Et tre-timers samarbejde med kunstig intelligens

Et tre-timers samarbejde med kunstig intelligens

Du kan uploade billeder til Sprogdatabasen – takket være ChatGPT

Et tre-timers samarbejde med kunstig intelligens

Det er muligt at indsende bidrag til Sprogdatabasen, men i lang tid har man ikke kunnet uploade billeder sammen med bidragene. Da jeg selv benyttede funktionen for et par år siden, fungerede det upåklageligt. Preben, en af de flittigste bidragydere, gjorde mig dog for nylig opmærksom på, at noget var galt. Billeduploadet virkede ikke længere. Han var nødt til at sende billederne via mail – en løsning, der mildest talt var lidt klodset.

Som passioneret slægtsforsker har jeg i en periode været optaget af familien og kilderne. Derfor havde jeg ikke fået kigget på problemet, men i dag skulle det være! Jeg besluttede mig for at gennemgå kildekoden for den fil, der styrer upload-funktionen i Sprogdatabasen. Ved første øjekast så alt fint ud. Men problemet var der stadig – ingen billeder blev uploadet.

ChatGPT kommer til undsætning

Da jeg ikke selv kunne finde fejlen, besluttede jeg at spørge ChatGPT til råds. Det er en kunstig intelligens, der kan svare på spørgsmål og endda hjælpe med at fejlfinde kode. Min erfaring med ChatGPT er, at man kan skrive til den i helt almindeligt sprog, og så kommer den med løsninger og forslag, som man kan prøve.

I mit tilfælde blev det starten på et samarbejde, der varede tre timer. Først gennemgik vi koden sammen. Jeg uploadede filen og spurgte: “Hvorfor virker billeduploadet ikke?” Til at begynde med foreslog ChatGPT nogle justeringer i PHP-koden og anbefalede at tjekke stien til den mappe, hvor billederne skulle gemmes. Jeg rettede koden, men det løste ikke problemet.

ChatGPT gav dog aldrig op. Vi fortsatte, og jeg forklarede trin for trin, hvad der skete, når jeg prøvede at uploade et billede. På et tidspunkt opdagede vi, at der manglede en tilladelse til den mappe, hvor billederne skulle gemmes. Det blev hurtigt rettet. Men der var stadig en udfordring – en lille fejl i koden havde sneget sig ind.

Fejl og finjusteringer

Nogle gange lavede ChatGPT små fejl, fx ved at bruge forkerte navne på felterne i HTML-formularen. Andre gange foreslog den ændringer, der virkede logiske, men som desværre ikke løste problemet. Det kunne godt være lidt frustrerende, men sådan er det jo, når man fejlretter kode. Man prøver sig frem.

Til sidst fandt vi den sidste brik i puslespillet: et problem med e-mailfunktionen, der skulle give mig besked, når et nyt bidrag blev sendt ind. Koden blev rettet, og pludselig fungerede alt, som det skulle:

  • Bidragene kommer nu korrekt ind i databasen.
  • Billederne bliver gemt i en mappe på webhotellet.
  • Jeg modtager en mail, når der er et nyt bidrag til Sprogdatabasen.

En unik hjælper

Det, der gør ChatGPT til noget helt særligt, er ikke, at den altid rammer plet første gang. Det gør den nemlig ikke. Men man kan forklare problemet for den på en måde, der minder om, hvordan man taler med en menneskelig kollega. I stedet for at skulle søge gennem hundredevis af Google-svar kan man spørge direkte: “Hvorfor virker min PHP-uploadkode ikke?”

Hvis man har tålmodighed, bliver man belønnet. Jeg er imponeret over, hvor meget ChatGPT kan hjælpe med – og så på en måde, der føles langt mere naturlig og interaktiv end traditionelle søgemaskiner.

Hvis du endnu ikke har prøvet ChatGPT …

… så kan jeg kun anbefale det. Det er en slags digital assistent, som kan give gode råd og forslag, hjælpe med tekster og, som i mit tilfælde, være en uvurderlig partner, når man sidder fast med et teknisk problem. Selvfølgelig skal man ikke spørge den om alt – fx hvem Hanne B. Stegemüller er – for det ved man jo godt! Men alt andet kan man næsten være sikker på at få hjælp til.

Så nu er Sprogdatabasen igen klar til at modtage bidrag – med billeder! Og jeg skylder ChatGPT en stor tak for hjælpen.

Har du kommentarer til artiklen?

Så er jeg glad for at modtage dem i relation til artiklen, dvs. i artiklens kommentarfelt herunder, ikke på facebook og ikke via Messenger. Jeg svarer dig også relation til artiklen til morgenkaffen, kl. 13:00, kl. 18:00 og ved sengetid. Det skyldes, at kommentarer og artiklen jo ellers dekobles, og så er din kommentar ikke noget værd i fremtiden. Det er ærgerligt for os begge.

Hvis du ikke tidligere har kommenteret en af mine artikler her på siden, skal din kommentar først godkendes (spamhensyn). Min responstid er under normale omstændigheder kort. Jeg svarer til morgenkaffen, kl. 13:00, kl. 18:00 og ved sengetid. Herefter vil du stryge lige igennem.

4 Svar
  1. Jørgen
    Jørgen siger:

    Måske kan ChatGBT hjælpe med at finde frem til spørgsmålet om, hvorfor jeg får sidst ændret datoen 1. jan 1970, når jeg importerer en GEDCOM og i andre tilfælde ikke gør det?

    Det kunne jo være sjovt hvis det kunne ske.

    Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i debatten?

Du er mere end velkommen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *