,

Webhoteller

At blive snydt

I mange år har jeg haft Meebox som webhotel, og jeg har en af de dyreste løsninger Premium Ultimate, som er overkill, men der var problemer med svartiderne på de delte servere, så jeg valgte en udgave med færre kunder pr. server. De, der besøger min hjemmeside/min blog, skal ikke blive trætte af at se det lille hjul snurre rundt.

Det har været temmelig dyrt, men de har en OK support, og det er meget værd.

Fusion & cPanel

Kort før jeg betalte for et nyt år, annoncerede de, at de ville fusionere med UnoEuro, som er et af de billige webhoteller. Her får man ikke tilbudt cPanel, der er et stykke værktøj, med hvilket man kan styre alle filer, databaser, domæner, brugere og meget, meget mere. cPanel er en dejlig skarp kniv i skuffen, hvor man kan se alt hvad man laver.

UnoEuro har et eller andet hjemmestrikket kontrolpanel, som jeg ikke kender, og derfor måske er unfair overfor. Men jeg har bare fået nok af hjemmestrikkede kontrolpaneler hos One.com, hvor Support PC og andet boede indtil for et par måneder siden.

Jeg og en dygtig ven kæmpede flere timer for noget så banalt som at oprette et subdomæne. Til sidst gav vi op. Det var umuligt at se, om det, vi gjorde, havde effekt. Vi kunne simpelthen ikke se, hvad vi lavede. Ikke flere små kontrolpaneler til mig!

Refusion

Jeg har kæmpet med Meebox for at få mine penge tilbage. Min påstand er, at de opkræver penge for noget, jeg slet ikke har indgået aftale om at købe. Jeg købte hos dem deres service og cPanel, og det er ikke, hvad jeg vil få. De har kendt til fusionen, da de opkrævede beløbet, og de har ført mig bag lyset ved ikke at orientere om denne ændring på forhånd.

Juridisk hokus pokus

Jeg har læst alt det med småt:

Forbehold

Meebox forbeholder sig retten til at ændre i betingelserne uden forudgående varsel. Alle ændringer skal annonceres via e-mail eller MyMeebox. Hvis Kunden ikke accepterer disse ændringer, kan Kunden sende en anmodning til Meebox om at annullere sin konto og alle ydelser, inden for 10 dage efter ændringer er trådt i kraft. Hvis Kunden ikke kontakter
Meebox inden for den gældende frist, vil de ændrede vilkår være permanent gældende for samarbejdet mellem Kunden og Meebox.”

Jeg mener, at de har ændret i deres forretningsbetingelser, og at jeg skulle have 10 dage til at gøre indsigelse.

Spørgsmålet er, hvornår de 10 dage løber fra: 1) deres annoncering på bloggen om fusionen eller 2) den mail, de hele tiden taler om, som vil komme engang i løbet af 2017.

De mener, ikke at der er tale om en ændring i forretningsbetingelserne, og at fristen løber fra mailens dato.

På jura-sprog hedder alt dette “bristede forudsætninger”, når jeg pludselig er kunde til noget, jeg ikke har indgået aftale om at købe.

Jamen så prøver jeg da bare igen, når den længe ventede mail dukker op. De slipper altså ikke så let af med mig! I sidste ende går jeg til Forbrugerstyrelsen.

Analyse

Når vi taler webhoteller, er det virkelig svært at vælge og svært at gennemskue, hvad ens behov er, og hvem der kan matche det på billigste vis. Skulle du af en eller anden grund være interesseret i dette emne, er der en fin analyse her. Andreas sammenligner rigtig mange webhoteller på en overskuelig måde.

cHosting

Jeg har flyttet Support PC og andet til cHosting, og det har jeg ikke fortrudt et sekund.

  1. cPanel – det allervigtigste.
  2. God, hurtig og kvalitetsfyldt support. Som hovedregel svar inden for 10 – 15 minutter.
  3. På “Guld”: fem domæner, ubegrænset antal databasebrugere og 10 GB diskplads. Sidstnævnte er godt nok lige i underkanten til supportsiden, men til mig som privatperson er det fint nok.
  4. I deres support ligger de langt over, hvad man kan forvente af et webhotel: Jeg havde fx problemer med, at en lille video overskred grænsen for, hvor store filer, man måtte uploade. Jeg skrev til dem, og fik lynhurtigt at vide, hvilken php-fil, jeg skulle rette i. Det er ikke en sædvanlig del af servicen fra et webhotel.

Når min periode hos Meebox før eller siden løber ud for så vidt angår min egen side, ved jeg godt, hvor jeg flytter hen!

 

 

 

6 Svar
  1. Jørgen
    Jørgen siger:

    Jeg synes ikke jeg har oplevet særlige problemer de sidste 10 år hvor jeg har benyttet Bluehost og Webhosting.dk, men det ser jo ud til der er store forskelle. Det vigtigste er at man får det man betaler for og at det fungerer. Interessant artikel af Andreas.
    Håber der kommer styr på uenigheden.

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Jørgen

      Ja der er sørme meget store forskelle på dette marked. Man skal være vågen.
      Det er da bare dejligt, at du har fundet dig tilrette med Bluehost og Webhosting.dk, som jeg slet ikke kender.

      Næh Meebox og jeg er ikke kommet overens. Når min forudbetalte periode udløb, skifter jeg til cHosting.

  2. Eric
    Eric siger:

    Det er en jungle Jeg betaler – og sikkert for meget – til Danhost, men det virker, og så gør man sig ikke så mange spekulationer.

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Eric

      “Jungle” er det rigtige ord. Hvis du har tid og lyst til at udforske markedet, skulle du prøve linket til Andreas’ side. Han har virkelig mange gode tips til, hvad man skal lægge mærke til/overveje.

  3. Mia Gerdrup
    Mia Gerdrup siger:

    Det er så p…irriterende når man købt noget, som man har sat sig godt ind i, og så ændres betingelserne for emnet sig bare lige pludselig.
    Jeg har – som så mange andre – prøvet det i både stor og småt.
    Jeg kæmper hver gang!
    Go’ kamp, forstår virkelig godt at du holder fast i dine aftaler!

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Mia

      Ja lige præcis: Pludselig er det hele bare anderledes, og slet ikke det man købte. Jeg er sådan lidt rasende.

      Ja jeg giver ikke op, og næste skridt er Forbrugerombudsmanden, selvom jeg jo nok ikke får en pind ud af det.

Der er lukket for kommentarer, da posten er mere end 100 dage gammel.