, ,

Telendos

En herlig ferie er desværre slut

Jeg bryder mig ikke om at pakke ud efter en ferie, for når man pakker ud, er turen endegyldigt slut. Så jeg udskød udpakning og vask til i dag…

Årets tur bragte mig endnu engang til Telendos i Grækenland, som jeg lærte at kende sidste år via Erics rejsebeskrivelser. Jeg boede det samme sted som sidste år, på Seaview, der er et lille familiedrevet sted med seks studios, som er fine værelser med en høj rengøringsstandard. Alt er simpelthen i orden og så net og pænt.

Turens formål var ét: at slappe af – og det har jeg gjort. Jeg har været sådan en turist, som jeg selv for 10 år siden ville have vrænget lidt på næsen af, for jeg har ikke lavet andet end at gå på stranden med dykkermaske og snorkel og en kriminalroman. Jeg har samlet på D-vitamin til den kommende vinter. Der er pæne fisk at kigge på, og jeg øver mig i at turde dykke rigtigt med min snorkel, men det går ikke særlig godt. Jeg føler en let panik hver gang, der kommer vand i snorklen, og så går det jo ikke.

På Telendos sker der absolut intet! Øen er så lille, at der ikke er veje eller biler; der er kun få turister og de få der er mærker man ikke. Helt klart et lille paradis i det græske øhav. Noget af det man så kan få tiden til at gå med er at overveje hvor og hvad man skal spise. Desværre er George’s restaurant ikke længere ejet af George, og det er et klart tab at Rita har overtaget. Man spiste god og kreativt hos George’s.

Det mest ophidsende jeg oplevede var faktisk turen hjem: der var varslet kraftig storm, så nogle der skulle flyve sent fredag aften var blevet sendt af sted allerede om morgenen for at undgå stormen senere på dagen. Jeg skulle af sted med den første lille båd kl. 8:30, og allerede der blæste det rigeligt. Så kom vi til Kalymnos for at sejle videre med en færge til Kos og her blæste det rigtigt meget. Jeg sad oppe på soldækket og havde flere gange følelsen af at være nødt til at holde fast i sædet for ikke at flyve overbord, så meget gyngede færgen. Da vi skulle lægge til kaj på Kos måtte kaptajnen prøve mindst fire gange, fordi blæsten hele tiden skød os bort fra kajen. Jeg må indrømme at jeg ikke kunne lide det og at benene var som gele, da det endelig var lykkedes at lægge til.

Jeg har været så afslappet, at der end ikke er nogle billeder fra i år: jeg har ikke rigtig været inspireret til at tage nogle, og i øvrigt ville de jo have været de samme som sidste år; derfor får du et link til sidste års billeder i mit galleri.

Nu venter hverdagen med det den nu engang byder på. Jeg kunne godt have snorklet en uge mere, og det tror jeg, at jeg gør til næste år.

13 replies
  1. Ingrid
    Ingrid says:

Velkommen til Danmark igen, Skønt at høre om dine gode oplevelser. Jeg har ikke været på Telendos, men Kalymnos i 14 dage, det var bare skønt.
    Vi havde også den oplevelse med storm på dagen, hvor vi skulle hjem, det er meget betænkeligt, når vandet komme ind mellem sæderne i vandlinien, men det gik jo godt , Det er nogle dygtige folk der sejler båden, det var den største oplevelse, at se hvor fagligt, de styrer og arbejder med båden, samtidig beroliger passagerene.

Stegemüller says:

@ Ingrid – tak for din kommentar! Nej hvor sjovt at du har i samme egne. Så kan du være min medunderskriver på hvor skønt, der er.
      Heldigvis sad jeg oppe på soldækket, så jeg kunne ikke se, om den tog vand i mellem sæderne – det havde gjort mig en del mere utryg, end jeg allerede var. Da vores kaptajn skulle lægge til var der en del råben frem og tilbage på græsk, og da vi ikke fattede hvad de råbte om, blev det hele naturligvis mere dramatisk. Men fra borde kom vi da… 🙂

2. Kong Mor
    Kong Mor says:

Ja det er trist når ferier slutter, men mindet er rart at have samt D-vitaminerne!!
    Jeg kan ikke fordrage at sejle – er altid bange for at gå under med mus og mand .. Så din tur i blæsevejr havde jeg gerne været foruden. Brrr.

Men du overlevede og bliver nok desværre nødt til at pakke ud! 🙂

Stegemüller says:

@ Kong Mor; du har lige præcis ret i det med minderne. Billederne på nethinden er gemt og er absolut til at genbruge. Når jeg ikke kan sove, ligger jeg og ser billederne for mit indre øje.

Normalt har jeg ikke noget mod at sejle, synes faktisk at det er sjovt, når det gynger lidt – men på denne tur sad jeg og tænkte på, hvad der ville ske, hvis vi blev skyllet i havet, og det er vel angst?

Jeg har fået pakket ud, og vasketøjet er tørt. Sidste step er at få det lagt sammen 🙂

3. Ellen
    Ellen says:

Velkommen hjem fra en tilsyneladende suveræn afslapningsferie – med undtagelse af turen hjem, åbenbart 🙂
    Men at du ikke engang har taget billeder… altså… jeg havde da glædet mig til at se glimt af en bilfri ø, af dit ‘hjem’, af maden du spiste, af… ja, af det hele. Du må af sted igen – og så LOVER du at tage billeder, ikke? 😉
    Nå… det vigtigste er, at du har haft en god ferie 🙂

• Ellen
      Ellen says:

Okay… nu har jeg set dit album fra sidste Telendos-besøg, så der ville måske ikke være så meget nyt endda at fotografere… men det var meget smukke billeder. Godt, at du fik slappet af denne gang – og er forhåbentlig klar til at kæmpe igen…

Stegemüller says:

@ Ellen – Tak for at du kunne lide mine billeder, selv de er et år gamle.
        Jeg føler mig klar til at tage kampen op igen, men tak for tanken.

@ Ellen

Jeg lover hermed at være flittig med kameraet næste gang! Alle dine idéer er noteret på den mentale harddisk – hvorfor pokker fik jeg ikke dem selv?
      Det var en suveræn afslapningsferie, og jeg har nydt det som aldrig før.

4. Eric
    Eric says:

Nej, stresset bliver man bestemt ikke på Telendos!

Det med, at Ritas skulle have overtaget George’s, er jeg nu ikke overbevist om. Mikes, værten på Seaview, er i familie med Nikos (de er alle i familie på den ø!), og han sagde bestemt, at Nikos og familien ville vende tilbage til Telendos, og at han i mellemtiden havde overtaget nogle af Nikos’ stamgæster (logerende). Så mit bud er, at huset blot står tilskoddet så længe.

Om Nikos & familie så genåbner restauranten er en anden sag, men hvad skulle de ellers vende tilbage for? Der er ikke andet, de kan leve af i Grækenland.

@ Eric

Nej hvor det glæder mig at høre, at Nikos måske vender tilbage! Jeg synes nemlig at standarden hos Rita er noget ringere end hos George’s. Jeg spurgte fx efter lam med honning, det havde de ikke; så spurgte jeg efter ged, det havde de heller ikke.

Med krisen i Grækenland, hvor 25 pct menes at være arbejdsløse i 2012 (i følge Kristeligt Dagblad i går) er det nok tvivlsomt om en mand på Nikos alder ville kunne få arbejde med noget andet end sin restaurant – og godt det samme 🙂

5. Mormor
    Mormor says:

Så håper du har samlet både D vitamin og resten av alfabetet for tilkommende vinter 🙂
    7Godt det ikke var meg der skulle i båt. Jeg får lett panikk og er ikke god i bår..
    Morsomt med feriebrettelser.

Ha en deilig lørdagsaften

@ Mormor

Jeg tror nok, at jeg har samlet vitaminer fra hele alfabetet 🙂
      Nej bådturen var ikke så sjov – jeg var faktisk bange for at det gik galt, men det gjorde det så heldigvis ikke.

6. Pia
    Pia says:

Velkommen hjem 🙂 Jeg har lige været en smut i billedarkivet, og det ser jo dejligt ud. Vi er (også) bidt af det græske, men har dog ikke været på denne ø, der er så mange at tage af 😉 Jeg håber du har fået ladet op, så der er energi nok til hele vinteren. Ellers må du lige ud og suge de sidste danske solstråler til dig også 🙂