,

Der er kommet fart over feltet

Der er kommet fart over feltet

youSee havde et godt tilbud

Der er kommet fart over feltet

Man kan aldrig få nok hastighed, ram, harddiske osv. Det blev jeg let enig med min ven på Mors om. Da det jo ikke er gratis, har jeg gået og ventet på, at youSee skulle komme med et godt tilbud på forøgelse af min internethastighed. Egentlig var det ikke nødvendigt; bare en luksus.

Det gode tilbud kom onsdag i sidste uge. De ville mere end tredoble min bredbåndshastighed fra 300/60 til 1.000/100 for 50 kr. om måneden. Jeg ringede til dem, da det ikke lykkedes mig at lave aftalen via deres hjemmeside. Resultatet af samtalen blev, at de ville mere end tredoble hastigheden for kun 30 kr. om måneden. Det kunne jeg ikke stå for. Herudover sendte de en ny router med posten og bookede en tekniker, da jeg ikke orker at bøvle med den slags selv. Jeg kunne nok godt have fundet ud af det, men jeg orker det bare ikke. Det, der tager ham 20 minutter, ville sikkert tage mig tre timer. Og det er ikke sjovt.

Skal der bruges en tekniker eller ej?

Deres hjemmeside havde indledningsvist oplyst, at der skulle et nyt stik til, da jeg har bredbånd via kabel-tv-stikket (Coax). I telefonen sagde de, at det skulle der ikke. Det var godt, jeg bad om en tekniker, for da han kom, sagde han, at der skulle sættes et nyt stik op. Sikke noget roderi.

Kundeservice?

Jeg er godt tilfreds med youSees produkter. Der er aldrig udfald, de er aldrig “nede”, man får den hastighed, man betaler for osv. Men deres kundeservice er jeg virkelig ikke imponeret af.

Ringer man til dem, venter, venter, venter man med deres rædsomme musik i ørerne. De har en alenlang smøre, man skal taste sig igennem, hvor det er nærmest umuligt at vide, hvilke valg man skal foretage, og næsten uanset hvad man gør, skal man altid stilles videre til en anden medarbejder, og så kan man vente igen – stadig med musik. Man burde i det mindste kunne vælge musikken fra.

Hver eneste gang man ringer, får man en telefonsvarer, der siger “Vi har mange, der ringer til os i øjeblikket, derfor er ventetiden længere end normalt, men det er snart din tur”. Jeg kan det udenad. Det burde vel være en indikation på, at de skulle ansætte nogle flere medarbejdere? Skriver man til dem, får man et autosvar, der lyder, at de forventer at kunne svare i løbet af en uge. Det er ganske enkelt ikke godt nok.

Jeg bad dem anføre, at jeg ikke ville bøvle med noget selv og at alle enheder bare skulle virke, når teknikeren lukkede døren bag sig. Jeg er klar over, at det ikke er gratis. Medarbejder 1 sagde ja til det, men sendte en ordrebekræftelse, der blandt andet handlede om alt det, jeg selv skulle gøre. Ny opringning hvor jeg bad medarbejder 2 om en ordrebekræftelse, der rummede det, vi havde aftalt. Ordrebekræftelsen kom, men omhandlede ikke det aftalte. Ny opringning hvor medarbejder 3 spurgte, hvem jeg havde talt med. Hrm… det kan han vel se i sine systemer? Jeg ved det virkelig ikke. Herudover oplyste han, at det ikke kunne lade sig gøre at skrive det, da det ikke er en del af teknikerens arbejde. Han kunne dog sende en SMS, der angav, at teknikeren ville gøre sit bedste.

Samlet brugte jeg vel et par timer på at vente og tale med youSee den dag. Det burde ikke være nødvendigt.

Herudover ville teknikeren komme “mellem 7:30 og 16:00”. Det burde være muligt at indsnævre det interval i det mindste bare til formiddag eller eftermiddag.

Teknikeren kom i går

Kl. 9:30 ringede teknikeren på. Han kunne sit kram og han var vældig sød. Jeg lavede ham en kop kaffe og så gik han i gang. På en halv time havde han skiftet stikket, tilkoblet den nye router, tjekket at alt virkede, at hastigheden var korrekt og fortalt mig, hvilket nyt kabel, jeg skulle købe – sikkert bare i føtex – for at få det optimale ud af det nye setup. Herudover spurgte han, hvad jeg brugte den sorte tingest med de tre antenner til? Jeg vidste det virkelig ikke. Han kunne ikke se, hvad gavn den skulle gøre, så den fik vi hurtigt aflivet.

Der er kommet fart over feltet

Hu hej hvor det spiller nu. Når jeg arbejder på en hjemmeside og vil tjekke en opdatering for at se, om det ser rigtigt ud, er resultatet der med det samme. At hente TV Avisen frem på iPadden går også som en leg. Ikke noget med at sidde og vente. Det nye setup skulle kunne trække 10 samtidige brugere, men jeg har intet imod at bruge alle Megabitterne selv.

Billedet herunder stammer fra en hastighedstest på bredbånd.dk. Billedet i toppen stammer fra youSees hastighedstest.

 

Der er kommet fart over feltet

Der er kommet fart over feltet

, ,

Om data og backup af data

Om data og backup af data

Sikke et roderi!

Om data og backup af data

Indlægget er bare et gammelt indlæg fra 2018, hvor der er sket en enkelt opdatering.

Gamle data og skylagre/cloudtjenester

Harddisken er taget ud af PCen og sendt til England, hvor de vil tage data ud i et såkaldt ‘clean room’. Det er spændende, om det lykkes. Tidsestimatet er kommet op på tre til fire uger.

Jeg har brugt meget tid på at rode rundt i diverse skylagre, og det er gået op for mig, at jeg absolut intet overblik har over, hvad der ligger hvor, og at der er mange data, der er stærkt forældede og lige til at smide ud. De filer, jeg har brug for, er der til gengæld ikke. Fx kan jeg ikke finde en aktuel udgave af budgettet, som jeg ikke bryder mig om ikke at have present. Så det er forfra også med det.

Jeg overvejer at opsige nogen af abonnementerne og holde mig til et af dem. Det bedste overblik findes i Onlime, som jeg gerne vil anbefale. Det er med sine 770 kr./årligt for ubegrænset plads noget billigere end Dropbox, og har som sagt en noget bedre overskuelighed. I maj 2018 lavede jeg en prissammenligning af forskellige cloudtjenester. Du finder den her. De konkrete priser er selvfølgelig forældede, men jeg gætter på, at det relative forhold mellem dem er det samme.

Opdatering marts 2022: Onlime koster nu 890 kr. årligt for ubegrænset plads. I 2018 løb de med æren som de billigste og bedste.

OneDrive er til at få pip af, for det vil bestemme alting. Det bryder jeg mig ikke om. Til gengæld er det en del af Office 365 og dermed ‘gratis’, når man vel at mærke har betalt for Office.

PCen er retur

Jeg har fået selve PCen retur, og det er dejligt. Den kører som en drøm. Nu har jeg brugt dagevis på at få installeret programmer, printere osv. Og jeg er ved at være der, hvor jeg omsider kan begynde at bruge den. Det har været en god læreproces. Som eksempel kunne jeg ikke få laserprinteren til at virke og måtte prøve adskillige gange med Windows’ fejlfindingsværktøj. Tilsidst meddelte ‘HP Smart’, at der manglede drivere. Da først de var hentet ned, var der ingen problemer. Jeg har ikke tidligere rodet med drivere, så jeg var stærkt tilfreds, da det lykkedes.

Slægtsforskningsprogammet Legacy er sat op, og rå data og billeder er hentet ud af e-Boks, hvor de er godt gemt. Alt vises, som det skal og programmet er dejligt let at finde rundt i. Var det ikke lykkedes, ville det have været utrolig ærgerligt, men data findes på nettet, hvor det eneste aber dabei er, at billederne ikke har samme kvalitet som på PCen.

Jeg har primært installeret de programmer, jeg kender og kan huske, og som jeg ved, jeg kommer til at bruge igen. Resten må komme efterhånden, som behovet opstår.

Nye tjenester er kommet til

Alt foregår efterhånden online med både fordele og ulemper, men der er flere fordele end ulemper.

Dashline: Dashline er en tjeneste, der håndterer sikre kodeord. Tjenesten genererer koderne, når man vil logge ind et sted, og gemmer dem automatisk på en ens konto. Når man næste gang vil logge ind det pågældende sted, gå man bare til den relevante hjemmeside, og Dashline klarer resten. Man behøver som regel ikke engang at trykke på login-knappen. I gratisudgaven håndterer det 50 sikre koder. Har man behov for flere koder, og hvem har ikke det?, er prisen 3,99 USD pr. måned, men betaler man årligt, får man 20 pct. i rabat. Man kan prøve det i 30 dage, inden man beslutter sig for evt. at købe det. Jeg har ikke købt det endnu, men er efter nogle dages brug ikke i tvivl om, at jeg vil hive VISA-kortet frem. Tidligere brugte jeg KeePass, der også er rigtig udmærket, men slet ikke så smart. Til gengæld er det gratis uanset antallet af gemte koder.

Feedly: Feedly er en Google-tjeneste, som man kan bruge til at gemme de blogs, man følger. Man lægger linket til siden ind og trykker gem. Når man vil læse nyhederne, trykker man på linket. Mere hokus pokus er der ikke i det. Tidligere brugte jeg en anden tjeneste, der sådan set var udmærket, men som havde den svaghed, at den ikke blev opdateret særlig ofte, og det er ikke godt. Jeg kan desværre, eller måske heldigvis, ikke huske, hvad det hed.

Bøvl med hjemmesiden

Jeg har også bøvlet med hjemmesiden, hvor jeg pludselig ikke kunne installere nye plug-ins, og hvor WordPress spyttede mange, mange linjer fejl ud, hvis jeg satte den i ‘debug mode’. Jeg er ikke videre skrap til den slags, så jeg måtte spørge i øst og vest, fx min host cHosting, der altid er utrolig hjælpsomme, en stor god Facebookgruppe osv. De konkluderede samlet, at det var helt galt med installationen, og at jeg skulle indlæse en backup. Jeg tager backup hver nat kl. 03:00, for hjemmesiden er dyrebar.

Inden jeg gik i gang med at indlæse en backup, kontaktede jeg Michael Storm fra Designunivers, hvor jeg har klippekort til support, hvis jeg virkelig ikke kan klare mig selv. Det tog ham 14 minutter at analysere sig frem til, at det skyldtes, at jeg havde installeret PHP-version 8.0 for tidligt. Så snart jeg valgte en lavere version, var der ingen problemer. Så blev jeg så klog. Jeg troede, det var bedst altid at have de nyeste versioner af alting. Michael forklarede, at det er for tidligt at opdatere, fordi det er de færreste plug-ins, der er omskrevet til version 8.0.

,

Chat eller e-mail?

Chat eller e-mail?

Jeg behøver ikke stille spørgsmålet

Chat eller e-mail? Jeg vil have e-mails og jeg hader chat.

Chat eller e-mailDet værste er at besøge en hjemmeside, hvor man tilbydes, at firmaet altid er online og rede til support, fordi man altid kan komme i kontakt med deres chat-robot.

Robotten vist til højre, som er hentet fra Proshop, er endda en af de mere venlige, da den fortæller, at man kan blive stillet om til et menneske. Den mangler bare at fortælle, hvornår menneskerne er på arbejde.

Problemet er, at robotten selvfølgelig kun forstår de spørgsmål, firmaet egenhændigt har defineret på forhånd med tilhørende svar. Hvis man har andre spørgsmål, får man en masse gange at vide, at man skal prøve at stille spørgsmålet på en anden måde. Herre Jemini… Jeg kan ikke stille mit spørgsmål på en anden måde, og jeg kan ikke gætte deres foruddefinerede termer. Måske kender jeg slet ikke deres specielle ord.

De ting, jeg har behov for at spørge om, er af og til komplekse, og havde problemet ikke været komplekst, ville et par søgninger med Google måske endda have givet svaret. Resultatet er, at jeg skal gøre mig de hæderligste anstrengelser for at komme til at chatte med et menneske, alternativt prøve om det er muligt at finde et telefonnummer, som jeg – helt altmodisch – kan ringe til næste dag i åbningstiden. Mange kan man ikke engang ringe til firmaerne. Det, synes jeg, er langt fra god kundeservice.

Jeg plejer at finde en anden udbyder, der måske koster lidt mere, men jeg vil betjenes, og det er mig, der kunden. Robotterne er billige i drift. De skal ikke have nat- og weekendtillæg, feriepenge eller på barsel (øremærket eller ej) mv. Men individuel kundeservice kan de altså ikke yde.

Svigtende hukommelse er endnu en grund til at foretrække e-mails

Fordelen ved e-mails er, at både spørgsmål og svar kan gemmes og findes frem igen. Og skal man “slås” med nogen, fx Microsoft 🙂 , er det rart senere at have dokumentationen i orden.

Når jeg stiller et spørgsmål, har jeg som regel prøvet 17 ting forud for selv at løse problemet. Jeg foretrækker så afgjort at være selvhjulpen blandt andet for at kunne komme videre med det samme og ikke at være afhængig af nogen. De 17 ting vil jeg gerne præsentere udbyderen af en eller anden ydelse for, så vi ikke skal igennem hele møllen igen, men de er svære at putte ind i det lille chat-felt ned i højre hjørne.

Svaret, man får i en chat, er væk, når chat-vinduet lukkes. Hvis jeg har brug for fx de samme instruktioner igen en måned senere, må jeg tage turen via chatten en gang til. Det er ikke hensigtsmæssigt for hverken udbyderen af en given service eller mig. Jeg skal stille måske næsten samme spørgsmål, og de skal give måske næsten samme svar. Jeg er godt klar over, at jeg selvfølgelig kan lave nogle “øvelser” med kopier og sæt ind fra chatten til Notesblok eller lignende – men det er altså bøvlet. Hvorfor kan de dog ikke tillade, at jeg sender dem en mail, som de svarer på, og som jeg kan gemme?

Lige i øjeblikket prøver jeg at forklare en serviceudbyder ovenstående og at jeg husker ret dårligt, og naturligvis accepterer længere svartid mod at kunne kommunikere pr. mail, selvom de foretrækker chat. Selvfølgelig kan de ikke lave særregler for mig, men igen: hvem er det, der er kunden og er med til at holde deres virksomhed i gang?

Er de vidunderlige e-mails på vej ud?

Det er min fornemmelse, at e-mailens dage er talte. Er det rigtigt? Der er så mange, der sender små beskeder via Facebook, Messenger eller noget lignende. Det er ved at være sjældent, jeg får en e-mail. Har du det på samme måde?

Jeg er ikke meget for al den kommunikation i små afgrænsede felter i skærmens højre side, for jeg kan ikke overskue den. Når svar nummer 12 kommer, er jeg i tvivl om, hvor vi egentlig startede. Hvad handler det overhovedet om? Jeg er klar over, at andre har det anderledes og sagtens kan sammenholde informationerne, men jeg kan altså ikke. Så vær rar at sende en e-mail eller bruge kontaktformularen her, hvis du vil mig noget.

Tilføjelse den 7. oktober 2021

Jeg har fået mange fine kommentarer til denne post via Facebook. Mange bryder sig ikke om chat. Det er ikke bare mig, der er håbløst gammeldags.

Efter at have læst og besvaret mange af kommentarerne er jeg kommet til at tænke over, at chat-samtalerne da efterfølgende burde kunne downloades til en tekstfil. Det kan ikke tage en dygtig programmør mange timer at lave den tilføjelse til programmet. Det burde faktisk være et ubetinget krav, at det kan lade sig gøre i alle chat-programmer (eller hvad det nu hedder).

Det ville løse problemet fuldstændigt.

,

Kampen med Microsoft

Kampen med Microsoft

Som nævnt giver jeg ikke op

Kampen med Microsoft er sikkert først lige begyndt

I dag sendte Microsoft support denne besked:

Kære Hanne,
Jeg fik beskeder fra min overordnet medarbejder, at vi har ikke konkrete svar på hvad status er, hvad der vil ske og hvordan du kan have en dialog med “dem”.
Alle vores sager og samtaler gennemgås og evalueres og det bliver besluttet, hvad det skal gøres næste.
Hanne, du kan klage ved at bruge HUB feedbeck og holder kontakt med os.

Jeg svarede følgende via deres Feedback HUB (gad vide om mennesker læser den?)

København den 5. oktober 2021

Kære Microsoft

Siden den 3. september 2021, hvor en supporter slettede min bruger, hvorefter maskinen var ubrugelig og jeg havde en udgift på x kr. for at genoprette brugeren, så jeg igen havde en brugbar PC, har jeg forsøgt at få en dialog med jer. Det har været resultatløst.

Jeg har sendt jer i alt 12 mails, uden I har reageret med andet end at lukke disse to sager: Case #:1027761639 og Serviceanmodning nr.: 1029335537.

Hver gang jeg har fået en mail fra jer, også dem med titlen ”Fortæl os om dine seneste Microsoft-supportoplevelse” har jeg svaret prompte, men jeg har intet hørt.

Supporteren, der håndterede 1027761639, har modtaget mine beskeder, men ikke reageret overhovedet udover inden for den seneste uge at oplyse, at sagen var lukket. Det er jeg fuldt ud klar over – det er jo det, der er problemet.

Jeg er også klar over, at den pågældende medarbejder ikke har kompetence til at iværksætte godtgørelsen, men så må hun sætte mig i forbindelse med en medarbejder, der har de nødvendige kompetencer og som jeg kan få en dialog med.

Den supporter, der åbnede Serviceanmodning nr.: 1029335537, beklagede meget, at jeg intet havde hørt, og lovede, at der nu ville ske noget.

Der er herefter ikke sket andet, end at jeg blev henvist til den første supporter, der oplyste, at sagen var lukket, og herefter har jeg tillige fået besked om, at også Serviceanmodning nr.: 1029335537 er lukket. Jeg har skrevet og spurgt om årsagen til lukningen af denne. Jeg har ikke fået svar.

Det forekommer ganske umuligt at komme i kontakt med kompetente medarbejdere hos jer. Det er helt urimeligt. I har dejlige produkter, som jeg er en meget glad bruger af gennem mange år, men det kan ikke være sandt, at man ikke kan få en dialog med jer. Produkterne er jo altså ikke gratis.

Her mere end en måned efter den 3. september er jeg blevet spurgt om maskinens aktuelle status. Status er glimrende, men det skyldes bestemt ikke Microsoft support.

Herudover kan jeg ikke se, hvad hændelser godt en måned efter den 3. september har med sagen at gøre. Hvad havde I forestillet jer, jeg skulle have gjort i en hel måned uden en brugbar maskine? Jeg er afhængig af min PC, som jeg naturligvis ikke kan være foruden i en hel måned.

Nu må der altså ske noget i denne eller disse sager. Jeg har ventet længe nok allerede.

Mine krav er:

  1. at åbne en dialog med en overordnet, kompetent medarbejder og
  2. at få godtgjort mine udgifter til genopretning af maskinen i starten af september

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Nu er det spændende, om der sker noget

Jeg har ikke de store forhåbninger til en klage, der indsendes via en “Feedback-ting“. For at være på den sikre side sendte jeg også hele Worddokumentet som vedhæftet fil til afsenderen af dagens mail. Min mail og forhåbentlig også Worddokumentet indgår vel på en eller anden måde i deres sagsstyringssystem?

På den anden side set kan det ikke være sandt, at en verdensomspændende mastodont, der stort set har et faktisk monopol, ikke reagerer på kundehenvendelser, nærmest  bare sylter dem, og formentlig håber på, at kunden giver op efter en vis tid.

Den korte tid for nogle år siden, hvor jeg forsøgte mig med det gratis Linux, var supporten væsentligt bedre.


Flere poster om kampen med Microsoft her.