, ,

Mistænkeliggjort

Den 16. august indgav jeg min ansøgning om støtte til tandbehandling hos kommunen. JØPs afgørelse om invalidepensionen blev sendt den 15. august. På grund af sendrægtighed fra min side, og fordi der alligevel aldrig kommer noget i postkassen mere, åbnede jeg først brevet den 24. august. Pensionen er tilkendt med virkning fra den 1. august.

Der kan ydes støtte til tandbehandling efter § 82 a i Aktivloven: “Kommunen yder tilskud til betaling for tandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til kontanthjælpsniveau.” Da jeg gudskelov – og især nu – er over kontanthjælpsniveau, kan jeg ikke gøre krav på noget, og det er helt rimeligt.

Jeg ringede derfor til dem og spurgte, hvordan jeg skulle forholde mig. Skulle jeg trække ansøgningen tilbage? Var det muligt at få dem til at lægge ud for den store regning, og derefter tilbagebetale et pænt stort beløb pr. måned? Min tandlæge laver ikke nemlig ikke afdragsordninger, og jeg vil jo gerne have løst mit problem hurtigst muligt. Jeg er udmærket klar over, at de ikke er en bank!

Men tænder eller ej, det var egl. ikke det, dette skulle handle om. Det var mistænkeliggørelsen:

Jeg tror, jeg talte med ca. syv mennesker, som jeg møjsommeligt alle måtte forklare, at der ikke var tale om førtidspension, at jeg har et fleksjob, at jeg jo netop ringede for at få rådgivning, at jeg ikke var ude på at snyde uagtet pensionen løber fra 1. august, og ansøgningen var fra den 16. august, at jeg først så brevet den 24. august, at jeg var bekymret for, om jeg kunne stå med et tilbagebetalingskrav af eksorbitant størrelse den 31. december, og at jeg derfor kontaktede dem allerede nu.

Hold da op hvor var det ubehageligt. For pokker da jeg henvender mig jo, så hurtigt jeg overhovedet kan. Hvordan i alverden kan de forestille sig, at jeg vil snyde eller udnytte systemet?

Ingen af de syv vidste, hvad de skulle svare, eller hvem der i stedet kunne svare, og nogle af dem var decideret ubehagelige at tale med.

Det endte med, at jeg ringede til min fleksjobkonsulent, som slet ikke har noget med det at gøre, men som er rigtig fornuftig og venlig. Han sagde, at de havde meget travl i “Ydelsen” – jeg synes nu godt, de kan være servicemindede alligevel. Jeg endte med at spørge ham om navn og nummer på en, der var flink. Det fik jeg så, og hun var faktisk vældig flink og forklarede, hvordan jeg skulle forholde mig.

Det bliver sikkert lettere at frasige mig boligstøtten 🙂

7 replies
  1. Donald
    Donald says:

    Da jeg for 11 år siden søgte job – og søgte mange steder, henvendte mig mange steder – gik det op for mig hvordan holdninger i samfundet har ændret sig siden jeg var barn og ung. Dengang var der job til alle, og mange slags job, lønningerne steg, men var endnu ikke “for høje” selv om VK-politikere klagede over at DK risikerede at miste konkurrence-evnen.

    Jeg var vant til at søge job og tog det ikke som noget specielt mærkeligt og så, at der var et tilbud til jobsøgere (vistnok en virksomhed “1234”) eller lign. – existerer ikke mere), et sted, hvor man skulle “give service” til jobsøgning. Jeg tog derhen (Hillerød, nogen vej hjemmefra) og forventede et kartotek over lokale virksomheder, som havde brug for medarbejdere. Da jeg ankom, var døren åben, men der var ikke nogen reception eller et kontor hvor man råbte “Hej og velkommen”. Jeg gik lidt ind ad en gang – ombygget herskabslejlighed, lang korridor – og en dame kom fra et af lokalerne og sagde “goddag, hvad laver du her?” – jeg forklarede min situation og forventede at firmaets medarbejder som sagde:

    “Det var tidligt du kommer, normalt kommer folk ikke før de bliver indkaldt, du behøver ikke at komme her før om 3-4 måneder.”

    “Jamen jeg troede at I kunne hjælpe med jobopslag osv. – jeg ved godt at der er en webside med jobs [i dag Jobnet.dk] men der kunne jo være andre steder, som søger job udenom markedet …”

    “Du har initiativ, det er godt – men dette sted er egentlig mere en kontrol af dagpengemodtagere …”

    SÅDAN – du milde kineser tænkte jeg.

    Mistænkeliggørelsen begyndte med Nyrups aftrapning af Efterløn – nej det begyndte faktisk allerede i 80’erne med en grundlæggende holdningsændring, ofte benævnt “Thatcherisme” eller “Reaganomics”.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Donald

      Tak for din kommentar som jeg har læst flere gange nu. Jeg forstå ikke helt, hvordan den hænger sammen med mit indlæg. Kan du forklare det nærmere?

      Svar
  2. Henny Stewart
    Henny Stewart says:

    Jeg tror, at det desværre er blevet så lidet attråværdigt at arbejde i kommunerne, og måske især på ydelseskontorerne, at man har været nødt til at ansætte nogle knap så kompetente personer. Læg dertil, at de heller ikke er nok ansat ift. arbejdsbyrden, og så ser man straks, hvordan man kan få folk sendt rundt i manegen, hvis de skulle vove at ringe til dem.

    Jeg prøvede for et års tid siden at kontakte kommunen på min mands vegne, idet jeg mente, at hans folkepension ikke var helt i orden, men jeg opgav. Det var ikke muligt at henvise til en person, der var min mands sagsbehandler. Jeg var ellers under det indtryk, at alle borgere i det her land havde en sagsbehandler, men det er åbenbart ikke rigtigt. Vi opgav, efter at have været sendt rundt til en 7-10 forskellige kommunale sagsbehandlere, hvor ingen vidste noget som helst, og da slet ikke, hvem der kunne være mandens sagsbehandler.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Henny

      Du har garanteret fuldstændig ret! Det er endnu ikke lykkedes mig at træffe et venligt menneske i ydelseskontoret – ja altså bortset lige fra den sidste. Det værste var imidlertid at blive behandlet som social bedrager, når jeg nu netop ringede og berettede om øget indkomst. Jeg skal så retfærdigvis sige, at det er første gang, jeg har sådan en dårlig oplevelse: Min sagsbehandler i Jobcenteret var både imødekommende og dygtig. Min fleksjobkonsulent er også helt OK.

      Tænk at de ikke kunne frem til din mands sagsbehandler; det er da for ringe.

      Svar
  3. Anette
    Anette says:

    ja selvom de har travlt burde de kunne være servicemindede… det jo det de får penge for i sidste ende.
    Desuden var det nok gået meget hurtigere hvis de havde givet ordentlig service.
    godt du fandt ud af det.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Anette

      Ja du har helt ret; de må da kunne yde service, uagtet at de har travlt.

      Du har også helt ret i, at der kunne være sparet masser af tid, hvis de havde gidet lytte til mig.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *