, ,

Migrering

Ny webhost

En webhost (eller et webhotel) er det sted, hvor filer og databaser til en hjemmeside ligger. Support PC og andet plejede at ligge hos One.com, som jeg har set mig sur på, fordi de har en elendig support, (lidt) dårlige svartider og mangler vigtige værktøjer til administrationen fx cPanel. Med cPanel er alting så logisk og nemt, hos One.com kan man ikke se, hvad man laver. Det er ikke holdbart (for mig).

Jeg har derfor prøvet at orientere mig på markedet efter at have læst denne glimrende gennemgang. Valget faldt på cHosting, der godt nok er noget dyrere, men i dette marked er der noget om, at man får, hvad man betaler for. Det er jo egentlig rimeligt nok. De har en fantastisk support; de svarer på 5 – 10 minutter. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Og de har cPanel

Siden har 15.000 brugere, så det er lidt problematisk, når den er nede, hvilket den var i går eftermiddag. Det skyldtes, at jeg troede cHosting stod for flytningen, men det gjorde de ikke. Det ville jeg gerne have vidst på forhånd, for det gav noget bøvl i den tilhørende Facebookgruppe.

Selve flytningen

Jeg havde skrevet de trin ned, der skulle gennemføres og det i den bestemte rækkefølge. Det er jo så logisk og klart, så det burde ikke volde problemer.

  1. Hente filer fra gammel host ned til skrivebordet i en mappe “Old”.
  2. Eksporter databasen fra gammel host. Alt det man laver på hjemmesiden (fx alle guides) ligger i databasen.
  3. Rediger i den lille fil (WP-config.php) hvor der står, hvad den nye database hedder, hvad brugernavn og password skal være. De oplysninger har man fra hosten.
  4. Læg alle filerne på den nye host.
  5. Importer databasen til den nye host.
  6. To stier skal rettes i en tabel.
  7. Nu burde det virke.

Håndteringen af filerne gik fint nok med FileZilla. Importen af databasen hos cHosting gik mildest tal elendigt. Jeg troede hele tiden, det var mig, der fumlede, og jeg kan endnu ikke nok til at kunne fejlsøge den slags ting. En fra gruppen meldte sig til at hjælpe. Han kunne heller ikke. Så spurgte vi cHosting. De kunne heller ikke umiddelbart. Det var jeg temmelig godt tilfreds med! Efter et stykke tid fandt de en fejl i databasen. Og så var vi faktisk kørende. Men da havde jeg så også brugt hele dagen.

Testside

Det er trygt at have et sted, man kan teste “farlige” ting. Når man har 15.000 brugere, skal det helst ikke gå galt i “live”/”produktion”.

For at udnytte det jeg nu havde erfaret, gik jeg i gang med at lave testsiden. Og det klarede jeg faktisk selv, så vidt jeg husker. Siden virker fint, men jeg har nogle spørgsmål, som jeg har stillet til Michael fra NemProgrammering. Han kan klare alting.

En side i reserve

I gruppen har vi aftalt, at jeg lægger en kopi hos et medlem fx en gang om ugen. Det må vel være nok med en eksport/import af databasen?

Formålet med det er, at så har vi et sted at henvise til, hvis den egentlige side går ned. Selv synes jeg, det er lidt overkill, men jeg er naturligvis loyal mod gruppens beslutninger. Men det er den bedst sikrede side i Danmark 🙂 1) Backup i selve WordPress hver dag kl. 20:00. Gemmes i syv dage 2) Backup hos cHosting hver dag. Gemmes i 30 dage og så 3) en ugentlig kopi hos René Jeg håber ikke, at sidstnævnte bliver for tidskrævende.

Læreproces

Jeg har lært meget, og det er dejligt. Det er jo alt sammen simpelt og logisk, bare man ved hvad, hvor og hvordan. Jeg synes, det er skønt!

Det positive ved den ugentlige kopi til reservesiden er, at jeg ender med at blive helt sikker på, hvad det er, jeg foretager mig. Virker det ikke uden videre, betyder det intet, og der er så tid til at bede nogen om hjælp.

2 replies
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Jørgen

      Lige pludselig kan jeg selv! Det er så fedt. Jeg har sørme lært meget, og jeg kan bruge det lærte. Egentlig er det ikke raketvidenskab; man skal bare holde øje med, hvad man gør. Jeg har virkelig lært meget, og det er en stor tilfredsstillelse lige pludselig at kunne selv. Det er noget af den slags, man får ud af god konsulentbistand. Jeg har spurgt Michael fra NemProgrammering, om han så ikke gjorde sig selv arbejdsløs? Hans svar var, at tilfredse kunder ville vende tilbage med mere komplicerede opgaver. Det har han ret i! Jeg vender gerne tilbage og er med til at bevare en høj genbkøbsprocent.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *