,

Sund mad

Inspireret af Lene:

Lene, som jeg har fulgt i årevis, skrev så spændende om fuldkorn, at jeg måtte læse og lære mere om det.

Mærkerne

Min morgenmad består af “Irmas LIVØ økologiske grødblanding”, som jeg bare køber i dyre domme, fordi det smager dejligt, fordi den giver en fin mæthedsfornemmelse og fordi jeg regnede med at det var sundt. Nu har jeg fået syn for sagen. Der er jo fuldkornsmærke på.

Jeg synes, der er så mange mærker efterhånden, og jeg ved ikke altid, hvad de betyder. Det skal på ingen måde forstås som om, jeg vil dem til livs, for jeg synes, de er med til at skille skæg fra snot fx for så vidt angår varer med Svanemærket.

Fuldkornsmærket er:

Fuldkornslogoet er det logo, der gør det nemt at vælge fuldkorn.

Fuldkornslogoet sikrer dig en vare med masser af fuldkorn. Det betyder, at alle kornets dele er med, også kim og skaldelene, hvor de fleste fibre, vitaminer og mineraler sidder. Fuldkorn kan være helt, knækket eller malet til mel, men uanset formalingsgraden rummer det stadig alle de vigtige næringsstoffer, som et korn består af.

Herudover stiller fuldkornslogoet krav til indholdet af fedt, sukker, salt og kostfibre i produkter med fuldkornslogoet. Du kan læse om de øvrige krav i fuldkornslogomanualen.

Kilde: http://www.fuldkorn.dk/om-partnerskabet/71-fuldkornslogoet.aspx

Man skal spise 75 gr. fuldkorn om dagen. Det tror jeg, jeg når op på bare gennem min morgengrød.

Fokus

Jeg har fokus på ordentlig mad fra Aarstiderne, og jeg nyder at have råd til det og over at hygge mig med at lave det. Jeg har en rigtig god ven, der har inspireret mig, og har fået mig til (atter) at indse det gode i at udøve den form for egenomsorg.

Jeg fik min kontaktperson i Distriktspsykiatrien til at skrive følgende (som jeg ganske vist selv har formuleret):

“Patienten har siden september/ oktober 2017 omlagt sine kostvaner ved nu at købe måltider hos “Aarstiderne”. Måltiderne derfra er udelukkende økologiske og består primært af grøntsager og højst 100 gr. kød dagligt. Det har bevirket et markant fald – ca. 75 pct. – i målte Triglecerider pr. mmol/l. Det er patientens egen opfattelse, at sund og lødig kost er en afspejling af, hvor godt hun har fået det, idet den egenomsorg, der ligger i ordentlig mad, kræver overskud både mentalt og økonomisk. På den måde kan målte Triglycerider ses som en indikator for patientens gode både mentale og fysiske tilstand.”

Sammenhæng?

Jeg mangler at finde ud af, hvilken sammenhæng der er mellem kolesterol og triglycerider, der begge drejer sig om fedt i blodet. Jeg forstår ikke, at de to værdier ikke følges ad. Jeg har nemlig stadig for højt kolesterol, og er i behandling for det. Da jeg levede af frosne pizzaer, kunne jeg forstå det, men nu…? Der er dog den synder, der hedder “Seroquel”, som jeg spiser en del af. Det er en almindelig bivirkning – over ti pct. – ved dem, at man får forhøjet kolesterol.

Bivirkninger mig her og der…

2 replies
  1. Jørgen
    Jørgen says:

    Jeg læste lige hos Lene om fuldkorn – så tak for henvisningen. Godt at lære nyt, herunder om kolde kartofler. Må til at spise kartoffelmad til frokost og havregryn om morgenen.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Jørgen

      Ja hvis du spiser sådan, så bliver du så sund 🙂 Havregryn kan være dejlige, men Irmas grødblanding er uovertruffen.

      Det, jeg synes, var spændende hos Lene var bl.a., at alle fuldkornsprodukterne har dokumenterbar effekt på alle mulige, væmmelige dårligdomme.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *