,

Hurra for backup

Om data og backup af data

Åh hvor det driller!

Her er en post for (andre) nørder 🙂

Det driller i WordPress

I går formiddag skrev jeg et indlæg om det med de unge, der ønskede at komme hjem i weekends, efter de endelig var blevet lukket ind på efterskolerne igen. Eric sendte en kommentar.

I går aftes sent fik jeg foretaget nogle valg i Enfold (skabelonen til hjemmesiden), der gjorde, at forsiden pludselig havde de såkaldte “Widgets” (man kunne også kalde dem sidepaneler) i begge sider af skærmen. For at der kunne blive plads til dem begge, måtte selve indholdet i form af de grå kasser med uddrag af posterne selvfølgelig mases sammen på midten, og så blev de meget “slanke” og helt ulæselige.

Uanset hvad jeg gjorde, kunne jeg ikke få det til at se korrekt ud igen. Heldigvis tager jeg backup af databasen hver nat, så den kunne nemt installeres – men det gjorde selvfølgelig, at jeg fik overskrevet indlægget om efterskolerne og Erics kommentar. Undskyld Eric. Havde jeg tænkt mig bedre om, kunne jeg have kopieret dem inden, men det gjorde jeg ikke. Øv. Nåh, det husker jeg næste gang. Eller også tager jeg en frisk backup, inden jeg foretager mig noget “farligt”. Backup af begge databaser tager ca. 22 sekunder i alt, skønt de er enormt store

Nåh – men da jeg jo fik overskrevet alt, røg også de ændringer, som Michael fra Instance havde lavet for mig i Enfold, så billederne på forsiden blev ved med at have den størrelse, jeg uploader dem med. De skal være 598 * 336, for at det er perfekt 16:9-format, og for at de alle ser ens ud. Og selvfølgelig er de 598 * 336, når jeg sender dem afsted, men de vises ikke ens! Det gør, at de grå kasser ikke er lige høje. Det kan jeg slet ikke holde ud.

Det driller i MailPoet

MailPoet er tilføjelsen, der skal sende nyhedsbrevet hver mandag morgen kl. 8:00 indeholdende links til de seneste fem poster. Det sker bare ikke.

Jeg har dialog med supporten, der siger, det virker. Heldigvis er det ikke noget, jeg har betalt for, for det virker altså ikke, og jeg kan vise dem med billeder, at der ikke er noget i afsendelseskøen, og det burde der være. De er dagevis om at svare, og jeg er så irriteret, men man kan selvfølgelig ikke forvente god support, når det er gratis. Mit mantra har i mange år været “Kvalitet koster penge”.

Jeg har tidligere brugt MailChimp til nyhedsbrevet, men det er en tand for nørdet, og så er det for dyrt.

Det driller i TNG – dels tilføjelsesprogrammer, dels templaten

Tilføjelsesprogrammerne

Jeg havde det ubeskriveligt sjovt med installation af tilføjelsesprogrammer til TNG (The Next Generation of Genealogy Sitebuilding). Data kan vises og analyseres på adskillige nye måder med de rette tilføjelser.

Morskaben hørte pludselig op, da jeg kom til en given tilføjelse, der fik siden til at gå helt ned og bare vise en blank skærm. Jeg prøvede alt og kunne kun rejse siden igen vha. backuppen.

Den mulighed hørte dog også op. Jeg prøvede med helt friske filer fra TNG, altså en clean install, men det hjalp heller ikke.

TNG har et fremragende community, hvor der er søde og hjælpsomme mennesker fra hele verden, som alle bruger og udfordrer TNG, og synes, slægtsforskning er sjovt. Jeg startede en tråd om mine mærkværdigheder og fik også mange svar, men ingen af dem løste problemet.

Brett, der sidder i Goulburn, New South Wales, Australien, sendte en privat besked, og tilbød at gå ind som administrator og se, hvad der var galt. Måske lyder det sært, men jeg er nærmest glad over, at han også kan få siden til at gå ned, for han har en imponerende profil, hvor man kan se, at han blandt andet kan programmere i mange forskellige sprog. Det kan jeg ikke, selvom jeg for år tilbage forsøgte at lære mig selv det i adskillige omgange. Det er som om, min hjerne ikke er skruet rigtigt sammen til den slags, og nu kan den da slet ikke være med mere. Jeg må forlade mig på eksperterne.

