Indlæringskurver

Jeg går og filosoferer en del over indlæringskurver for tiden, og anledningen er mit nye job.

Jeg ville ønske, at min indlæringskurve var stejl, men den viser sig at være flad og langstrakt. Frustrationen over at være ny og ude af stand til at klare mig selv blomstrer, og i mine sorteste stunder er jeg angst for ikke at ‘bestå’ prøvetiden. Fyringen fra det gamle job ligger dybt i mig, og jeg ser atter dagpengehelvedet for mig. Jeg er bange for ikke at være god nok.

Heldigvis har jeg min gode terapeut i Lænken. Hun tog brodden af det hele i mandags ved at overbevise mig om, at situationen nu er en helt anden en dengang jeg blev fyret. Nu er situationen, at jeg pludselig skal være ekspert i et system, som jeg ikke engang selv har været bruger af. Jeg sidder og modtager spørgsmål fra meget dygtige administratorer, der kun henvender sig til os, når de selv har afprøvet alle muligheder, og de har arbejdet med systemet i årevis. Jeg har været der fem uger.

Inden jeg startede, forventede jeg, at der ville være flere henvendelser, der var ens; at man kunne gruppere dem og løse ti ens sager og så gå videre til de næste ti ens sager, men sådan er det ikke. Endnu har jeg ikke haft to sager, der var ens. Det gør det svært at lære. I mit gamle job med mTID var der rigtig mange ens henvendelser og de kunne grupperes. Jeg var verdensmester i systemet og kunne stort set besvare henvendelserne uden at åbne mailen. Jeg skal huske mig selv på, at jeg ikke blev udfordret og at jeg dybest set kedede mig.

Jeg har meget brug for feed back, og det vil jeg efterspørge, når lejligheden byder sig. Jeg har brug for at tage brodden af min usikkerhed og at få at vide, at jeg arbejder godt nok. Forleden dag fik jeg ros for mine svar til brugerne, og det blev jeg rigtig glad for. Min forgænger i jobbet holder øje med, hvad jeg foretager mig, og det skal jeg lige vænne mig til. Jeg er ikke vant til at være overvåget; på den anden side er jeg heller ikke vant til at være ny.

RejsUd, som systemet hedder, er meget komplekst og kan rigtig mange ting; derfor er der også rigtig mange ting, der kan gå galt. Jeg tror, der vil gå et år, inden jeg er helt inde i systemet.

Da jeg gik hjem i går, lå der kun to sager, og det var jeg rigtig godt tilfreds med. Min kollega holdt fri og jeg skulle klare mig selv, og det er jeg altid usikker over. Nu bliver det dejligt på mandag at kunne vise, at der kun ligger to sager. I går prøvede jeg også en ny metode til indlæring, og den vil jeg introducere min kollega for og foreslå, at vi afprøver: Gennemgang af en mængde sager fx fem, hvor jeg noterer ned, hvad der skal gøres og at jeg så selv prøver mig frem med at løse dem og selv får hands on på systemet. Det vil gøre, at jeg ikke hele tiden skal ‘forstyrre’ med spørgsmål og at jeg selv får lov at sidde og rode med svarene.

Jeg glæder mig vanvittigt, til jeg kan klare mig selv og til at kunne komme om morgnen, tænde min computer og så bare arbejde i en lind strøm. Det kan være afslappende at arbejde på den måde. Lige nu er situationen, at jeg spørger om hver eneste sag.

I må undskylde denne rodede post, men jeg har brug for et sted at gøre af mine frustrationer.

27 replies
  1. Pia
    Pia says:

    Jeg kan betro dig, at jeg ikke et eneste øjeblik fra jeg søgte min stilling til jeg fik den betvivlede at jeg kunne magte opgaven. MEN for 14 dage siden sad jeg med en håbløs opgave. Da jeg spurgte chefen hvad det var, og hvordan det skulle håndteres trak han på skuldrene og viftede opgivende ud med armene, og sagde JEG ved ingenting, og jeg har ikke andre at spørge. DA tænkte jeg et øjeblik, hvad ER det jeg har indladt mig på. Jeg kommer aldrig igennem dette her. Næsten i samme øjeblik sagde jeg til mig selv. Hvad er det for noget pjat at tænke, selvfølgelig gør du det. DEN opgave ER nu løst, og sådan kæmper jeg mig igennem alle de andre. Jeg har deadline med at få 2 virksomheder op at stå med tilbagevirkende kraft fra årsskiftet, samt afslutte moms den 10. maj og jeg SKAL nå det, og selvfølgelig når jeg det også 🙂 Så må jeg tage de sidste 2 regnskaber efter den dato og finpudse og regulere fejl jeg helt sikkert har lavet.
    Du skal nok komme igennem også, og også blive hængende.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Pia

      Du bliver sørme da udfordret i dit nye job. Vores jobs ligner hinanden derhen at vi skal være eksperter på noget, vi ikke altid ved noget om. Vi kommer igennem det efterhånden, er jeg sikker på.

      Jeg håber inderligt, at jeg bliver hængende. Jeg er spændt på, om der er en eller anden evaluering efter de tre måneder, og hvis der er, håber jeg den går godt.

      Svar
  2. Susanne
    Susanne says:

    Uh – ting tager tid. Jeg har haft mine små sedler og huskeregler. Jeg tror, at det handler om at være tålmodig og finde de metoder, der er bedst for en. Bare vent – lige pludselig mestrer du det hele.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Susanne

      Det tager ganske rigtigt tid, men jeg er ikke så tålmodig med mig selv – jeg tror altid, jeg skal kunne det hele på den halve tid.

      Bare i dag synes jeg, det er gået lidt fremad, og det er en rigtig god fornemmelse. Hvis jeg bare hver dag kan gå hjem med følelsen af, at det er gået lidt fremad, er meget vundet. Tålmodighed tålmodighed….

      Svar
  3. Pollyanna
    Pollyanna says:

    Oveni at du skal lære et nyt område at kende, må jeg indrømme, at jeg har oplevet det som overvældende trættende at skifte job, selvom jeg skiftede til noget der lignede mit gamle job rigtig meget. Jeg satser på at føle mig rigtigt hjemme, når jeg har været der et år 🙂

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Pollyanna

      Du har ret, det er meget trættende at skifte job. Fx har jeg sovet halvdelen af store bededagsferien væk, men jeg kan da heldigvis mærke, at trætheden er på vej til at forsvinde.

      Jeg tror du har ret i, at man skal sætte et år af. De første tre måneder er bare en krise, og de næste ni måneder begynder man reelt at lære noget 🙂

      Svar
  4. Donald
    Donald says:

    Dette indlæg er endda ikke så rodet at det gør noget! Fint at se de samme tanker, som jeg og mine mange IT-kolleger har oplevet gennem årene, nemlig manglende ledelses-forståelse af arbejdets karakter. Ud fra hvad du skriver skal du ikke være bekymret, din ven og bloggisterne her har ret i at det er en situation hvori du arbejder efter bedste evne og du må hjertens gerne påpege, at her er et område, hvor dine forkundskaber ikke hjælper dig til at gætte alle systemets krinkelkroge. Du er jo meget klart tænkende når du ellers har selvværd nok, så mon ikke det kan udfordre dig lidt at sige følgende til dig selv: De mest skarpe (klare/intelligente) spørgsmål er mere værd end en smule viden om det aktuelle system?

    Forstået på den måde, at evnen til at sætte sig ind i ting – og evt. opdage nye ting – er mere værd end fortrolighed med eksisterende rutiner? Selvfølgelig er det nødvendigt at kende til konkret forretningsgang, men at se det hele fra oven med overbliksevne er mere værd. Så langt er du nok ikke kommet endnu, men bare se at komme igang med at stille dig selv gode spørgsmål – så kommer det overblik, som jeg henviser til.

    Alle forudfattede meninger om hvordan et system eller en vidensbase skal bruges vil på et eller andet tidspunkt være utilstrækkelige. Databaser blev skabt fordi man ikke kunne forudse alle de (interessante) spørgsmål, som ville blive stillet til administrative data.

    Nå det var en lang kommentar, håber den kan hjælpe lidt på humøret! Var det en god mandag?

    Hej Hanne Stegemüller,

    Som altid når jeg skriver, går tankerne forud for tasterne, og der
    kommer somme tider til at mangle nogle ord og sætninger, når jeg
    skriver hurtigt – og blog-kommentarer skal jo gå hurtigt.

    Jeg skrev:

    Fint at se de samme tanker, som jeg og mine mange IT-kolleger har
    oplevet gennem årene, nemlig manglende ledelses-forståelse af
    arbejdets karakter.

    … og det skal være:

    Fint at se de samme tanker, som jeg og mine mange IT-kolleger har
    haft gennem årene takket være de oplevelser, man er udsat for ved
    at være IT-specialist i virksomheder, som ikke har en
    grunduddannelse i IT eller datalogi.

    Det skyldes manglde forståelse af IT bland ledere og
    administratorer, og en manglende forståelse af, hvordan en
    IT-konsulent arbejder.

    Det er nødvendigt for en IT-medarbejder at kunne læse og lære
    nye ting fortløbende. En grundlæggende IT-forståelse er nødvendig
    for at kunne gøre det; d.v.s. en forståelse af hvordan man
    repræsenterer data, viden om mængder (og delmængder etc) logik,
    computer-hardware logistik (d.v.s. belastningsgraden ved
    forskellige operationer) etc.etc. Jeg synes jeg kan huske at
    du har omtalt at du kender en del til databaser og database-logik
    (SQL og andre former for udtræk eller queries).

    Jeg kan huske en kollega, en foretagsom ung mand som opstillede
    kursusmaskiner på den kursusejendom hvor jeg arbejdede fra 1996 til
    2003. Det var faktisk lidt morsomt, da han sagde noget om at nu
    havde han gennemskuet, hvad det ville sige at være IT-specialist,
    det var at kende “system-settings” eller lign. (MS-windows
    indstillinger og opsætning af hardware drivere og den slags) – og
    deri havde han lidt, men kun lidt ret. Det er ét område af mange
    IT-opgaver i en specialiseret IT-afdeling, opsætning og drift af
    opsætningssystemer.

    Jeg tror du har en hel del af den grundlæggende viden, og at du er
    i stand til at kompensere for det, der mangler, ved at læse og lære
    undervejs og så er det vigtigt at huske at ** det skal alle
    IT-medarbejdere gøre ** også de, der er “superdygtige”.

    Hvis du har nogen ting at drøfte, vil det nok være bedst om du har
    flere mail-forbindelser eller IRC-kanaler, eller kende de websites,
    hvor kompetente IT-folk diskuterer den slags problemer, som du
    arbejder med. Det er en stor fordel at kunne Engelsk. Der er ikke
    nogen rigtig interessante danske websites.

    Undskyld hvis jeg maser på med stof til eftertanke her – men
    det er virkelig positivt ment, en støtte-erklæring. Hvis der er
    noget heri som du synes er uklart, vil jeg gøre mig store
    anstrengelser for at forklare det tydeligere (og enkelt).

    Du må endelig give et pip hvis du får denne mail, jeg er ikke sikker
    på at du bruger denne mail-adresse.

    Venligste hilsener/Donald

    — Donald Axel

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Donald

      Tusind tak for din ‘støtteerklæring’. Du nævner et meget vigtigt ord, og det er selvværd. Når det mangler mister jeg let overblikket, og det er så vigtigt at bevare i den aktuelle situation.

      Jeg blev jo fyret fra Miljøministeriet, og jeg kan mærke, at den fyring sidder dybt i mig. Jeg holder mig selv fast på, at situationen nu er en helt anden end dengang. Jeg er meget villig til at lære og jeg er meget indstillet på at give kunderne den bedst mulige service, for de er kunder i reel forstand og de betaler for vores ydelser.

      Vores ydelser skal være i top og på ekspertniveau. Det er lidt svært, når man ikke mestrer systemet. Min kollega er en superkollega, og hun er altid åben for spørgsmål, så det skal nok komme alt sammen.

      Tak det har faktisk været en rigtig fin mandag. Jeg foreslog hende, at vi gennemgik nogle sager ad gangen og at hun gav mig stikord til, hvad jeg skulle gøre og jeg herefter selv kunne sidde og rode med det. Det virker til at være en god metode og den vil jeg fortsætte med i morgen. Den giver mig nemlig følelsen af at kunne noget selv, og jeg lærer en masse af selv at sidde og rode.

      Svar
      • Donald
        Donald says:

        OK! Godt at høre. Det er fint at du har tilføjet min uddybning ovenfor. Ja, selvfølgelig er selvværdet grundlaget for at kunne lære nyt – også selv om det skulle være en lille bitte klat forsømt selvværd. En tidligere kollega fortalte engang en længere række historier om fyringer og forklarede bagefter hvilke intriger, der lå bagved. Det skal man lige vide: Der vil ofte være intriger, som man bliver “skadet” af hvis man ikke har et bagland, som støtter én. Kirken er et godt bagland og nye venner kan også være det. Dem kan man næsten aldrig få nok af!

        Svar
        • Stegemüller
          Stegemüller says:

          @ Donald

          Jeg har heldigvis ikke været udsat for intriger. Jeg blev fyret på grund af sygdom, men det er også slemt nok. En fyring vil sikkert sidde i kroppen i lang tid efter. Det fornemmer jeg i hvert fald, at den gør.

          Du har ret i, at kirken er et godt bagland, og den bruger jeg også rigtig meget. Jeg har kun mødt søde og interesserede mennesker der.

          Svar
  5. Inge
    Inge says:

    Det er altid godt at få frustrationerne skrevet ned, man bliver skarpere på hvad problemet egentlig er og det giver overblik.

    Jeg synes det lyder som om du håndterer dit nye job godt, og jeg tror ikke på at nogen forventer at du er 100-meter mester i systemet efter 3 måneder, det vigtigste er din tilgang til opgaverne og håndtering af kunderne.. 🙂

    Op med humøret, det skal nok gå.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Inge

      Det er nemlig rigtig godt at skrive ned, så har man parkeret tankerne et andet sted end i det indre kaos. Og med en blog er der så også mulighed for at få noget feed back, og det er guld værd.

      Tak skal du have. Det er rigtig dejligt at høre!

      Jeg gør meget for at møde frisk og veludhvilet hver morgen og for at være rede til at tage dagens udfordringer op. Jeg ser brugerne som kunder og har respekt for, at de rent faktisk betaler for vores services. I teamet er der meget fokus på kundetilfredshed og vi bliver målt på vores svartider. Der laves statistik på vores sagsbehandlingstider og på om vi giver gode eller dårlige svar. Det er fint nok, for kunderne betaler for vores ydelser, og selvfølgelig skal vi levere top-kvalitet.

      Jeg sætter humøret en tand op 🙂

      Svar
  6. Kirsten b r
    Kirsten b r says:

    Kære Hanne

    Det bliver kort, mine kræfter bruges andet steds pt.
    Men kender du LifeWave’s 7 akupunkturplastre. Jeg tror lige de ville være noget for dig. Ikke mindst antistress plastret. Ikke noget med kemi ind i kroppen eller ud af plastrene. Plastrene aktiveres af kroppens infrarøde varme og der kommer absolut kun energi ind i kroppen fra helt naturlige stoffer i plastrene som er findelt efter nanometoden.
    Du kan læse mere her http://www.lifewave.com eller på http://www.lifewave.com/danish
    De er bare så super de plastre.
    Mange hilsner
    Kirsten

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      Kære Kirsten

      Det er sørme længe siden, du har ladet hære fra dig. Jeg håber, alt er i orden hos dig. Det lyder avanceret med de plastre; jeg vil kigge på dine links.

      Mange hilsner
      Hanne

      Svar
  7. overleveren
    overleveren says:

    Og det er da et ganske godt sted at gøre ved dem. Men jeg tror at det er sådan med alle nye jobs, at det tager altså noget tid før man kommer ind i rutinerne og kan klare sig selv som du gerne vil. Det kommer – men det kommer ikke af sig selv. Men det er jo osse udfordringen i det nye job – at der skal læres en del inden det begynder at blive *host host* for kedeligt 😀

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Overleveren

      Du har nok ret i, at det bare tager tid; jeg mangler formentlig bare tålmodigheden og så er jeg bange for at fejle og for at få dårlig evaluering ved prøvetidens udløb. Jeg er helt klar over, at det ikke kommer af sig selv, og jeg arbejder også hårdt for at det skal lykkes.

      Det er rigtigt, at det er udfordringen, og hvis jeg kunne klare mig selv allerede nu, ville jobbet hurtigt blive kedeligt.

      Svar
  8. Eric
    Eric says:

    Det meste er allerede sagt, men man kan vel tilføje, at der er mange jobs, hvor man måske nok kan lære/læse noget basisviden, men hvor erfaring er det, som virkelig tæller. Først når man har set tilstrækkeligt mange mønstre, kan man genkende ét og svinge den intellektuelle machete.

    Hvor træls det end er, må man acceptere, at det tager tid, men det ændrer ikke på, at det er godt at lukke damp ud af kedlen. 🙂

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Eric

      Du har helt ret i det med mønstrene, det er netop dem jeg leder efter, men jeg finde dem ikke, fordi hver eneste sag er unik. Jeg glæder mig til at være erfaren og at kunne svinge den intellektuelle machete, som du siger. Jeg skal også nok bare slappe af og være tålmodig. Og jeg skal sige til mig selv, at det tager tid.

      Det var godt at lukke damp ud 🙂

      Svar
  9. Henny Stewart
    Henny Stewart says:

    Det er godt, at du har idéer om, hvordan du bedst kommer til at mestre systemet. Jeg er ret sikker på, at din kollega vil tage vel mod dit forslag.

    En anden ting: Når du en gang har gjort dig til mester af et system, så vil du da også efterhånden kunne blive det i det nuværende system. Det er jo ikke, fordi du er it-analfabet på nogen måde. Med tid, gode råd og øvelse kommer det sikkert til at gå udmærket!

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Henny

      Jeg tror også, at min kollega vil tage godt i mod mit forslag. Hun er meget sød og imødekommende og altid villig til at svare på spørgsmål.

      Nej jeg er på ingen måde it-alfabet. Jeg plejer at sige, at jeg er god til alt med software men et fjols til hardware. Jeg er god til komplekse problemstillinger og jeg elsker at sætte mig ind i nye programmer – jeg får bare præstationsangst, når det gælder et job.

      Svar
  10. Ellen
    Ellen says:

    Det er altid godt skriftligt at formulere sine problemstillinger … når man er færdig med det, har man ofte også løst problemet. Det gælder så ikke lige her, I know, men jeg forstår godt, at du prøver at skrive dig ud af det.
    Jeg tror heller ikke, at det er din eksakte kunnen ved prøvetidens slutning, men din villighed og kundevenlighed, der vil være de afgørende faktorer. Og i øvrigt er der jo næsten to måneder endnu til at lære i – no worries … 🙂

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Ellen

      Det hjælper at skrive, og det er dejligt at få feed back fra jer – mine læsere.

      Jeg tror, du har ret i din betragtning over parametrene ved prøvetidens udløb. Jeg ved, at jeg er meget villig, og at jeg har en åben og imødekommende attitude. Jeg er meget opmærksom på, at brugerne er vores kunder, og jeg prøver altid at sætte mig i brugernes sted. Jeg gør det så godt, som jeg kan, og mere kan der ikke forlanges. Jeg prøver også at sige til mig selv, at det er naturligt at være usikker i starten med et nyt job. Det skal nok gå 🙂

      Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Rejen

      Det hjalp at skrive denne blogpost, at parkere tankerne på skrift. Jeg tror, at min kollega vil tage godt imod den nye indlæringsidé, den vil også lette situationen for hende. Det må jo sådan set også være hårdt for hende hele tiden at skulle være til rådighed for spørgsmål.

      Svar
  11. Lene
    Lene says:

    Det er helt i orden, Hanne. Nogen gange hjælper det at få formuleret ens frustrationer ned, og et helt nyt system, hvor du kun får de sværeste problemer, det skal da tage lang tid at indlære. Din nye måde at indlære lyder som en god ide. God fridage til dig 🙂

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Lene

      Tak Lene – man kan skrive sig ud af meget. Jeg tror også, at den nye måde at lære på vil høste frugt. Dem skal i hvert fald prøves.

      Du må også have nogle gode fridage.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *