,

Tro det eller ej

Jeg færdes meget på Facebook, og jeg synes, det er et fantastisk sted. Jeg sidder ikke og læser om lykkelige menneskers fantastiske liv og gode udseende, for det afspejler ikke mit eget liv p.t., men jeg abonnerer fx på aviserne Information, Kristeligt Dagblad og Politiken. Så føler jeg mig godt opdateret. Herudover er jeg med i forskellige meget faglige grupper, hvor jeg dels kan lære noget, dels kan bidrage med noget. På den måde synes jeg, Facebook er et rigtig godt sted at færdes.

En af de debatter, der fylder meget, er Ateistisk Selskabs store aktuelle kampagne for, at man skal melde sig ud af folkekirken. Du finder FB-gruppen her: https://www.facebook.com/groups/ateistiskselskab/?fref=ts. For min skyld kan de da bare melde sig ud. Der skal selvfølgelig være en grund til at være medlem, og hvis man ikke tror på en brøkdel af det med Jesus Kristus Hans enbårne søn, skal man da ikke være tvunget til at være medlem. Her kan man melde sig ud hurtigt og nemt: https://udmeldelse.dk/udmeldelse-dk/

Hos os i Hvidovre Sogn sender vi folk en venlig skrivelse, hvor vi fortæller, hvilke konsekvenser det har, at man melder sig ud. Man kan fx ikke blive viet med mindre den ene part er medlem af folkekirken, og man kan heller ikke blive begravet fra folkekirken af en sognepræst mm. man er medlem: http://www.km.dk/folkekirken/borgerinformation/medlem/udmeldelse/ Det finder jeg faktisk ganske rimeligt. Vil man være med i foreningen og have dens ydelser, må man også betale kontingentet. Mange i Ateistisk Selskab argumenterer med, at de gerne vil spare kirkeskatten. Men hvad stiller de efterladte op, når de opdager, at det ikke er så ligetil at blive begravet, hvis man ikke var medlem af foreningen?

Jeg er selv fra et fuldstændig kirkefremmed hjem – vi kom end ikke juleaften, og det har taget mig mange år at tage kristendommen til mig, og stadig er der noget af det, jeg anser som lidt mystisk. Et eksempel er opstandelsen. Henover påske havde Kristelig Dagblad en artikelserie om dette emne. Det var interessant for mig, for jeg nægter at tro, at det hele er slut, når vi lukker vore øjne. Der må være noget mere. I artiklerne var der to grundlæggende retninger:

  • Opstandelsen handler om det åndelige, og sådan skal vi forstå det.
  • Opstandelsen skal tages helt bogstaveligt: Maria Magdalena og den anden Maria (antageligt Jesu mor) kom ud til graven, fandt at stenen var skubbet til side og at graven var tom.

Selv kan jeg bedst forstå den bogstavelige retning. Den giver mening for mig.

Jeg kan sagtens forstå dem, der dumper ned i en højmesse søndag kl. 10:00 og ikke fatter en brik! På en eller anden måde skal man lære det med at gå til gudstjeneste, lære liturgien og langsomt blive en del af menigheden. Det har taget mig 7-8 år, og der er stadig ting, jeg ikke fatter en brik af, og som jeg henfører til, at jeg nok bare ikke er bibelstærk nok. Under alle omstændigheder synes jeg, det er skønt at gå til gudstjeneste. Det er en time i fred og ro; ingen Facebook, ingen e-mails, intet andet end Ordet forkyndt af en af vores dygtige præster. Sædvanligvis tjekker jeg lige lørdag aften via hjemmesiden hvem der er “på” søndag formiddag, men i øjeblikket er jeg glad for dem alle. Jeg er spændt på den nye præst, vi ansætter. I forbindelse med prøveprædikenen fandt jeg ham lidt for salvelsesfuld, men alle andre var begejstrede, så det er nok bare mig, der ikke er tilstrækkeligt bibelstærk…

12 replies
  1. Jørgen
    Jørgen siger:

    Jeg har ikke været medlem af foreningen i mange, og det ændrer jeg ikke på. Jeg må dog sige at jeg som 70+ aner en lettiltaget lyst til at høre efter hvad præster siger ved forskellige lejligheder, og faktisk kan jeg godt lide at læse præsters indlæg i Berlingske. Måske skyldes det at jeg finder det umådeligt væsentligt at skærpe opmærksomheden på vore værdier, der vist nok er en anelse under pres fra hid og did.
    Det forekommer prisværdigt at du har valgt som gjort.
    I øvrigt finder jeg ikke behov for reklamer for udmeldelse af folkekirken. Man bliver vel ikke ateist af det.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Jørgen

      Det er da pudsigt, som alle mine læsere har meldt sig ud af Folkekirken. Angående præster færdes jeg jo en del blandt dem, og jeg synes som hovedregel, at de er kloge, søde, dygtige og gode at tale med. Min præst ude fra psyk. besøger mig ca hver anden uge, og jeg synes, hun er rigtig god at tale med, og hun hjælper mig meget – og selvfølgelig taler vi også om forskellige forhold i kirken. Det er rart at få lidt intern viden om, hvad der foregår. Jeg synes, du har ret i det med værdierne.

      Svar
  2. kisser
    kisser siger:

    Som Ellen er jeg heller ikke medlem af den danske folkekirke og min udmeldelse (og resten af min lille familie) ligger også mange, mange år tilbage i tiden.
    Og det går jo ganske udmærket med at komme i jorden alligevel, når den tid en gang kommer.
    Det går ganske nemt, ingen får jo lov til at ligge oven på jorden – da mit livs kærlighed skulle i jorden, var det bare at henvende sig til bedemanden, og så gik det hele af sig selv. Der var ingen kirkelig højtidelighed, det foregik på anden måde.
    Jeg holder så meget af at møde mennesker lige præcis der, hvor de er i deres udvikling – uanset om de er ateister, troende eller vidende, kloge eller mindre kloge, og så elsker jeg Matthæus 7.12.
    Holder meget af et “billede” jeg fik på nethinden i min barndom: man klandrer jo ikke en baby for at den/han/hun endnu ikke kan læse og skrive.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Kisser

      Du har ret: Ingen ender med at ligge oven på jorden, så meget er da sikkert. Det er da rigtig godt, at man bare kan henvende sig til bedemanden, og så kører det på skinner. Som medlem af folkekirken og troende, vil jeg selv gerne kistebegraves, helst tæt på kirken (hvis der er ledige pladser), og præsten skal være Inge-Hanne, for jeg synes, hun er den dygtigste. Og selvfølgelig vil jeg gerne have en ceremoni i kirken, og i øvrigt har jeg også valgt salmerne :-). Hvem der end kommer til at stå med “bøvlet”, skal ikke tage stilling til det jeg selv lige så godt kan tage stilling til i levende live.

      Jeg holder også af at møde mennesker, der hvor de er. Alt andet er respektløst. På en eller anden måde opfatter jeg Ateistisk Selskabs kampagne som respektløs. De argumenterer som om, troende mennesker er dummere and andre mennesker, og det kan jeg simpelthen ikke holde ud.

      Matthæus 7.12 måtte jeg lige slå op, jeg er jo ikke så bibelstærk, men når jeg ser det, kender jeg det selvfølgelig. Tænk hvis alle var gennemsyret af den tilgang, så ville verden være et meget bedre sted at være.

      Svar
  3. Ellen
    Ellen siger:

    Jeg har ikke været medlem i 45 år. Jeg er ikke ateist, nok nærmere agnostiker – men af de forskellige religioners livsværdier er jeg nok mest til den kristne – jeg synes bare det er noget pjat med biblelen og Gud og Jesus og opstandelsen og alt det der.
    Jeg har betalt min kirkeskat gennem alle årene, for jeg synes (også), at de danske (landsby)kirker er et flot kulturminde, som det er vigtigt at bevare. Nogle har sagt til mig, at kirkeskatten ikke går til kirkerne, men til præstelønninger. Jeg er lidt ligeglad, plejer jeg at svare, for jeg meldte mig ikke ud for at spare penge!
    De relevante personer kender min holdning til død og begravelse; herunder, at de kan stille op med mig, hvad de vil til den tid, og at jeg ikke melder mig ind i folkekirken igen bare for at kunne få en grav, ingen alligevel nogen sinde vil besøge. Min eneste efterkommer er jo blevet englænder 🙂

    Svar
      • Stegemüller
        Stegemüller siger:

        @ Ellen

        Tak. Jeg tænkte godt nok over det og var i tvivl – var dog for doven til at slå det op.

        Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Ellen

      Du skriver, at du hælder til den kristen side, men samtidig; “pjat med biblelen og Gud og Jesus og opstandelsen og alt det der” – jamen hvad er der så tilbage i den kristendom, du kan lide?

      Vi er meget enige om, at de fine kulturminder skal bevares, og det lægger jeg også gerne min kirkeskat til. Jeg er mest begejstret for middelalderkirkerne, fx Hvidovre, men de nyere kirkebyggerier siger mig ikke noget; jeg synes, de mangler sjæl. Jo kirkeskatten går både til selve kirkerne og til præstelønningerne efter et eller andet indviklet regnestykke, der bestyres af Kirkeministeriet.

      Det er godt og vigtigt, at du har informeret de relevante personer om, hvad du vil, når du engang ikke er her mere. Den beslutning kan man ikke bede de efterladte stå med alene. Selv har jeg udfyldt det dokument, der hedder “Min sidste vilje”, hvor man guides igennem alle de vigtige spørgsmål. Jeg har jo ikke rigtig nogen efterladte, men en eller anden kommer vel til at tage sig af det, og vedkommende skal ikke stå med alle de ubesvarede spørgsmål.

      Svar
  4. Farmer
    Farmer siger:

    Det er spændende at læse dit indlæg.
    Jeg er nemlig gået den helt modsatte vej.
    Fra et hjem, hvor kirken fyldte meget. Ikke noget med Indre Mission og sårn; men i kirke om søndagen, hvor min mor i øvrigt var organist i mere end en menneskealder.

    Jeg selv 12 år i menighedsrådet med alt hvad dertil hører.
    For mig betyder folkekirken stadig mindre og mindre, og min udmeldelse ligger lige om hjørnet, når min egen begravelse er på plads planlægningsmæssigt, så ingen efterladte skal stå med ekstra bekymringer grundet manglende præst.

    Netop begravelser/bisættelser har i folkekirken udviklet sig til at være totalt upersonlige kirkelige handlinger, hvor et halvtimesbesøg hos de efterladte er basis for en kort opremsning af afdødes livsforløb (i bedste fald). Vor lokale kirke har ingen graver tilknyttet. Renholdelse er en firmaopgave. Ringning foretages af en maskine. Præstegården ligger 5 km. væk og præsten er som fra en anden planet.

    Hvis det så var en discount-model man havde valgt; men kirkeskatten er ikke faldet.
    Hvis jeg var en god kristen, meldte jeg mig ud øjeblikkeligt, og gav i stedet 1% af min skattepligtige indkomst -svarende til kirkeskatten- direkte til nogen som havde hjælp behov.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      Ja hvis du virkelig vil mede dig ud er det vigtigt at have papirerne i orden til de efterladte, så de ved, hvad du gerne ville.

      Jeg har aldrig overværet en begravelse/bisættelse i Hvidovre Kirke, men nåt jeg taler med præsterne, er det mit indtryk at disse taler, gør de ekstra meget ud ad.

      Dit sogn lyder helt ærligt ikke så godt. At klokkerne ringer mekanisk, er vist det almindelige nu om dage; sådan er det i hvert fald hos os. Vi har centraliseret kirkegårdsdriften med Risbjerg Kirkegård, der bare er 10 gang så står som vores. På den samdrift har vi sparet lidt penge.

      Jeg har stærke holdninger til, hvordan en præst skal være og han/hun skal ikke være kommet som fra en fremmed planet. De er da ligesom alle os andre, men de har en uddannelse, der gør dem i stand til at læse og tolke de gamle tekster til gavn og glæde for tilhørerne. Som tilhører foretrækker jeg prædikener, hvor jeg får noget med hjem, holdt et hverdagsagtigt sprog eller i taknemmelige billeddannelser.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *