Naturstyrelsen – en realitet
Det ser ud til at være gået godt!
Mit job består i at drifte, udvikle og supportere vores tidsregistreringssystem mTID for samlet set ca. 3.000 brugere på Miljøministeriets område opdelt i 6-7 databaser.
Jeg har imødeset dagen i dag med spænding, fordi to af vores styrelser er fusioneret, og det har betydet, at ca. 1.000 brugere i den fusionerede “Naturstyrelsen” skulle indlæses fra kildesystemet Omada i en ny og frisk database. Herudover er Natur- og Miljøklagenævnet oprettet i en ny database, og der er sket en lang række tilpasninger på virksomhedsområdet under Miljøstyrelsen.
Det undrer mig, at jeg i dag ikke har haft flere henvendelser end jeg har. Det skyldes enten, at konsulenterne og jeg har udfoldet den rene magi mellem jul og nytår og er helt fantastisk dygtige eller også skyldes det, at brugerne endnu ikke rigtig har opdaget, de problemer der er, fordi de har haft travlt med at pakke deres flyttekasser ud. Alle vi, der sidder i Haraldsgade, er nemlig også flyttet fysisk, således at den nye struktur bedre kan udfolde sig i al dens magt og vælde. Jeg håber, det skyldes, vi har udfoldet magi og været dygtige.
Da vi sad og rodede med det hele mellem jul og nytår stillede en af konsulenterne spørgsmålet: “Hvorfor gør I egentlig dette her?” Jeg sad og følte mig lidt dum, da jeg ikke uden videre kunne svare på det.
Det seneste halve år har alting bare bygget op til fusionen og fokus har været på at få det hele til at fungere, så vi kunne komme godt fra start i dag.Når først beslutningerne er truffet, er det bare vores job at føre dem ud i livet. Sådan er det, og sådan skal det også være!
Jeg er glad for at være offentligt ansat, jeg lever af det og kan ikke andet, men til tider tænker jeg, at vi bruger rigtig mange kræfter på det interne i stedet for at levere værditilvækst til vores kunder. Jep – jeg ved godt, at efter fusionen og de andre ændringer vil der komme enormt meget mere værditilvækst til kunderne, og at det netop er derfor vi laver så kolossale ændringer. Vi ønsker at det skal blive bedre, vi tror på det og vi knokler for det, men nogle gange kan man alligevel komme i tvivl…
Hvorfor man gør det, at man laver naturstyrelsen? JO…nu skal i hører, det gør man for ikke at lave dobbelt arbejde i staten på sigt. Da visse enheder i Miljøministeriet på den måde kan drage nytte af hinandens vide, da vi jo på sigt ikke biver så mange på arb.marked i Staten.
@ Helle – tak for dit svar. Det er godt, at du lige kan løfte dig op i helikopteren og se det hele lidt fra oven.
Kære Hanne,
Godt nytår!
Du undlader helt at fortælle dine forsvarsløse, intetanende læsere, at grunden til der ikke har været ret mange henvendelser, er den simple, at det er dig, der har stået for sammenlægningen af systemet. Det er vel som altid gennemført med militær præcision, stor omhyggelighed, grundighed og samvittighed. Alt, hvad der kan forudsiges er der taget højde for – og lidt til. Du er den bedste medarbejder man kan tænke sig til den slags!
Jeg forstår godt dine betragtninger om, hvor meget tid der går med organisationsændringer, fusioner, reformer, administrative rutiner og omlægninger. Tanken har også strejfet mig ikke så få gange. Det er nok fordi vi laver det vi laver (altså administration) at det virker så voldsomt. Set udefra er ikke så synligt. Men set indefra kan man godt rammes af den lidt skræmmende tanke, at vi bruger en del tid på at flytte rundt på de samme atomer.
Kh, Gert.
Kære Gert
God nytår til dig også!
Tak tak og atter tak for dine rosende ord. Jeg kan godt lide at planlægge og har brugt en del tid på at gennemtænke de forskellige elementer af fusionen og at få brikkerne til at falde på plads på de rigtige tidspunkter. Det er bare den autistiske del af mig. Jeg må sige, der kom gang i henvendelserne i går, men det handlede primært om, at brugerne ikke kunne finde de rette database at logge på. Jeg synes jo selv, det er logik for perlehøns, at man gør gammelt år færdig i gammel database, og først derefter tager fat på den nye.
Det lyder fornuftigt, at det er fordi vi laver administration, at det virker så voldsomt – omvendt så håber jeg, at dem der fremstiller kerneydelserne, så oplever fusiner, organisationsændringer, resortomlægninger osv. mere fornuftige, mendens vi andre flytter rundt på atomerne.
Kh.
Hanne
Enhver, der som bruger har oplevet en større IT-omlægning på arbejdspladsen, kan levende forestille sig, hvor hektisk det må være for de ansvarlige i maskinrummet.
Det skulle være mærkeligt, om ikke det giver problemer, men selvfølgelig får I det til at virke.
Vi skal nok overvinde vanskelighederne; min bekymring er mest, at de endnu ikke har vist sig…
3000 brugere – og det sidder du alene med til hverdag. Respekt!
Men selvfølgelig har I da lavet et godt stykke forarbejde – I har sikkert også en stor erfaring at bygge på?
Vi tidsregistrerer også på projekter på min arbejdsplads; i mit område er der små 100 brugere. Jeg synes det er et pænt stort arbejde, men det er måske fordi, jeg sidder med rapporteringsopgaven hver måned, hvert kvartal, hvert halve år og hvert år. Du ved: simple ‘lagkager’ til topledelsen, men jo længere vi kommer ned i ledelseshierarkiet, jo mere detaljerede rapporter skal de have 😉
Ja jeg er faktisk kun mig… og når det overhovedet kan lade sig gøre skyldes det selvfølgelig, at vi har et rigtig godt system. Vi har en del pæn erfaring at bygge på, for fx Skov- og Naturstyrelsen har haft tidsregistrering i de seneste små ti år. Det giver en eller anden form for ballast…
Jeg forstår til fulde hvordan rapporteringsopgaven kan forme sig. Det er formentlig ret træls, og på den anden side må man sige, at det er skønt, at der er efterspørgsel efter de data, som brugerne som omhyggeligt har banket ind!