hjemmesideejere har deres oplysninger fra de primære kilder – men jeg kan ikke forstå, de ikke noterer kilden og viser den på Internettet. Det ville da være en god service overfor gæsterne på hjemmesiden.

Oprydning:

Da jeg skiftede fra Family Tree Maker til Legacy opstod der nogle umotiverede mellemrum i mine tekster. Det kan fx se sådan ud: “Sø ren dør i 1854, 84 år og Ane i 187 2, 79 år, men allerede i 1845 har den æ ldste søn Niels Sørensen, overtaget går den. Han var i 1843 blevet gift med Ellen Jensdatter fra Bannerhøj i Jordhøj. Deres to piger, Maren Kirstine og Ane Jensine blev født med tolv års mellemrum i 1845 og 1857.”

Jeg er i gang med at gennemgå min datafil fra ende til anden for at få ryddet op. Det er umanerlig kedeligt; men jeg kan altså ikke holde de mellemrum ud!

I samme moment kopierer jeg faddere ud i feltet ‘Dåbsnotater’, så de er lige ved hånden og ikke alene er godt gemt inde kildehenvisningsteksten.

Da jeg forlod Family Tree Maker havde jeg 3.338 personer – alt andet lige mangler jeg så “kun” at rydde op i 1.218 personer. Har besluttet at gennemgå minimum 10 personer pr. dag, og hvis jeg kan holde det, burde jeg være færdig engang i juni.

Og så skifter jeg i øvrigt aldrig mere slægtsforskningsprogram Men jeg synes også, at jeg har fundet det bedste for mig.

,

Holmens Kirkegård

Weekenden gik med at fotografere gravsten til Tage på Holmens Kirkegård. Det er vel blevet til omkring 1.200 billeder og er bare fire små bidder af denne mastodont.

Det har været en udfordring, fordi kirkegården er så gammel og mange steder tilgroet, at jeg til tider har været nede og kravle ind mellem træerne, og så ind med kameraet, og spændt se på, hvad der kom med ud. Til tider et brugbart billede.

Det værste er spindelvævene, for de kommer jo altså ikke af sig selv; man ved godt, at der et sted i nærheden gemmer sig en edderkop. Typisk dem der med meget tynde ben og så en krop (eller hvad det nu er) på størrelse med et knappenålshoved. De tager fire skridt, så har de krydset en gravsten er halvt oppe i en tuja. Kunne de ikke forbydes adgang til kirkegårde? Jeg bryder mig ikke om dem.

Gamle sorte sten er så pæne at se på, men står de i skygge er de svære at fotografere, og står de i høj sol som i dag, så er det også svært. Refleksionerne synes at forevirre alt det fine i objektivet. Der er måske samlet 10 af billederne, som jeg ikke er tilfreds med; men jeg ville da lægge dem på min egen hjemmeside – når det er til andre, så bliver man godt nok selvkritisk. Jeg håber, du kan lide dem Tage – for de kan ikke tages om

Ugen har også budt på gennemgang af Bingoer fra Lundins GEDCOMP; Det er en helt genial service, han tilbyder. Man sender sin fil ind, den gennemgåes, og når man har rettet så mange fejl, man nu kan/vil, indsender man den rettede fil og giver besked om, at filen er klar til sammenligning. Og er man heldig, får man besked om hvilke andre slægtsforskere, der arbejder med de samme personer, som man selv. Man får de såkaldte Bingoer retur med et summarisk uddrag af egne data og den andens data.

I starten, jeg brugte denne service, troede jeg idéen var, at jeg skulle kontakte alle disse mennesker. Det var uoverkommeligt. Nu har jeg fundet fidusen: jeg gennemgår hver enkelt e-mail for detaljer i den andens fil, og så tjekker jeg selv, om jeg kan nå til samme resultat, hvilket er en reel mulighed nu, hvor Arkivalier Online altid er lige ved hånden (hvor er det dog dejligt). På den måde kan der lægges ekstra små brikker i det store puslespil.

En information, som jeg kunne se flere havde, men som jeg ikke gjorde brug af, drejede sig om Christen Pedersen og hans hustru Kirsten.

Han kan være født i Ølstykke 1694, og hjemmedøbt den 26. august 1694 Ølstykke, 1685-1734, opslag 30, fil. K02-01-A Tekst :

“1694. D 26 August bleff Christen Peder Smids Søn udi Ølstøcke, hiemme døbt; Sara Verner holt ___ daaben; ___ ___ vare: Maren Holgers, Kirsten Laiuritz Lauritsøns Kirsten, Niels Jørgensøns”

Jeg ved bare ikke, hvordan jeg kan være sikker på, at det er ham! Det eneste der antyder det er faderens erhverv – også smed. Hans vielse bør ligge før 1. barns dåb i 1720 i Ude Sundby, men kirkebogen findes stort set ikke på det tidspunkt.

Og om hustruen Kirsten: Muligvis hedder hun Mogensdatter til efternavn, da Mühldorff og Larsen skriver det ved hendes død. Men det fremgår ikke af kirkebogen, så jeg ved ikke, hvor de har det fra. Af bingoen fremgår også Mogensdatter, og at hun er født i 1700. Desværre er der ingen kildeangivelse. Det havde været rart.

Da de to mennesker er mine 5*tipoldeforældre på min farmors side, ville det være dejligt, hvis jeg kunne finde ud af, hvordan det hang sammen. Men sådan er slægtsforskning, og det kommer nok en dag.