EaseUs Todo Backup Home

EaseUs Todo Backup Home

EaseUs vil gerne sælge

EaseUs Todo Backup Home

Jeg er hysterisk med sikkerhed og backup, da jeg er for doven til at lave det samme arbejde flere gange. Derfor har jeg for ca. et halvt års tid siden købt “EaseUs Todo Backup Home“, der hver dag kl. 10:00 skal tage backup af hele Windows m.v. til en ekstern harddisk. Prisen på ca. 350 kr. var rimelig, og det er et fint lille program, der normalt klarer opgaven på ca. 15 minutter.

Som regel kører det fint, men af og til er det som om, det glemmer sine pligter og først kommer i tanke om dem, når jeg manuelt starter programmet. Så kører det fint noget tid, hvorefter det igen glemmer, hvad det er sat i verden for. Der kan gå lang tid, inden jeg opdager, at det ikke kører.

Jeg hader falsk tryghed. Det skal installeres, og så vil jeg glemme alt om det, til den dag jeg får behov for dets resultater.

Support-oplevelserne

For et stykke tid siden skrev jeg til firmaet, at programmet ikke var stabilt og at de måtte yde support. Som sædvanlig bad de mig hente den nyeste version – og det er da også den nemmeste løsning for dem. Det kunne jeg ellers selv have regnet ud. De skrev, at hvis problemet vendte tilbage, kunne vi chatte om det.

  1. Problemet vendte tilbage.
  2. Jeg skrev til dem, henviste til tidligere korrespondance inkl. “Ticket no.”, og at de havde bedt mig gøre sådan.
  3. Jeg vedhæftede en log og den fejlrapport, programmet kan generere.
  4. Svar: Hvad er problemet?
  5. Altså beskrev jeg det endnu engang.
  6. Svar: Lad os prøve med online-support mandag mellem 7 og 10:30 …
  7. Nej, jeg sidder ikke klar kl. 7 og 3½ time frem; det er trods alt mig, der er kunden. Det lykkedes at aftale kl. 10.

Han afinstallerede og installerede endnu engang nyeste version. Det kunne jeg også selv have fundet ud af.

Jeg bruger ikke dvalefunktionen i Windows, for enten er maskinen slukket, eller også bruger jeg den. Jeg har svært ved at se, hvad jeg skulle med den mærkelige mellemting. Men der skulle flueben i “Wake the PC to run this backup”.

Jeg bruger ikke et password til Windows, for det er overflødige tastetryk, og her er jo kun mig. Det tog et stykke tid at forklare, at jeg ikke havde tænkt mig at ændre på det.

Jeg har ikke tænkt mig at installere Windows 11 før højst nødvendigt i 2025. Årsagerne finder du i artiklen “Ti ting folk hader ved Windows 11“.

Og så ville han gerne sælge

Netop i dag udløber et “tilbud” om et eller andet til kun 199 $ (det svarer til 1.500 kr.). Så ville jeg nemlig blandt andet få 1:1 support, der ikke er inkluderet i programmets pris (hvilket er rimeligt nok).  Øh nåh, jamen det var da deres eget forslag. Flere gange blev tilbuddet bedre og bedre.

Mindst fem gange forsøgte han at få mig til at acceptere tilbuddet. Lige så mange gange fortalte jeg ham, at jeg ikke bruger 1.500 kr. på noget, jeg ikke ved, hvad er, før jeg har læst om det og som jeg ikke ved, om jeg har behov for.

Herudover har jeg en forventning om, at programmet kører som det skal og ikke behøver en hel masse support, som der skal betales ekstra for. Ellers vil jeg have mine penge tilbage.

Bondefangeri

Man skal virkelig være vågen, når man handler på nettet, som Bix skrev i en kommentar til “Fri fragt 499,- kr.” i går. Og man skal være opmærksom på alle de kunstige behov, et firma kan forsøge at skabe.

Jeg synes, EaseUs’ metoder grænser til bondefangeri. De vil gerne yde 1:1 support første gang, fordi de forventer, at man falder i fælden og køber noget til 1.500 kr., som man ikke aner, hvad er, når man nu sidder og “snakker”. Jeg troede, jeg havde kontakt med en tekniker og ikke en sælger.

Det bringer altså mit “et eller andet” i kog. Jeg fraråder bestemt ikke programmet, men jeg tilråder, at du holder øje med, om det løser sine opgaver. Og får du brug for support, så lad dig ikke uden videre lokke af diverse “tilbud”, der udløber netop i dag.