Højtlæsning på DR

Højtlæsning for dværge?

Jeg har netop i dag konstateret, at DR er begyndt at maskinoplæse de undertekster, der bliver vist på skærmen. Det er voldsom generende og jeg har derfor skrevet en klage til DR. Du finder den nederst i indlægget. Det er spændende, om de svarer.

Jeg har prøvet at gætte på, hvem de prøver at hjælpe med denne nye “service”. Det kan næsten kun være de blinde eller dem der læser meget langsomt, og det er selvfølgelig al ære og respekt værd, men hvor er det dog irriterende. Og jeg spørger mig selv, hvordan blinde mennesker hidtil har set tv med undertekster?

Det er hamrende irriterende, at man ikke længere kan høre hvem, der siger hvad, så nu går al energien på at prøve at gætte det, så man igen kan få sammenhæng i udsendelsen. Først troede jeg kun det var i TV-avisen, men det viser sig åbenbart at være generelt, for i “Foyle’s war” fortsatte gættekonkurrencen. Endvidere er det irriterende ikke længere at kunne høre originalsproget i en TV-udsendelse; faktum er at man lærer meget engelsk ved ofte at lytte til det. Det er derfor, de fleste danskere er forholdsvis gode til engelsk.

“Kære DR

Jeg vil gerne klage over at I nu laver højtlæsning af de undertekster, der vises på skærmen. Det er voldsomt generende og meningsforstyrrende. Fx har jeg lige siddet og set ‘Foyle’s War’ og eftersom man ikke længere kan høre, hvem der siger hvad, forstyrrer det totalt meningen – eller også skal man sidde og bruge energien på at gætte sig til hvem der siger hvad i en dialog.

Mit spørgsmål er også, hvorfor I har indført det?

Venlig hilsen
Stegemüller”

6 Svar
  1. Kirsten b r
    Kirsten b r siger:

    Kære Hanne
    Vi så da Foyle og hørte kun det vi skulle.

    Jeg anede i øvrigt ikke, at der fandtes en Kanal Syn. Fantastisk,
    når jeg ellers synes, at vi er langt bagefter med tekstning for døve i forhold til mange andre lande som vi sammenligner os med.
    Håber du finder, den rigtige kanal.

    Hilsen
    Kirsten

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      Kære Kirsten

      Der er kommet svar fra DR; det skyldes en fejl hos YouSee; men det kommer der en post om.

      Hilsen
      Hanne

  2. Ellen
    Ellen siger:

    Jeg så godt reklamerne for den nye service, men forstod, at man skulle vælge den til, hvis man ønskede den. Det har vi ikke gjort, og er derfor ikke generede af for os uvedkommende oplæsning.
    Jeg vil derfor tr0, at du må kunne vælge det fra, for selvfølgelig skal du ikke generes af af noget, du ikke har brug for.

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Ellen

      Jeg har fået svar fra DR . og det skyldes en fejl hos YouSee, men det kommer der en post om.

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      Kære Leif

      Tusind tak for din kommentar! Det må være løsningen – bortset fra at mit TV står på den samme kanal, som det altid har stået på, så jeg må på kanalrundfart og i gang med at lede efter en kanal uden tale.

      Hilsen
      Hanne

Der er lukket for kommentarer, da posten er mere end et år gammel.