,

YES!

Man skal også berette, når det går godt!

I går var jeg hos psykologen og beskrev mine skærmydsler med det gigantiske regneark, som jeg har arvet fra en tidligere medarbejder, og som ingen kan fortælle om, og som skal ajourføres. Jeg har indtil videre bare haft oplevelsen af, at det var mig, der var dum.

Hun var klar i mælet. Det er sådan set overhovedet en psykolog-opgave, men hun er bare så god til at skære ud i pap, hvad der skal til, for at jeg kan løse opgaverne og have det godt/bedre.

I morges gjorde jeg som det første: Skrev en mail til chefen om, hvad jeg så som problematisk (manglende kilder og dokumentation), funktionerne havde jeg kun læst om, kunne jeg invitere ophavsmanden? Kunne jeg evt. bruge penge på det? Hvad var mit budget osv.? Jeg kan nemlig ikke gætte, hvad der ligger bag tallene.

Bare en banalitet: Genbrug kører med et geografisk område, der hedder “HT-området”. Statistikbanken under Danmarks Statistik, har (naturligvis) ikke en afgrænsning, der hedder HT. Og i øvrigt er HT-området nedlagt for længst. Hvordan i alverden får jeg det til at hænge sammen? Det er jo en umulig opgave.

Chefen havde også kigget på regnearket, og kunne heller ikke finde ud af det. Jeg beskrev, at jeg herudover havde talt med en medarbejder, der som sit vigtigste område har at samle og videregive data internt i FKN. En slags “data-købmand” – han kunne heller ikke finde rundt i det.

Resultat

Jeg fik chefen til at opstille nye prioriterede behov, der er af en art, der gør, at jeg kan finde rundt i det, og på sigt opbygge min egen database. Det er rigtig dejligt, for nu synes jeg, jeg er med igen, og at det er håndterbart. Det er en stor lettelse, at have fået defineret de aktuelle behov og ikke bare at arve noget fra 2013.

Det er helt fint med mig, at der er en masse tasteanslag forbundet med det, for jeg har det som Marianne Jelved, der troede på “det lange seje træk”.

Dokumentation og kilder

Efter mange år med (vellykkede) IT-projekter i staten er jeg så vant til, at alle projekter og data skal kunne dokumenteres, og at man skal kunne finde tilbage til kilden. Når Hr. Andersen langtidssygemelder sig, skal kollegerne uden videre kunne tage over.

Den opdragelse prøver jeg at overføre til hjemmesiden https://supportpcogandet.dk/ og til Folkekirkens Nødhjælps milliarder af regneark.

Men det skal i sandhed vides, at det er svært at forklare, hvorfor den slags er nødvendigt, og at det lige nu bare er kedelige omkostninger. Værdien viser sig på sigt. Dokumentationen skal for det første udarbejdes, og derefter skal den selvfølgelig vedligeholdes, og det koster mandetimer – men de er godt givet ud!

For så vidt angår hjemmesiden har jeg skrevet dokumenter, der beskriver sikkerhedsprocedurer, dokumenter der beskriver alm. daglig drift, dokumenter der beskriver det at flytte rundt med databaser mellem undersider, hovedsider på andre domæner, dokumenter der beskriver, hvordan menusystemerne fungerer osv. Der er såmænd nok ingen, der læser dem, men så har jeg da min sti ren.

Konklusion

Jeg er glad og tilfreds, for jeg har fået bekræftelse på, at det ikke er mig, der er helt galt på den.

4 replies
  1. Eric
    Eric says:

    Selvfølgelig var du ikke galt på den. Med komplicerede regneark gælder akkurat det samme som for programmering: Det skal kommenteres, så andre kan finde ud af det, og intentionen må også gerne fremgå, så det bliver nemmere at fejlsøge.

    Ironisk nok kan celler i Excel forsynes med en kommentar – så brug dog faciliteten!

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Eric

      Tak! Det er bare så nemt at føle sig “galt på den”, når der ikke er nogen, man kan tale om det med.

      Jeg har levet ca. 27 år af at lave Excelark, og jeg har altid været vant til, at der skulle foreligge dokumentation og kilder. Fokus har været, at andre skulle kunne skulle tage over ved sygdom mv.! Og det gælder også hos os – hvem pokker kan vide, hvor mange m² butik der er pr. lejemål, mm. det er skrevet, hvad der står i de 125 lejekontrakter?

      Jeg er rigtig glad for at starte fra scratch med data, jeg kan forstå og gennemskue! Jeg forstiller mig at lave et Excelark med alle muligheder for data og så et simpelt dokument, der, felt for felt, knytter sig til de enkelte data. Det kan formentlig blive et ret godt datagrundlag. Det kan blive ret overskueligt.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *