God sagsbehandling

Udbetaling Danmark

Hvidovre Kommunes Pensionsnævn traf afgørelsen om pension den 8. april. Dagen efter fik jeg brevet i min e-Boks om, hvad de havde besluttet. Det fremgik af brevet, at jeg nu ville høre fra Udbetaling Danmark, der skal stå for udbetalingen.

To timer efter kom der brev fra Udbetaling Danmark i e-Boks. De oplyste, at de skal beregne pensionens størrelse. Der var link til nogle formularer, hvor man skal afgive de oplysninger, de ikke selv kan skaffe andetsteds. Jeg har fx anden indtægt i form af invalidepensionen fra pensionskassen, som de ikke kan kende. De kan heller ikke vide, om jeg ønsker at bruge hoved- eller bikort, ligesom de ikke kan vide, om jeg har ‘løn’ fra Hvidovre Kommune for april.

Reglerne for modregning er rundt regnet: Af den indtægt, man har over ca. 80.000 kr., modregnes der ca. 31 pct. i pensionen.

Jeg indsendte oplysningerne, og samme sekund jeg trykkede på ‘Send’, kom der et estimat for de kommende udbetalinger efter skat. Jeg kan ikke huske, hvad der stod og jeg fik ikke taget et screenshot, men jeg kan huske, at beløbet var en hel del mindre, end det jeg selv sammen med min ven havde beregnet. Jeg kom med det samme i tvivl om, hvorvidt jeg havde givet de rigtige informationer vedrørende ‘løn’ for april og om skattekortet. Det skal jo helst være rigtigt, så jeg ikke enten ender med en efterregning eller får for lidt. Den slags skal passe, og derfor sendte jeg dem med det samme en mail (hvilket ikke er så let) om de to mulige fejl.

Effektiv og venlig telefonisk sagsbehandling

Jeg gik rundt nogle dage og var bekymret for nedgangens størrelse og over, at de ikke reagerede på min mail om de mulige fejl. Jeg tog mig sammen og ringede til dem.

De er ikke færdige med at regne, der vil gå to til tre uger, men jeg fik fat i en utrolig venlig sagsbehandler, der med det samme sagde, at deres straks-estimat var helt galt, og gav mig et andet foreløbigt tal, der lå ca. 4.000 kr over pr. måned. Det passede meget bedre med, hvad min ven og jeg var kommet frem til. Jeg havde derudover noteret et par andre spørgsmål, som han også beredvilligt svarede på, så godt han kunne. Han tog sig tiden og gav mig tid til at notere svarene, så de ikke bliver glemt.

Det var god og effektiv sagsbehandling. Jeg vil ikke holde mig tilbage fra at ringe til dem en anden gang.

4 Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Eric

      Ja for Søren. Det havde ikke været ret sjovt. Jeg havde dog regnet på det, og set at jeg godt kunne lidt mere at overleve. Jeg havde også tænkt, at det jo bare var penge, og at jeg stadig var glad for pensionstilkendelsen. En ting, der umuligt kunne blive råd til, var rejser, og jeg vil så gerne en tur til Rom, når der er styr på Coronaen i Italien. Det er flere år siden, jeg har været uden for landets grænser, faktisk ligger mit pas bare i en skuffe med status udløbet, og jeg trænger sådan…

      • Eric
        Eric siger:

        At besøge Rom er et særdeles anerkendelsesværdigt ærinde 🙂 Jeg skal også have mit pas fornyet, men Borgerservice kører på vågeblus og er kun åben efter aftale for “upsættelige” eller “akutte” ting. De får ketchup-travlt, når de åbner!

        • Stegemüller
          Stegemüller siger:

          @ Eric

          Jeg vidste pr. intuition, at du ville forstå min udlængsel 🙂 Det er simpelthen livgivende at se noget andet og at få ny inspiration til livet.

          Godt man ikke er ansat i Borgerservice, når de engang åbner.

          Man kunne da egl. godt argumentere for, at pas-fornyelse var uopsætteligt ved at komme og præsentere flybilletterne 🙂

Der er lukket for kommentarer, da posten er mere end 100 dage gammel.