Irma kan reddes, hvis vi vil det nok

Irma kan reddes, hvis vi vil det nok

Jeg er træt af Coop

Irma kan reddes, hvis vi vil det nok

Irma lukker. Hvordan får jeg kaffe i fremtiden?

Og det vil vi! Prøv at se den folkestorm, der har rejst sig de seneste par dage. Facebookgruppen “Bevar Irma” har allerede 10.000 medlemmer, og den blev oprettet den 31. januar. Det er ikke set tidligere.

Folk skriver og argumenterer for, hvorfor vi skal gøre forsøget. Det lykkedes os at redde kæden i 1993, og vi kan gøre det igen – sammen! Da jeg var ung, sagde man “Sammen er vi stærke”. Nu er jeg gammel, men det gælder stadig.

Irma skal ud af Coops klør og omdannes til folkeeje, så vi blandt andet kan vedblive at købe høj kvalitet fra små producenter. Folk skriver om folkeaktier a 500 kr. Jeg har meldt mig til at købe et par stykker.

Kunderne er rasende på Coop, der har truffet en fuldkommen tåbelig beslutning. Nogle har tjekket regnskaber og set, at Irma bestemt ikke er kæden med det største underskud.

Derfor skal vi bevare Irma

Jeg faldt over en tråd, hvor en Irma-medarbejder skrev følgende:

Skriv hvorfor I handler i Irma, tak
 
Jeg arbejder selv i Irma, fordi vi verdens bedste kunder:
 
I er søde, tålmodige, nysgerrige, sultne og klar til at prøve noget nyt. I er kvalitetsbevidste og loyale. Man kan mærke, at I kan lide at handle hos os. I deler jeres liv med os, når det går op og ned. Kort sagt I vil os og det er vi glade for – tak for jer

Der er kommet mange tilkendegivelser om årsagen.

Selv skrev jeg:

Jeg handler i Irma fordi:
  1. Kvalitet og datomærker for friskhed
  2. Rene og pæne butikker uden muzak og tingel tangel
  3. Kædens villighed mht. at hjælpe små producenter af kvalitetsprodukter i gang med en produktion
  4. Søde og kompetente medarbejdere
  5. Der er nogen at spørge, hvis man er i tvivl om noget eller ikke kan finde noget
  6. Jeg er tidligere (og nu også gammel) Irma-pige, der kender sloganet: “En gang Irma, altid Irma: https://stegemueller.dk/irma-lukker-hvordan-faar-jeg…/

Coop har aldrig forstået hverken Irma eller Irmas kunder

For Coop (udtales KO-OP) tæller udelukkende bundline, og det er selvfølgelig forståeligt. Det er en privatkapitalistisk virksomhed, der lever af sin bundlinje. Der er bare det, at Irma-kunderne ikke er blege for at betale lidt mere for at få noget, der er meget bedre. Det har vi vist siden 1993, hvor kæden også stod til at blive lukket. Vi kan gøre det igen.

Der er en verden til forskel mellem en Irma og fx en Kvickly ? (der ikke er videre Quick, når det gælder om at bemande en kasse mere). Coops strategi er at tjene penge på discount, hvor man skal betjene sig selv, og hvor man har afskaffet adskillige af ovennævnte punkter.

Selv kommer jeg aldrig nogensinde til at handle i discount-cirkusset. En enkelt gang har jeg forvildet mig ind i en Netto, og det gør jeg aldrig mere. Der var rodet og beskidt og masser af muzak. De medarbejdere, man måske kunne finde, var 15 år og vidste intet om noget. Det hverken kan eller vil jeg støtte. A.P. Møller tjener ikke på mig.

Hvor ligger Blå Irma Kaffe”?

I dag var jeg i min lokale såkaldte “Kvickly”. Med vilje (og helt ondsindet) spurgte jeg, hvor de havde “Blå Irma Kaffe”, da jeg endelig havde fundet en intern medarbejder. De fleste, man træffer, er fra eksterne leverandører, og de ved selvfølgelig ikke noget om noget.

“Hvis det ikke er deroppe, har vi det ikke”. Tåbe! Selvfølgelig bruger jeg kun fem eller ti minutter på at lede efter en at spørge, når jeg er klar over, at jeg ikke selv kan finde det. Det svarer lidt til standardsvarene, efter man har sendt en e-mail “Har du set vores hjemmeside, hvor du kan …” Bla, bla. Selvfølgelig har jeg forsøgt at betjene mig selv, før jeg spilder min tid på at sende dem en e-mail. Den slags bliver jeg uendelig irriteret over.