Brett har brugt virkelig meget tid, fundet det problematiske tilføjelsesprogram og kontaktet udvikleren af det, så den forkerte kodestump, der sikkert udløser alle problemerne, kan blive rettet. Udvikleren har skrevet og sågar undskyldt sit sene svar.

Jeg har skrevet om det før, men hjælpsomheden i de rette fora på nettet er kolossal. Det kommer jeg aldrig til at tage for givet.

Templaten/skabelonen

Jeg har købt min skabelon/template til TNG hos Marsha Bryant, der sidder i Raleigh, North Carolina. Hun koder utrolig flotte templates, der er meget mere avancerede end de 20, der følger gratis med, når man køber TNG, der koster sølle 35 $.

Marsha har lavet rigtig fine ting for mig. Jeg foreslog hende at lave en “cloud” med de mest populære efternavne i databasen, som man kunne sætte i footeren. Det tog hun til sig og ændrede den generelle skabelon. Der er lige lidt bøvl med, at selv teksten “De 100 mest populære efternavne” også vises på dansk i den engelske version. At få det på plads kræver ændringer i databasen, så der simpelthen bliver to felter: et til hvert sprog. Lige nu er det bare en tekst i en fil, og den kan af gode grunde ikke vises på begge sprog. Jeg overvejer en træskoløsning: simpelthen i filen skrive: “De 100 mest populære efternavne/100 most popular surnames”. Det er ikke særlig smart, men kan bruges for en tid.

Hurra for backupVi bøvler med at sende filer frem og tilbage, friske installationer osv., og også hun har brugt en masse tid, og er ufatteligt hjælpsom for de sølle 59 $, jeg betalte for templaten for et par år siden. Også her ville det være skønt at kunne kode, for som eksempel følgende siger mig intet 🙂

.img-round {border-radius: 50%; border: 1px #fff solid; box-shadow: 0 10px 15px -9px rgba(0, 0, 0, 0.5); max-width:100%;}

Jeg kunne vel på en eller anden måde lære det, men hvorfor skulle jeg bruge tid på noget som det, når der er så søde mennesker, der kan gennemskue fejl og mangler på to minutter? Jeg vil hellere producere indhold, som kan deles på hjemmesiderne!

Hun har en rigtig fin hjælpefil “readme.txt” til hver eneste template, hvor det er forklaret, hvad man kan ændre og hvordan det gøres. Den har jeg læst mange gange uden at blive klogere. Jeg kunne simpelthen ikke koble den med selve templatens indhold. Det viste sig, at hjælpefilen skulle opdateres for at passe til den nye version af templaten. Så har jeg også bidraget…

Der må være noget galt med min standardbrowser, som er Firefox, for jeg får vist TNG-siden uden marginer, men de findes; det kan man se i alle mulige andre browsere, og Marsha kan såmænd også se dem fra sin Firefox. Meget underligt.

Heldigvis har jeg også her et netværk at spørge: Ludvigs hjørne, hvor jeg har været med i 15 år, og også på et tidspunkt bidrog med nogle oversættelser til Mozillaprodukterne (fx Firefox og Thunderbird (som er et mailprogram)), så jeg kan få fin hjælp, når jeg selv må give op.

Men det er sjovt!

Denne post kan opfattes som brok. Det er det bare ikke – for det er faktisk sjovt, især når der findes et netværk, der træder til, når jeg selv må give op.

Jo det er brok over MailPoet – det vil jeg medgive. Dem er jeg træt af, for problemerne bliver ikke løst. Det står ganske enkelt i stampe uden udvikling. Det er ikke sjovt.

Det sjove er som altovervejende hovedregel læreprocesserne og det at problemer er til for at løses.

Det sjove er også at få nye idéer til siderne, at lade sig inspirere af hvad andre laver, og prøve at lave noget, der ligner. For eksempel har jeg hos Robin fra Ohio fundet en virkelig fin FAQ til præsentationen af slægtsdata. Sådan en vil jeg også lave på dansk, men jeg har skrevet til ham for at sikre mig, at han ikke har noget imod, at jeg kopierer hans idé.

Man må altid selv gå foran med et godt eksempel – jeg ville være tilfreds, hvis folk bad mig om lov, inden de kopierede mine data og billeder!

 

 

 

 

2 Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Eric

      Tak det er jeg glad for! Jeg vil jo meget nødig tabe en fast kommentator.

      Jeg hygger mig med problemløsningen og glæder mig over mit netværk. Uden det var jeg ilde stedt.

Der er lukket for kommentarer, da posten er mere end et år gammel.