Læringsaspektet og DKI

Leif og jeg er gentagne gange blevet opfordret til at ændre vores koncept for Dansk KirkegårdsIndex. Nogle mener, at vi skal sørge for at lægge deltagernes arbejde i én stor database; nogle synes bidragene skal lægges hos DIS-Danmark, nogle vil ikke være med alligevel, når de finder ud af, at de selv skal have en hjemmeside. Der er mange, der ville have lavet projektet helt anderledes, hvis de selv havde fået idéen

Vi vil gerne vende det hele på hovedet og fortælle, at en af årsagerne til at vi kører det, som vi gør dels er vores egen økonomi, dels at vi gerne vil vise, at det at lave en hjemmeside ikke er særlig svært; det er jo bare et håndværk…

Mit bedste eksempel er selvfølgelig igen Thorkild. Han ringede en dag og sagde “Tak for alt det, du har lært mig”. Det blev jeg rigtig glad for, for så har vi nået målet.

Hvis vi ikke havde arbejdet på den måde, hvor den enkelte bidragyder selv laver hele arbejdet, ville dette læringselement ikke være tilstede. Leif og jeg ville blive gode til at lave kirkegårde på nettet; men vi kan faktisk godt i forvejen.

Jeg tror, der er mange ældre bidragydere til DKI, og det er jo ikke en generation, der er vokset op med en pc (det er jeg nu heller ikke selv), men har måttet lære sig selv det hele. Hvis vi vha. lidt telefonsupport og en fornuftig vejledning kan bidrage til et lille hjørne af kompetenceudviklingen for den ældre generation, gør vi det meget gerne.