Jeg spurgte, hvornår de så ville få det. Det vidste han ikke, og cheferne var til møde … Den var aldrig gået hos Irma. Vi vidste, hvad vi solgte og hvornår. Der var det, der hedder “varekendskab”, og det havde alle og enhver hos Irma. Det har ingen hos Coop; det skyldes blandt andet at, de er tindrende ligeglade med, hvad de sælger, bare de sælger. Profit, profit, profit …

Der er Irma helt anderledes. Alle kender varerne, og lekturen til morgenkaffen, før vi åbnede, bestod i ugens tilbudsavis, så man var klar over, hvad der var på tilbud i den uge. Dengang skulle vi jo selv taste varerne ind i kassen, og  derfor skulle man kunne tilbuddene udenad for ikke at snyde kunderne.

Var man i tvivl om noget, kunne man spørge de mere erfarne medarbejdere eller bestyreren. As simple as that.

Irma lukker. Hvordan får jeg kaffe i fremtiden?

 

16 Svar
  1. Martin
    Martin siger:

    Irma og Irma medarbejder har fået os tænke godt om Coop altid uden Irma Er Coop ingen ting. Kvalitet og service.

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Martin

      Tak for din kommentar, der lige skulle godkendes først, da du ikke tidligere har kommenteret her (spam-hensyn). Fra nu af vil du stryge lige igennem.

      Det er vi helt enige om. Som jeg ser det, har Irma fået en stedmoderlig behandling hos Coop. Havde Coop villet det, kunne man have markedsført Irma langt bedre og slået på, at varerne ikke var dyrere, og at kvalitet og service var langt bedre.

  2. Bente Boye Nielsen Boye Nielsen
    Bente Boye Nielsen Boye Nielsen siger:

    Fantastisk godt skrevet, kan kun være så enig i dine betragtninger.

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Bente

      Tak for din kommentar, der lige skulle godkendes først, da du ikke tidligere har kommenteret her (spam-hensyn). Fra nu af vil du stryge lige igennem.

      Tusind tak skal du have. Det er jeg virkelig glad for.

      Jeg har lige opdateret artiklen, så du nu også kan se mit brev til Alfred Josefsen, hvis du er interesseret.

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Tonny

      Tak for din kommentar, der lige skulle godkendes først, da du ikke tidligere har kommenteret her (spam-hensyn). Fra nu af vil du stryge lige igennem.

      Vi er fuldkommen enige!

      Jeg har lige opdateret artiklen, så du nu også kan se mit brev til Alfred Josefsen, hvis du er interesseret.

  3. carina berling
    carina berling siger:

    Irma har vare og service der er på den befstw hylde, du ikke for andre steder.

    Er kvalitet og hele personale stablet er skolet til at yde den bedstw service
    Du føler dig set og hørt når der handles altid med et smol som er Irmas vare mærke

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Carina

      Tak for din kommentar, der lige skulle godkendes først, da du ikke tidligere har kommenteret her (spam-hensyn). Fra nu af vil du stryge lige igennem.

      Vi to er fuldkommen enige, og jeg tror faktisk, at det er nogle af de væsentligste årsager til, at Irma hidtil har klaret skærene.

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Rolla

      Tak for din kommentar, der lige skulle godkendes først, da du ikke tidligere har kommenteret her (spam-hensyn). Fra nu af vil du stryge lige igennem.

      Tusind tak skal du have. Det er så dejligt, når nogle kan lide mine artikler!

  4. Maria Gauguin
    Maria Gauguin siger:

    Er så enig, har kendt Irma hele mit liv, mine forældre og mormor handlede der. Vil have kvalitetsmad og ikke halvrådne discount varer.
    Det er altid så dejligt at komme ind i en Irma butik ,ingen skarpt lys, varerne flot sat op og det oser af god stil og nærvær. God betjening # bevarirma #nejtildiscountmad

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Maria

      Tak for din kommentar, der lige skulle godkendes først, da du ikke tidligere har kommenteret her (spam-hensyn). Fra nu af vil du stryge lige igennem.

      Vi to er helt enige! De ting, du lister, havde jeg ikke tænkt over. Jeg vil tillade mig at tage dem ned i den næste artikel – for jeg fortsætter kampen.

Der er lukket for kommentarer, da posten er mere end et år gammel.