Spam

Siden jul har jeg kæmpet med spam, og det bliver bare værre og værre. Emnet er typisk “Mail delivery failed: returning message to sender”. Afsender er mig selv. Der kommer mindst 100 af disse mails om dagen.

Problemet er ikke så stort på pc’en, for jeg har et fint filter med Bullguard Premium, så der ser jeg dem faktisk ikke. Problemet er på iPad/iPhone, hvor jeg ikke kan finde de rigtige mails mellem alt det skrammel. Herudover er jeg bange for, at min udbyder på et eller andet tidspunkt vil kontakte mig og bede mig holde op med at sende spam ud, da det netop ser ud som om, det er mig selv, der er afsender.

Dette kunne tyde på virus, så jeg scannede derfor pc’en grundigt med fire forskellige værktøjer i går, men ingen af dem fandt – som sædvanligt – noget utøj. Jeg har aldrig nogensinde haft virus. Jeg klikker ikke på alt muligt og jeg deltager ikke i konkurrencer på Facebook. I det hele taget prøver jeg at opføre mig fornuftigt på nettet.

Jeg har fået det råd at scanne iPad’en og at ændre password, da jeg kan være blevet hacket. Førstnævnte kan jeg ikke finde en god app til, men sidstnævnte kan jeg da gå i gang med. Det viser sig, at det slet ikke er så enkelt; jeg kan simpelthen ikke finde det sted i cPanel, hvor man ændrer password til den indgående server, så nu har jeg spurgt min udbyder til råds. Når jeg bare ændrer koden, påvirker det kun den udgående server. De foreslår filtre og Apache SpamAssassin™, men det har jeg selvfølgelig allerede prøvet, inden jeg spurgte dem. Gad vide hvad de herefter vil foreslå?

Gad også nok vide hvad dem der står bag alt dette får ud af det? Der er links og vedhæftede filer til hver af de mindst 100 mails pr. dag, men det er der jo ingen fornuftige mennesker, der åbner/klikker på. Måske er det virus, der rundsendes på denne måde?

13 replies
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Inge

      Jeg tror, alt er i orden efter noget så simpelt som at ændre kodeordet – i hvert fald har jeg ikke fået noget spam i to døgn nu. Du skulle vide, hvad jeg ellers har prøvet uden held.

      Svar
  1. Donald
    Donald says:

    Google mail er de seneste år forbedret meget. De programmører, der sidder og styrer det, har sørget for at misbrug hurtigt bliver opdaget. Man skal være logget på Google/Gmail for at kunne sende mail via Google. Jeg har ikke prøvet at udskifte afsender med et andet domæne (men som administrator kan man jo alt).

    Det er oplagt at slukke for en device, som du mistænker for at have fået et spamprogram.

    Svar
  2. Pia
    Pia says:

    Som du dig må slås med inficerede sager af både utøj og virus. Desværre har jeg ingen bud på hvordan det løses. Jeg håber du får det stoppet.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Pia

      Ganske enig, jeg synes også, jeg slås med alt muligt og umuligt. Jeg kunne snart godt tænke mig lidt medgang. Der lå ingen spammails i indbakken her til morgen, så måske har udbyder tryllet…

      Svar
  3. Henny Stewart
    Henny Stewart says:

    Jeg bruger kun gmail, men det er måske ikke til så stor nytte, når “skaden” er sket? Med gmail kan jeg jo også sende med mine andre emails, dvs. dem, der er tilknyttet mine domæner. Vi har fået ny isp her i det nye år, nemlig Bredbånd Nord, og de tilbyder simpelthen ikke mailadresser. Moderne tider! Ikke at vi savner det. Men den dag Google evt. lukker butikken, får vi muligvis et problem.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Henny

      Når skaden først er sket, skal der ryddes ordentligt op, inden man prøver en anden løsning. Der lå intet i indbakken her til morgen, så måske har udbyder tryllet i nattens løb. Det kunne være dejligt.

      Jeg skal lige forstå dig rigtig: Kan du med Gmail sende mails som om de kommer fra dit eget domæne?

      Måske forstår jeg godt Bredbånd Nord. Måske blev de også trætte af den evige kamp mod spam.

      Bare rolig Google lukker aldrig 🙂

      Svar
        • Stegemüller
          Stegemüller says:

          @ Henny

          Det lyder smart, og det skal jeg have undersøgt nærmere.

          Bortset fra det tror og håber jeg, at mit problem er løst. Jeg har ændret kodeord og så tror jeg, udbyder har gjort et eller andet, som jeg har spurgt til hvad er. I hvert fald har jeg ikke fået nogen spammails siden i går ved 19-tiden. Det kunne være helt rart, hvis det er en permanent tilstand.

          Svar
  4. Jørgen
    Jørgen says:

    Det lyder ikke spor sjovt. Jeg synes jeg et par sjældne gange har set noget der minder om det du skriver, men det forekommer at være ophørt.
    Håber du finder en løsning. Har du ikke Bullguard beskyttelse på de nævne apparater?

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Jørgen

      Det er det heller ikke!

      Bullguard virker mig bekendt kun på pc ikke på de mobile enheder fra Apple.

      Jeg håber, jeg sammen med udbyder kan finde en løsning.

      Svar
  5. Eric
    Eric says:

    Du må finde ud af, hvorfra de inficerede mails bliver sendt. Det lyder som om, det er fra dine Apple-produkter – Spam Assassin o.l. har mig bekendt kun handlekraft over for indgående mails. Jeg er ikke afhængig af mobile enheder og kan derfor foreslå at slukke for ét apparat ad gangen i fx et døgn for at finde ud af afsenderen. Sikken fred 🙂

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Eric

      Udbyder mistænker også Appleprodukterne. Det er en god idé at prøve at slukke i et døgn. Jeg vil godt nok få abstinenser 🙂

      Det der er mærkeligt er, at de viser denne afsender: Mailer-snabel-a-web41.meebox.net, og jeg ligger netop på web41. Kigger man længere ned i mailen, viser det sig, at det er en videresendt mail, hvor den oprindelige afsender fx er: “ஜḾốђäήηฤĐஜ .β -mmm.2010@hotmail.com-”

      Jeg er ved at få pip af alt det skrammel.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *