, ,

Backuprydning

Et vigtigt emne

“En dag, da jeg tændte min computer, var alle filerne væk…” Nej vel? Sådan må det bare aldrig gå.

Backup er/bør være et vigtigt emne for alle mennesker; alligevel læser jeg i supportgruppen gang på gang om folk, der ikke har taget backup i meget lang tid. “Rigtige mænd tager ikke backup, men de græder meget”. Selv sletter jeg stort set aldrig noget, da jeg har masser af diske med masser af plads. Og filerne spiser jo ingen brød.

Cloudløsningerne

Nu til dags findes der mange cloudløsninger, hvor data opbevares “i skyen” og må formodes at have det godt der. Skulle der ske noget med PC’en eller med hjemmesiden er frelsen kun et login væk. De mest kendte løsninger er formentlig Microsofts OneDrive, Dropbox og Google Drev. Alle har den store fordel, at man kan dele filer med en ven, der ikke engang selv behøver at bruge de nævnte tjenester, idet vedkommende bare modtager et link og kan hente filer og mapper ned på computeren via linket.

Jeg har brugt både Google Drev og Dropbox til backup af mine to websider lidt afhængig af, hvad backupprogrammet kunne finde ud af at skrive til – men det er temmelig dyrt, hvis man tillige skal have backup af egne filer på den lokale maskine med et andet program.

De forskellige cloudløsninger (stavekontrollen foreslår “Udløsninger” 🙂 ) har vist nok disse priser og begrænsninger. Mht. til OneDrive spørger jeg mig selv, om jeg ikke kan regne længere? Det kan da ikke passe?

  • Den årlige pris er bare 12 gange månedsprisen.
  • Der er altså ikke taget hensyn til mængderabatten til de trofaste kunder, der tillige har råd til at betale for et år ad gangen.
  • Af hensyn til sammenligneligheden er der taget udgangspunkt i, at alle tjenesterne leverer 1 TB.
  • Jeg har heller ikke gidet tage hensyn til, at der i virkeligheden går 1.024 GB på 1 TB.

 

 ProgramGratis versionBetalt versionStyresystem
Dropbox2 GBMåned: 75 kr. for 1 TB

År:  900 kr. for 1 TB

Windows, Mac, Linux, Android, iOS, Windows Phone
Microsoft OneDrive5 GBMåned: 15 kr. for 50 GB – det må så betyde 300 kr. for 1 TB…..

År: 3.600 kr. for 1 TB…

(1.000 GB/50 GB = 20 * 15 kr. = 300 kr.)??

 Windows, Mac, Android, iOS, Windows Phone, Blackberry
 Google Drev 15 GBMåned: 70 Kr.  for 1 TB

År: 840 kr. for 1 TB

 Windows, Mac, Android, iOS
 Jottacloud/Onlime 5 GB Måned: ?

År: 649 kr. for  ubegrænset plads

 Windows, Mac, Android, iOS

Som det fremgår, er der en ganske betydelig forskel på priserne – også selvom man ser bort fra OneDrive 🙂  Jottacloud løber med æren. Ikke alene er prisen den laveste, de tilbyder også den største plads nemlig uendeligt.

Backuprydning

Jeg har gennem et par år brugt penge på Dropbox (1 TB) af hensyn til backups fra hjemmesiderne, Google Drive uden at jeg helt ved/husker hvorfor og så Jottacloud på min egen lokale maskine. Hold da op, hvor har jeg være tåbelig. 2.400 kr., når jeg kunne have nøjedes med Jottacloud til de 649 kr. for det hele. Det er trods alt en stor besparelse. Det svarer lidt til, at fryseren stå på minus 30°, når minus 18° er lidt nok.

Backupprogrammet på hjemmesiderne kan ganske vist ikke skrive til Jottacloud, men pyt da med det. Jeg gemmer bare fortsat til Dropbox, og når Jottacloud opdager, at der er en ny fil i Dropbox, tager det backup af den. Det eneste, jeg skal gøre, er en gang imellem at slette filer fra Dropbox. Det kommer jeg nok over for 1.740 kr. årligt, og ellers gør Dropbox det nok for mig, hver gang jeg overskrider grænsen.

 

Jottacloud kan sættes op, så det til enhver tid sikkerhedskopierer, så snart man har ændret et komma. Det kan jeg godt lide. Fx er jeg meget øm over alle filerne (fx skærmdumps) til supportsiden og over bloggen. Det bare ikke gå galt.

Filerne til supportsiden ligger på min lokale maskine sammen med mindst 10 års dokumenter, tusindvis af mails osv. Jottacloud laver sit arbejde og så behøver jeg faktisk ikke tænke mere over det. Men det gør jeg alligevel: Kaspersky – oprindeligt kun et russisk antivirusprogram – tager backup hver morgen kl. 07:00.

De kloge siger nemlig, at man altid skal have to backups og at de skal være placeret hvert sit sted, for der kan jo ske et eller andet med det ene backupsæt.

Nå, men sådan en fredag eftermiddag sparede jeg lige 1.700 kr. på næsten ingenting og alligevel ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞.

10 replies
  1. René Rigensborg
    René Rigensborg says:

    Dejligt med en oversigt over priserne på de nævnte tjenester, jeg vil da lige komme med et ninja trick, hvis man køber Microsoft Office 365 Personal så får man 1TB OneDrive med i prisen, det koster 549.-kr/år
    Køber man Microsoft Office 365 Home, 5 brugere + 5 x 1TB koster det 799.-kr/år
    Begge pakker indeholder Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Publisher og Access samt OneDrive og Skype.

    Personligt anvender jeg flere løsninger, DropBox (gratis), iCloud (betalt plads), Google Drev (gratis), Mega (gratis) og til de vigtige filer bruger jeg JottaCloud og løse harddiske samt DVD skiver, de to sidstnævnte i 2 eller flere kopier på forskellige lokationer (bankboks og pengeskabet hos en god ven).

    Livrem og seler, jeg vil ikke miste mine mange billeder som jeg har taget over mere end 50 år.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Rene – ven!

      Velkommen til min blog og tak for din kommentar, der – af spam-hensyn – lige skulle godkendes først. Fra nu af vil du stryge lige igennem.

      Du har helt ret mht. Office 365-pakkerne, så det vil være godt at få med i tabellen, mm. du forbeholder dig rettighederne? 🙂

      Ja – det er sørme livrem og seler, men selvfølgelig ville det være en katastrofe, hvis der skete noget med alle dine billeder. Selv har jeg også billeder, jeg er øm over, og det er de næsten 2.000 slægtsbilleder jeg samlede sammen i min slægtsforskertid. Det ville være frygteligt for mig, hvis de pist forsvandt. De kan ikke genskabes.

      Svar
      • René Rigensborg
        René Rigensborg says:

        Hej Hanne – ven

        Tak for velkomsten og tak fordi du lader mig slippe lige igennem, jeg lover at tilliden ikke bliver misbrugt.

        For “sjov” lavede jeg lige en dataoptælling, jeg har ca 4TB dataforbrug kun på billeder, det giver ca 200.000 fotos i arkivet, men som skrevet har det også taget omkring 50 år og jeg er bestemt ikke færdig med at fotografere, jeg elsker det og har næsten altid mit Sony kompaktkamera med i lommen, det er et DCS- RX100M3, fylder ingenting og tager fantastiske billeder og videoer.

        Du “stjæler” bare mit forslag hvis du kan bruge det, altid min sande ven 🙂

        Svar
        • Stegemüller
          Stegemüller says:

          @ René – Ven!

          Du er altid velkommen!

          Fire TB til billeder… Waugh, de 200.000 er jo guld. Hele min backup af min desktop med alt fylder 400 GB, så du har meget, og jeg forstår godt, du passer godt på det alt sammen.

          Et kompakt kamera lyder faktisk ret interessant for mig, for det er bøvlet at slæbe på det andet. Egl. ikke så meget kameraet i sig selv, men tasken er så voluminøs, men det skal jo være et sikkert sted.

          Problemet med at stjæle dit forslag er, at så skal jeg også finde alle undtagelserne til de øvrige på listen, og det gider jeg ikke rigtig, når det ikke er en guide, som der muligvis ikke kommer flere af! (jfr. vores samtale i aftes.)

          Svar
  2. Henny Stewart
    Henny Stewart says:

    Jeg betaler ikke længere for noget “sky”. Nu, hvor jeg ikke arbejder, oplever jeg ikke noget stort behov for at gemme noget. Egentlig synes jeg, det er betænkeligt, så meget man får gemt i de gratis “skyløsninger”. Jeg går ind og sletter! Jeg kan ikke se det store behov for backup. Jeg tømmer min e-mail med jævne mellemrum, for jeg vil simpelthen ikke have alle de data til at ligge der. Sådan kan man jo se så forskelligt på tingene. 🙂

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Henny

      Jeg kan sagtens forstå, at hvis man “bare” har sin egen lokale maskskine med en eller form for backup, er behovet ikke videre stort. Jeg har så det “problem”, at jeg derudover skal passe så pokkers på filerne til supportsiden. Og der tør jeg ingen risiko løbe. Og så, når jeg alligevel er i gang, kan jeg lige så vel tage mine egne domæner og min desktop med i købet – uden at domænerne dog kommer direkte med, men det stoler jeg på, at cHosting sørger for.

      Faktisk tror jeg, vi er mange, der forkøber os” af lutter angst for, at det kan gå helt galt.

      Svar
  3. Eric
    Eric says:

    Jeg forstår ikke rigtigt ræsonnementet for at vælge backup i “skyen”, når man kan købe en ekstern og pladspotent harddisk ret billigt. Det er ikke bare et spørgsmål om pris, men også tid – det er hurtigere.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Eric

      Næh det har du i og for sig ret i!

      Jeg har også selv en ekstern HD på 1 TB, og den kører, kører og kører i årevis. Det er mange år siden, jeg købte den. En Samsung Story, som har tjent sig selv godt ind.

      Selv kan jeg godt lide:
      1) At have et sted nr. to til backups bl.a. for at have backupsættet mere end ét sted
      2) Når den kontinuerlige backup sender til “skyen”, mærker du den ikke. Det er bare et baggrundsjob, der kører, som du ikke mærker. Du skal således ikke tænke over noget som helst.

      Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Jørgen

      Ja jeg må jo sige, at jeg er noget overrasket over, at jeg har brugt så mange penge to eller flere gange! Sikke meget lækkert køkkengrej – eller andet grej – jeg kunne have fået/kan få for de penge ;.)

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *