Indhold
Sjov med hjemmeside: Et anderledes blogindlæg. 3. marts 2021
Nyt nyhedsbrev med færre mails
Gennem et stykke tid har jeg brugt ‘Subscribe2’ til at sende mine abonnenter en mail, hver gang der kom et nyt indlæg på bloggen. Jeg vil jo gerne have/bevare mine læsere. For tiden kommer der mange nye poster på bloggen, så der kom for mange mails til abonnenterne. Den slags er lige til at blive irriteret over.
I går blev jeg opmærksom på et bedre nyhedsbrevsprogram, der kan mere. Det hedder MailPoet, og selv Premiumversionen er gratis, bare man har under 1.000 abonnenter; og der er desværre et stykke tid, før jeg når dertil 🙂 Programmet kan hentes her.
Det nye program kan meget mere. Fx kan man vælge kun at sende én mail om ugen med link til måske de seneste tre poster. Det kan designes, så det passer fuldstændig ind i hjemmesidens øvrige design, så det har jeg hygget mig med i dag. For fremtiden kommer der én mail mandag morgen kl. 08:00.
Der medfølger en standardformular til registrering af tilmeldingerne. Der er en stavefejl i den, og det kan jeg næsten ikke leve med, men jeg kan simpelthen ikke finde det sted, hvor man kan rette den.
Man tilmelder sig nyhedsbrevet lige der, hvor man også trykker på ‘Skriv kommentar’ eller øverst til højre på forsiden.
Kedeligt som dødehavsrullerne?
Lisbeth Scharling står bag firmaet webwoman.dk. På siden er der adskillige gratis guides, man som hjemmesideejer kan lade sig inspirere af.
I denne artikel, der godt nok har nogle år på bagen men stadig er spændende, skriver hun om, hvordan man kan gøre teksterne på hjemmesiden mere interessante og læsevenlige og samtidig tage større hensyn til, at folk nu om dage læser mange indlæg på en lille mobilskærm eller tablet. Det er derfor, denne post ser helt anderledes ud. Hendes tips skal prøves.
Måske går jeg for meget i den anden grøft, så teksten bliver ulidelig, men nu plejer mine indlæg jo at ligne dødehavsrullerne i deres layout, så det kan være forandring fryder?
Historien om caching
Jeg har gjort meget for at sikre, at siden hurtig vises i din browser, da der ikke er noget mere irriterende end at sidde og vente på, at en side kommer frem på skærmen.
Denne side har en fin forklaring på, hvad cache er for en størrelse.
Det viste sig, at jeg havde gjort for meget: jeg havde fået installeret to værktøjer, der varetog den samme opgave med at cachelagre siderne. Det havde den uheldige konsekvens, at kommentarer ikke blev vist og at antallet af kommentarer ikke blev optalt korrekt på forsiden. Det er ikke sådan, man holder på de læsere, der kommenterer.
Eric var sød at hjælpe med at opklare mysteriet om de konkurrerende værktøjer. Og Sucuri, der udbyder firewallen, var også utrolig behjælpelige. De yder virkelig en god service til en lav pris, så dem vil jeg gerne anbefale.
Nu har jeg slået det ene værktøj fra, og er meget spændt på, om der er kommet styr på kommentar-problemerne. Jeg håber…
Bekymringen var bl.a., om det ville forlænge svartiden, men også de nyeste målinger ser fornuftige ud.
Cookies interesserer mig ikke det fjerneste, og jeg har absolut ikke forstand på dem, men nu er jeg jo begyndt at prøve at få styr på dem og på reglerne, så må jeg hellere køre det til ende.
Som tidligere beskrevet forlod jeg firmaet Cookiebot, der tog ågerpriser, men godt nok leverede et fremragende produkt. 300 kr. pr. måned er det rene optrækkeri. I stedet har jeg fundet firmaet Webtoffee, der – vist nok – leverer et fint produkt til 1/12 af prisen.
De har en hurtig support, men den er for hurtig, for de læser ikke det, jeg skriver til dem grundigt nok, og det er jeg irriteret over. Jeg gider ikke skulle skrive det samme flere gange. Bliver det ikke bedre meget hurtigt, vil jeg have mine penge tilbage.
Så vidt jeg kan se, efter at have talt med Erhvervsstyrelsen og advokat Marianne Rask fra Juridisk Rådgivningsfirma, skal min side have et såkaldt ‘cookiebanner’, så brugerne kan tage stilling til, om de vil acceptere cookies eller ej. Der skal formentlig være mulighed for at vælge nogle kategorier til og andre fra. Marianne Rask mente, at det måske er lovmedholdeligt at implementere en form for ‘alt eller intet-løsning’, hvor brugerne siger enten ja eller nej til alle cookies på én gang, og hvor man ikke behøver inddele dem i kategorier, som der kan tages stilling til enkeltvis
‘GDPR Cookie Consent’ klarer det hele, og jeg glæder mig til at sætte det i drift og blive ‘compliant’ som det så fint hedder. Måske gør jeg for meget ud af det, men så er jeg da på den sikre side, og nu er det blevet lidt af en principsag, efter at jeg har brugt oceaner af tid på det. Bl.a. har jeg siddet og oversat 21 forskellige beskrivelser af cookies – godt Google eksisterer.
Banneret er ikke slået til endnu, for det virker ikke, som det skal. Brugerne kan ikke vælge til og fra men alene acceptere, og så er man absolut ikke ‘compliant’. Det afventer, at firmaet svarer ordentligt på mine mails. Heldigvis kan man opsige abonnementet inden for 30 dage, hvis man ikke er tilfreds, men de skal lige have chancen, for produktet er rigtig godt.