,

Ny cykel

I dag har jeg hentet min nye cykel – jubii.

Det er en citybike med otte udvendige gear og fuldt monteret med horn, lygter, lås, støtteben, computer og bagagebærer. Det er mange år siden, jeg sidst har haft en cykel med bagagebærer og støtteben, for jeg har ikke syntes, at det var nødvendigt. Støttebenet er til de få situationer, hvor man ikke kan finde noget at stille cyklen opad og bagagebæreren er til de få situationer, hvor jeg skal transportere noget, der ikke kan være i rygsækken (fx otte ruller toiletpapir )

Jeg har købt cyklen hos Heino Cykler, der ikke er de billigste, men klart er de bedste. Fx er det første de gør altid at måle ens benlængde og først derefter går vi i gang med at lede efter en cykel. Man kommer ikke hos Heino og beder om en sort cykel. Rammens størrelse er altafgørende for køreglæde og maksimal komfort. Jeg er kun 165 cm høj, så jeg skal have en ramme på kun 53 cm. målt fra sadlen og til midt på kranken (der hvor pedalerne sidder fast).

Jeg går meget op i gearinger, da jeg har et dårligt højre knæ, som hæver ved for store belastninger; altså skal cyklen være let gearet. Jeg er lidt i tvivl, om ikke jeg skulle have haft en større krans, der ville gøre cyklen lettere at træde. Nu prøver jeg den af et par måneder, og ser om jeg udnytter alle gearene, og hvis jeg aldrig kommer til at køre på de største (tungeste) gear, skal der en større krans på.

Jeg har altid syntes, at der er noget smukt over en helt ny og jomfruelig krans. Jeg har kørt på cykel, siden det største var en 5-krans. Nu er standarden en 8-krans til en helt almindelig citybike.

Jeg var i syv sind angående lygterne. Skulle det være de smarte magnetlygter, som man får monteret ved hjulet, og som aktiveres ved hjulets omdrejninger og som altid sidder fast på cyklen, eller skulle det være lygter, som man sætter på, når man skal bruge dem? Fordelen ved magnetlygterne er, at de simpelhen sidder fast på cyklen og man aldrig kan komme til at glemme dem eller bliver overrasket af mørket. Deres ulempe er, at de ikke lyser ret kraftigt, og at jeg tror, at bilerne nemt kan overse en. Så derfor valgte jeg lygter, som man monterer, når man skal bruge dem.

Bontragerlygterne herover monteres ved at man trækker gummistroppen rundt om styret eller saddelpinden og fæstner den på den lille krog. Lygten kan fx også montes på cykelhjelmen. Jeg købte den store forlygte (større end på billedet) og den almindelige baglygte. Begge lygter oplades via et USB-stik og en opladning holder ca. 8 timer. Nu skulle jeg gerne være på den sikre side hvad lys angår.

Jeg kom af med 6.542 kr. Selve cyklen kostede 4.999, men med alt ekstraudstyret løber det alligevel let op.

Nu håber jeg virkelig, at jeg kan få lov at have den i fred for de langfingrede. Den skal i kælderen hver gang jeg ikke bruger den, og jeg vil også køre rundt med en bøjlelås i tasken, således at jeg kan låse den ved forhjulet også.

18 replies
  1. Stegemüller
    Stegemüller says:

    @ Annette

    Tak skal du have. Jeg håber, jeg får lov at beholde den, for kvaliteten er af en sådan, at den netop kan holde i mange år.

    Jeres metode med at stille cyklerne på banegården er en smart måde selv at undgå at køre på genbrugspladsen eller på anden måde at skille jer af med dem.

    Svar
  2. Annette (Holland)
    Annette (Holland) says:

    Tillykke med det smukke nye køretøj. Jeg håber, at den må tjene dig i mange, mange år.

    Helt enig ang. forskellen på dit og mit. Det er da ligegodt pokkers (plus mange flere grimme ord), at man skal baste og binde ens ting, for at få lov til at have dem i fred., ØV! Selv gamle udrangerede cykler er oplagte emner for de langfingrede. Vi har et par gange stillet en gammel cykel, strippet for alt hvad vi ville beholde, på banegårdens cykelparkering og indenfor 24 timer er den væk. Utroligt!

    Svar
  3. overleveren
    overleveren says:

    Tillykke med den nye jernhest som oser vældig meget af stjæle-værdighed.. så jeg håber du får lov til at få den i fred.

    Jeg ville nok vælge at male den grim gul med sorte striber på eller sådan noget rædderligt noget… 😀

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Overleveren

      Tak skal du have. Jeg er helt paranoid over om jeg får den stjålet. Males skal den ikke, men hver gang jeg går ind i en butik, låser jeg den med to låse. I realiteten tror jeg bare, at det er overkill ; jeg tror, at problemet med den stjålne var, at den stod ude om natten. Det skal man holde sig fra.

      Svar
  4. Eric
    Eric says:

    Sikken et vidunder, tillykke! Et øjeblik blev jeg helt misundelig, men jeg ved, at jeg ikke får mig taget sammen til at pusle om de udvendige gear om vinteren.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Eric

      Mange tak. Jeg er også glad for den.

      Du har ret i, at udvendige gear ikke er til vinterbrug, der er alt for meget vedligeholdelse. Til vinterbrug skal man have en cykel med bare et gear, eller evt. en med syv indvendige, de er bare så svære at justere selv. Jeg har bare erkendt, at jeg ikke kommer ud at køre i sne og sjap, det er som om, jeg ikke rigtig tør mere.

      Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Ellen

      Tak skal du have. Jeg håber virkelig, at jeg kan have den i mange år. Bare jeg går ind i Netto, låser jeg den med både den godkendte lås og med bøjlelåsen.

      Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Inge

      Tak skal du have, jeg er også allerede meget glad for den. Jeg tror, at den ekstra bøjlelås vil bevirke, at tyveknægtene tænker, at det er for besværligt at stjæle den.

      Svar
  5. Jørgen
    Jørgen says:

    Holdt da op for et køreapparat. Du kunne have været en værdig deltager i Danmark Rundt! Hold endelig fast i at den skal i kælderen efter brug, idet den vel er et oplagt mål for uhæderlige personer.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Jørgen

      Til Post Danmark rundt har jeg da min super kulfibercykel :-). Det er den der står i spisestuen.

      Du kan tro, den kommer i kælderen, når den ikke er i brug.

      Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Rejen

      Det er lige præcis en skøn cykel, og jeg er allerede glad for den. Jeg glæder mig helt til at køre ned og aflevere en bog (som jeg har haft for længe) på biblioteket og så ind til Friluftsland for at købe et par nye sandaler.

      Jeg vil altid køre rundt med en bøjlelås i tasken og også låse med denne, hver gang jeg forlader cyklen, og jeg vil altid stille den i kælderen, når den ikke er i brug. Jeg håber, at det er effektiv tyverisikring.

      Svar
  6. Donald
    Donald says:

    Jo bedre man låser den desto mindre er risikoen for tyveri. Gør det endelig så godt som muligt.

    Jeg kan godt følge din undren over at man er gået fra 3 til 5 til 8 gear. Jeg har fået en cykel for 10 år siden af min søn, og den har 5 tandhjul bagpå, det giver et bedre skift. Den nye cykel, jeg har, som er lidt bedre i størrelse til mig, har 8 tandhjul bagpå og gearskiftemekanismen er forkert justeret, hvilket er lidt irriterende. Måske kan det løses, men jeg har ikke prøvet, fordi en kammerat rådede mig fra at begynde på det! Men det burde kunne strammes op så gearene sidder rigtigt på kabelhåndtaget (gearskifteren). Cykelen kostede ca. 1500 kr på tilbud 🙂

    Du bruger alle de rigtige betegnelser, undskyld mig hvis jeg ikke har fået dem under tungen endnu! 🙂

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Donald

      Du kan tro, jeg vil låse den godt og grundigt, for jeg er allerede meget glad for den. Den passer perfekt til mig.

      Ja er det ikke utroligt , så meget gear-situation har ændret sig; men man kan jo aldrig få gear nok 😎

      Jeg synes, du skal gå til cykelhandleren og få justeret gearskiftet på din 8-gears cykel. Det er en ganske enkel justering, der skal til, og det er meget nemt at justere, når du nu har udvendige gear. Hvis vi boede tættere på hinanden, ville jeg såmænd tilbyde at gøre det for dig. Det er svært at justere indvendige gear, og der skal man helt klart til cykelhandlere. Med de udvendige gear kan man se, hvad man laver, og det gør processen meget lettere.

      Jeg har været cykelentusiast i mange år og så hænger de forskellige udtryk efterhånden ved 🙂

      Svar
      • Donald
        Donald says:

        Der skal såmænd ikke mere til end en opmuntring som den du kommer med her. Jeg finder værktøj og prøver at justere i morgen – det skal nok gå.

        Jeg kan huske at Thorvald (Hege’s mand, “Livetleker.wordpress”) købte nyt gear og fik det monteret uden besvær, men jeg fandt aldrig ud af om han selv havde monteret kablet! Tænk engang, det kunne jeg ikke gennemskue. Til gengæld kan jeg se det beslag, der sidder på kablet, og som skal flyttes en halv centimeter for at det passer med tandhjulene bagpå. Tak for opmuntringen 🙂

        Svar
        • Stegemüller
          Stegemüller says:

          @ Donald

          Rigtig god fornøjelse med det. Selvfølgelig skal du have det lavet, så du kan køre på den cykel, der har den rigtige størrelse til dig.

          Det burde egentlig være sådan, at du kan stille på en skrue, der sidder ved kablets start oppe på styret. Lykkes det ikke for dig, kan du altid få hjælp hos cykelhandleren.

          Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *