Fra A til B

Det hænder, jeg tager en vogn.

Af og til tager jeg en vogn hjem, hvis dagen har været særligt lang, strabadserende, kold eller på anden måde væmmelig. Jeg gør det med god økonomisk samvittighed, for uanset hvor mange vogne jeg tager, vil jeg aldrig nå op på den sum, det ville koste mig at have en bil i garagen fremfor min røde cykel.

Når jeg så har sat mig ind i en vogn vil jeg faktisk bare gerne køres fra A til B uden at skulle forholde mig til noget som helst, men det virker som om der i hyrevognschauffører er indbygget et “talekit”, som ikke sådan lige lader sig slå fra, uanset hvor tavs jeg selv er. Her til aften har jeg således hørt en masse om religion og de politiske forhold i Pakistan og Indien. Chaufføren var fra Pakistan og havde mange interessante synspunkter, hvilke han delte dels på dansk dels på engelsk – begge dele med stærk accent. Faktisk forstod jeg lige så lidt på engelsk som på dansk.

Jeg har ikke rigtig hjerte til at sige “Ti nu stille” eller “Kan vi køre i tavshed?”, så jeg lytter pligtskyldigt og siger “lyttelyde” på de rigtige tidspunkter, men det eneste, jeg ønsker mig, er stilhed.

Det er lidt som at være hos frisøren; der interesserer det mig dybest set heller ikke, hvor han har været i sin sommerferie, lige så lidt som jeg egentlig har lyst til at fortælle, hvad jeg skal i min sommerferie. Det interesserer mig at blive klippet og at lægge de 300 kroner det nu engang koster.

Mentalt er jeg skarpt nok skruet sammen til at se, at det sikkert er mig, der er noget galt med, og at det er de andre, der har ret i, at man sådan skal smalltalke, så snart man har 20 ledige minutter. Jeg ville bare synes, at det var god service at kunne undgå det. DSB og S-togene har allerede fattet pointen og har indført stillezoner. Måske kunne man også lave stille-klip og stille-ture? Jeg stille mig klar i køen som den første kunde.

8 replies
  1. Ellen
    Ellen says:

    Du er ikke spor uhøflig, hvis du ikke har lyst til at tale med din chauffør! Min John er jo blevet taxachauffør her på sine gamle dage, og de lærer ligefrem på erhvervskortkurset, at de skal vise situationsfornemmelse og lade kunden bestemme, om der skal snakkes eller ej. Det vil med andre ord sige, at det ALTID er kunden, der skal indlede en samtale, og gør han/hun ikke det, skal chaufføren holde sin mund.
    Du skal slippe den pokkers flinkeskole og næste gang fortælle ham, at du har haft en hård dag og helst vil være i fred. Så har du oven i købet affejet ham på høfligste måde.
    I allerværste fald tager du nummeret på vognen og klager til hans selskab. Jeg ved godt, at det måske er at gå lidt for vidt, hvis manden ‘bare’ snakker for meget, men vognmændene er faktisk interesserede i, at deres kunder er tilfredse. Branchen er hårdt nok trængt i forvejen.
    Jeg klagede engang over en, der kørte totalt vildt og uforsvarligt og ikke satte farten ned, da jeg bad om det. Jeg bad så om at blive sat af her og nu og fortalte, at jeg ville klage over ham. Det har de fleste chauffører respekt for – det skal vi kunder bare helst ikke vide…
    Så Hanne: Skru bissen på – det er dig, der er den betalende kunde 🙂

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Ellen

      Det er meget interessant hvad du skriver om erhvervskørekortet. Det vidste jeg ikke.

      Du har ret i, at det nok er flinkeskolen, der driller, selv om jeg i virkeligheden er lidt for ung til rigtig at have gået i den. Jeg mener, det mest er et begreb, der bruges af kvinder, der er lidt ældre end mig; men jeg er vist lidt gammeldags og lidt gammeldags opdraget, så alligevel hænger det meget godt sammen. Næste gang prøver jeg at affeje chaufføren på den høflige måde! Tak for dit råd.

      Svar
  2. Den stille pige
    Den stille pige says:

    Nej, der er da ikke noget galt med dig.

    Stille-klip og stille-ture – et udmærket koncept, der blot venter på, at en eller anden tager inititativet til at indføre den slags i de danske taxi og frisørsaloner…

    Man kunne endda overveje at indføre rabatordninger på de stille ture 🙂

    Stillezoner i S-togene… åh gid det var så vel… Jeg oplever ofte, at der “forvilder” sig nogle højrøstede personer ind, som sidder og taler højlydt med deres venner eller også sidder der nogen, der fylder kupeen med deres “private” mobilsamtale…

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Den stille pige

      Jeg tror, jeg starter et konceptbureau, der markedsfører produkter, der er indbegrebet af stilhed, naturligvis med gode rabatter 🙂

      Det er faktisk min opfattelse, at stillezonerne i S-toget fungerer godt, i hvert tilfælde på lille linie F, som jeg for tiden dagligt benytter. Men det er rigtig irriterende, hvis man som du oplever, at det ikke fungerer. Der er ikke noget så trættende som at høre på andres mobilsamtaler!

      Svar
  3. Eric
    Eric says:

    Hvor har du ret! Vi har jo heller ikke betalt for “underholdningen” og afstår helst fra gratisydelsen.

    Her i det nordjyske har de fleste chauffører dog heldigvis situationsfornemmelse og tier, hvis man ikke falder dem om halsen; men der findes også hard core ævlehoveder, som fx ikke holder sig tilbage med nedladende tirader om andre bilisters evner, indvandrere og alt det, som skulle forbydes.

    Det hjælper nogle gange at undgå “lyttelydene”, men desværre ikke altid.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Eric

      Jeg vil prøve at undlade lyttelydene næste gang; det føles bare så pokkers uhøfligt.

      I mange år var det vist en uskreven regel, at hvis kunden satte sig bagest i vognen i højre side, var det et signal om, at vedkommende ikke gad snakke, men så vidt jeg kan vurdere, gælder reglen ikke mere.

      Svar
  4. Gert Larsen
    Gert Larsen says:

    Kære Hanne,

    Godt brølt! Jeg hader chauffører der taler, og ikke mindst ditto frisører. Jeg har langt om længe fundet mig en hundebarber her i Islev, der klipper på 10 minutter, uden at sige et ord. Det er befriende. Frisuren er måske ikke den mest moderne, men til gengæld slipper jeg for at fortælle, hvad jeg skal i efterårsferien.

    Det må være endnu mere mærkeligt for frisøren, der efter endt arbejdsdag ved, hvad 14 mennesker skal i weekenden. Taxachaufførerne er også slemme, og synes i overtal at repræsentere Dansk Folkeparti. Fri mig for det, tak!

    Gert.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      Kære Gert

      Tak! Jeg synes, din frisør gør det fantastisk – tænk at man kan komme til at se så godt ud på bare 10 minutter. Han er sikkert af den gamle skole! Det er et godt bytte: 10 minutter og så har du din efterårsferie for dig selv… Du har ret, tænk at komme hjem hver aften med hovedet fyldt af sommerferier, som man formentlig dybest set er ret ligeglad med.

      Jeg er sikker på, at Dansk Folkeparti har målrettet en god del af deres markedsføringskampagner direkte til taxamiljøet. Enten kører man med en dansk DF’er eller også får man en uforståelig serbokroat.

      Kh.
      Hanne

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *