,

Flere svindlere – jubiii

Jeg klarede 12:02 denne gang

Først ringede et britisk nummer, men der blev lagt på. Dernæst ringede et amerikansk nummer, hvor ‘deltagerne’ talte næsten fejlfrit indisk. Jeg elsker de opringninger fra Microsoft Support, og sporten er at se, hvor længe man kan spilde deres tid. Jeg har vist sat personlig rekord i dag.

Første hug

Den første jeg talte med ville have mig ind på alle mulige sider, jeg ikke kendte, så jeg brugte tricket med at sige, at jeg bruger Mac – men den var slet ikke noget problem. Jeg fik straks hans kollega senior technician Anders And fra Microsofts Appleafdeling…

Næste træk

Hun dirigerede mig først til https://jigsaw.w3.org/css-validator/ som jeg jo ganske udmærket kender, så det turde jeg godt. Det var også uproblematisk at indtaste e-mailadresse og ‘se alle fejlene på computeren’ 🙂 Hvis man nu ikke havde bare lidt forstand, kunne man jo let hoppe på det, og tro at alle de gule markeringer var fejl på computeren. Da jeg sagde til hende, at jeg ganske udmærket kendte den validator, at de gule markeringer var css-fejl, og der i øvrigt ikke er en kobling mellem computeren og e-mailadressen, havde hun en ny idé

Næste træk var: ‘Anydesk’, som jeg ikke kender, og derfor ikke skal rode mig ud i. Jeg spurgte hende, hvad det gik ud på, og svaret var, at det gjordet det nemmere for ‘Microsoft’ at reparere min computer. Jeg svarede, at det turde jeg ikke, hvorpå hun spurgte, hvor gammel jeg var. Jeg har nået den alder, hvor jeg ikke har lyst at oplyse den, men hun sagde til mig, at jeg lød som hendes bedstemor og at jeg i øvrigt vil miste min computer.

12::02 spildte jeg af svindlernes tid. Det fryder mig altid, når det lykkes.

Sikke en dag 🙂

8 replies
  1. Jørgen
    Jørgen says:

    Her er der heldigvis en pause i opringningerne fra Microdoft T. D. Når de siger de ringer derfra,siger jeg blot “No, you are not”.
    Det er selvfølgelig trist at de unge mennesker bliver snydt, men det må de selv forholde sig til.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Jørgen

      Nu er du da en barsk ældre herre… 🙂 Dit svar er endvidere kort og kontant.

      Ja hvis de ringer alt for ofte gider jeg nok heller ikke blive ved at lege med, men indtil videre har jeg kun været så heldig to eller evt. tre gange. Og indtil videre er det sjovt at fuppe dem, der tror, de fupper mig.

      Svar
      • Jørgen
        Jørgen says:

        Jeg har lige læst en lille notits i en netavis fra Osttitol, at microsoft-svindlerne havde held til at overbevise en kvinde på 55 år om at der var et problem – det kostede hende et hævet beløb fra netbanken på et 4-cifret eurobeløb, dog i den nedre ende. Ak,ak.

        Svar
        • Stegemüller
          Stegemüller says:

          @ Jørgen

          Det er så synd for dem det går ud over, og det kan koste rigtig mange penge. Det er også derfor jeg kun leger med dertil, hvor jeg ved, jeg er på hjemmebane. Da de i dag i 2. runde foreslog et eller andet, som jeg ikke på forhånd kendte (AnyDesk) stoppede jeg. Efterfølgende kan jeg så se, at det er et remote værktøj, liiige det de gerne ville nemlig overtage min PC. Nej tak!

          Svar
  2. Henny Stewart
    Henny Stewart says:

    Det er lidt forskelligt, hvad de vil. Generelt vil de det, de har fået besked på, og der er noget, der tyder på, at de ikke altid selv ved, at det er fup, det de laver, lige fra de forholdsvis fredelige, der forsøger at få folk til at betale for internetservices, der ellers er gratis, til dem, der installerer keyloggers og overtager kameraet. Se fx denne artikel fra The Guardian:

    https://www.theguardian.com/news/2018/jan/02/the-scammers-gaming-indias-overcrowded-job-market

    Der er faktisk grund til at have ondt af det med mange af disse unge mennesker, der lever et chanceløst liv. Men derfra og til at gå med på deres løjer er der noget af et stykke. Man tømmer jo heller ikke frivilligt lommerne, fordi det er synd for lommetyven.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Henny

      Tak for linket. Det vil jeg lige få kigget på, da jeg bare ved, at man skal tage sig i agt og kun gå så langt, man selv har viden til. Ud fra dine eksempler er det jo ret tydeligt, at ‘markedet’ er bredspektret.

      Ja det er synd for dem, men jeg stiller ligåt ik computer til rådighed af den grund.

      Svar
  3. Henny Stewart
    Henny Stewart says:

    Det kommer åbenbart i bølger. Jeg har nu indstillet min telefon til kun at ringe, hvis det nummer, der ringes fra, står i min telefonbog i forvejen, men jeg kunne se, at der havde været 3 mystiske numre i gang i dag. Det ene havde 9 cifre. 9-cifrede telefonnumre, der begynder med +45 er helt sikkert noget, man skal holde sig fra. De to andre så mere fredelige ud, så jeg slog dem op, og de blev vurderet til 80% risiko for at være spam. Det er mere end rigeligt, til at jeg ikke vil snakke med dem. 🙂

    I øvrigt skal man ikke anvende ordet “yes” eller “ja”, når man taler med dem, hvis man altså gør det. Specielt ikke, hvis man har et kreditkort knyttet til sin telefon. Der findes skrækhistorier om, hvordan yes/ja er blevet brugt som tilsagn på, at man havde købt et eller andet.

    Den allersidste gang, jeg “talte” med en af disse indere/pakistanere talte jeg i øvrigt kun dansk. Det forvirrrede personen en hel del. Men senere så læste jeg nogle artikler om disse stakkels mennesker, der kommer ind til storbyen, fordi der ikke længere er arbejde til dem på landet, og hvordan de faktisk må betale -for dem- større summer for at få lov til at få sådan et job som phoner, hvilket de absolut ikke kan leve af. Efter det besluttede jeg, at jeg ikke ville deltage i morskaben mere, og nu kører min telefon altså kun efter hvidliste, og det er helt uden problemer for mig.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Du kan tro, det er i bølger. Jeg har stået som på surfbræt ved Vorupør hele dagen. Både de to i posten omtalte og tre gange fra en Knud Petersen Hvenegård, der også kunne identificeres som spam – da jeg vel at mærke kom hjem fra DPC. Det kunne jeg jo ikke lige sidde derinde at gøre.

      Ja 80 pct. er mere end rigeligt. Jeg er helt enig.

      Dem med Microsoft Technical Department er bare sjove. Det ender med at være mig der fupper dem og ikke omvendt. Det fryder mig hver gang – men jeg kommer aldrig op på Toves rekord på 1 time og 16 minutter. Tænk hvis vi kunne blive en bevægelse?

      Jeg har slet ikke knyttet mit kreditkort til noget som helst og taster galdeligt det hele ind hver gang, for jeg tør ikke andet. Jeg ser andre behandle deres kort helt anderledes fx have det i coveret til telefonen. Det kunne jeg aldrig finde på, og efter jeg fik stjålet ‘det hele’ på Nørreport for et par år tilbage, er jeg blevet endnu mere paranoid.

      Stakkels phonere måske er det dem, jeg sidder og fupper? Det kan jeg næsten ikke være med til; jeg er trods alt et hæderligt menneske. De tager jo ikke mit levebrød, men de vil jo gerne bryde ind i min computer – og øh hvad vil de egl. der? Installere ondsindet software som kan? Som det tydeligt fremgår, har jeg ingen forstand på det.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *