, ,

SEO

Alle taler SEO – men hvad er det?

Jeg læser p.t. “Grundbog i Google søgeoptimering” af Torbjørn Flensted og blev ganske glad, da jeg på side 97 under avanceret optimering fandt:

Lever din hjemmeside op til W3C?

Korrekt kodet HTML sikrer, at søgemaskinerne kan crawle og indeksere din hjemmeside optimalt. Der skal dog meget dårlig kode til, før Google bliver direkte forhindret i at crawle din hjemmeside

Mine sider lever nu igen (efter skiftet til utf-8) som absolut hovedregel op til W3C – der mangler lidt mht. data fra databaserne, men det er snart på plads. Google og andre søgemaskiner bør derfor nu atter kunne indeksere mine sider optimalt.

SEO er “Search Engine Optimization” og betegner en række bestræbelser på at opnå så gode placeringer i Googles organiske søgeresultater som muligt. Masser af virksomheder tilbyder at lave SEO og jeg må sige, at jeg faldt for fristelsen, fordi jeg – inden jeg købte bogen – troede, det var meget indviklet. Jeg stoppede imidlertid samarbejdet med leverandøren midt i opgaven.

Han fortalte mig, at 40 pct. af SEO ligger på selv siden (on site optimering), mens 60 pct. ligger uden for siden selv primært med at skaffe indgående links til siden. Jeg var ganske enkelt ikke skarp nok, da jeg stillede opgaven, og tænkte ikke på at få specificeret, hvordan han ville skaffe mig en masse indgående links (back links).

Først et godt stykke inde i opgaven, begyndte jeg at spørge til, hvor de links egentlig skulle komme fra? De viste sig at komme fra helt irrelevante sider og kunstige personprofiler. Det opfatter jeg som forsøg på at “snyde Google” og det skal man afholde sig fra. Jeg burde fra starten have spurgt til disse links og tænkt på, at jeg selv gennem årene må have opbygget et passende reservoir af relevante back links fra relevante sider, eftersom jeg jo altid lægger et link til mig selv, hvor der er mulighed for det. Der er vel også en naturlig årsag til at mange af mine sider allerede har et pagerank på 3 eller 4 ud af 10. Et pagerank på 3 eller 4 er slet ikke så ringe endda. Til sammenligning har DR.dk og Facebook henholdsvis 7 og 10.

Nu hvor jeg læser bogen om SEO, kan jeg se, at der i virkeligheden ikke er så meget mere magi i SEO, end jeg selv har regnet mig frem til gennem årene, fx at der skal stå noget fornuftigt i de to META-tags description og content. Derfor: Hvis du overvejer konsulentbistand til SEO, så tænk dig mere om, end jeg gjorde. Stil spørgsmålene inden I går i gang – det er sådan lidt bøvlet at få kolde fødder et stykke inde i processen.

8 replies
  1. Torbjørn Flensted
    Torbjørn Flensted says:

    Kære Hanne.
    Jeg er glad for, at du kan få gavn af min bog.
    Rigtig god fornøjelse med din SEO.
    Mvh. Torbjørn

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      Kære Torbjørn

      Tak for din hilsen! Jeg har fået læst din bog, og det var god læsning, men endnu ikke fået dine anbefalinger ført ud i livet. Det kommer, når vejret bliver dårligere 🙂

      Venlig hilsen
      Hanne

      Svar
  2. Michael Grove
    Michael Grove says:

    Jeg tror du skal fokusere mere på hvordan denne side ligger i SERP (Search Engine Result Pages) i stedet for Pageranke. Pagerank er en lidt for ustabil parameter at måle på. Det vigtige er jo også hvordan du er placeret på Google. Ikke om du har Pagerank 3, 5 eller 9 🙂

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Michael – tak for dit tip. Jeg var slet ikke klar over, at der fandtes andre objektive målemetoder; men det er der selvfølgelig, og jeg må prøve at se, om jeg kan finde nogle gode måleværktøjer!

      Svar
  3. Michael Grove
    Michael Grove says:

    Det lyder som en rigtig god idé Hanne. Altså det med at du selv vil eksperimentere lidt.

    Jeg er overbevis om at med dit gode indhold, din perfektionisme og din gå på mod(agtig-hed) skal det nok gå godt.

    Dbh. Michael

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      Tak Michael! Med SEO-bogen i den ene hånd og tastaturet i den anden hånd tror jeg så mænd også, jeg kan klare mit SEO selv. Jeg tror, jeg vil udvælge en enkelt side og arbejde med den og så følge udviklingen i den sides page rank.

      Svar
  4. Ellen
    Ellen says:

    Det tror jeg ikke, jeg kommer til at dyrke så meget, men jeg læste på en blog en lille historie, som jeg ikke ved om er sand, men som er meget god:
    Et firma kontaktede en lille forretningsdrivende og fortalte, at de med garanti kunne hjælpe til at få vedkommendes lille virksomhed op blandt de ti første google-hits ved enhver relevant søgning.
    Han bad om betænkningstid og googlede nogle nøgleord på det pågældende firma.
    Som kom ind et eller andet sted mellem hit nr. 50 og 100 🙂
    Det var så dårlig en reklame for firmaet, at manden selvfølgelig erklærede, at han ikke var interesseret i deres ‘hjælp’.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @Ellen. Meget interessant historie – som både fortæller noget om SEO, men også om, hvor vigtigt det er, at ligge godt i søgeresultaterne.

      SEO er noget lidt underligt noget at købe sig til. Man køber en vare som i bedste fald viser sig i sin fulde udstrækning om et par måneder og som man ikke rigtig kan kontrollere kvaliteten af ved leveringen. Nu hvor jeg er i gang med håndbogen tror jeg faktisk, at jeg vil forsøge mig frem selv ved at tage enkelte sider ud og så prøve at optimere dem. Det kan jo højst gå galt.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *