, ,

Fjernsynsmongol

Jeg er en idiot til fjernsyn

Det eneste, jeg kan finde ud af, er at tænde, slukke og skifte kanal. Resten er lukket land for mig. Det gør ikke noget, for mit behov for TV er begrænset til TVA kl. 18:30 og 22Skammelsen kl. 22:00. TV-teknik interesserer mig ikke det fjerneste. Jeg kan ikke engang finde ud af at lave en kanalsøgning.

Da jeg tog herfra den 17. marts, virkede mit TV fint. Da jeg var hjemme på besøg for en uge siden, var billedet på mange kanaler hijacked af en mand der cyklede eller sådan et eller andet foran foran et vindue. Der sås også en lampe mellem manden og vinduet. Der var ingen lyd.

Jeg ringede til YouSee i sidste uge, og de sendte mig et nyt kabel, der skulle gå fra boksen ind i antennestikket. Kablet kom med posten forleden, og jeg satte det til i går. Manden, cyklen, vinduet og lampen var der stadig. Nederst var der også et eller andet grøn pixeleret.

Atter ringede jeg til YouSee og forklarede dem, at det nye kabel ikke havde hjulpet, og at problemet stadig var der. I det moment glemte jeg at fortælle, at mit signal går gennem en boks fra dem. Han grinede mig op i mit åbne ansigt, for det lød jo helt tosset. Jeg blev faktisk temmelig sur over det. Han henviste til Samsungs support (mit TV er et Samsung), og her var han også ved at dø af grin. Da han havde grinet af, sendte han mig retur til YouSee, da det måtte være et problem med boksen.

Jeg ringede så igen til YouSee, og fik en anden medarbejder i tale, der også var ved at omkomme af grin. Da han var færdig med at grine, gik han i gang med at hjælpe mig, og efter mange forsøg med alt muligt, endte “vi” med at sætte boksen tilbage til fabriksindstillingerne. Det hjalp på nogle af kanalerne, men ikke alle. Han var sådan set flink nok, men det var helt åbenbart, at han ikke troede på min vanvittige historie. Det var vist godt at jeg ikke sagde til ham, at mit fravær skyldtes en indlæggelse på psyk 🙂

Det tog mig ti minutter at overtale ham til at sende en tekniker, da det ikke kunne være en fejl fra min side, eftersom jeg aldrig rører noget som helst bortset fra tænd/sluk og skift kanal!

Det var faktisk rigtig ubehageligt at blive grinet ud på den måde. DR1 kom dog til at virke, så jeg kunne se en TVA. Resten må afvente en tekniker. Jeg ved godt, det lyder sindssygt, men der var altså en mand, der cyklede.

10 replies
  1. Stegemüller
    Stegemüller says:

    @ Søren

    Tusind tak for din flotte, nemme og udførlige vejledning! Den vil jeg prøve som noget af det første, når jeg i morgen atter er hjemme i mine egne gemakker.
    Faktisk burde lige præcis den slags vejledninger ligge på YouSees site, så man kunne betjene sig selv.

    Svar
  2. Ellen
    Ellen says:

    Den slags fjolletheder kommer fra den ene dag til den anden, og jeg forstår nok ikke helt, hvorfor du fortæller en supportfunktion om grunden til dit fravær – det vil sandsynligvis få enhver supporter til omgående at finde en undskyldning for IKKE at tage dig seriøst.
    Noget tilsvarende skete også for os, og gutten sagde: “Sluk helt for boksen og vent 30 sekunder inden du tænder igen, så vil jeg vædde på, at det virker. Hvis ikke, ringer du bare igen.”
    Det havde han ret i, så vi fik ikke brug for at ringe igen, og det eneste, John faktisk sagde til ham var, at han ikke forstod, hvorfor det ikke virker i dag, når det gjorde i går 🙂

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Ellen

      Jeg fortalte netop ikke om årsagen til mit fravær. Jeg håber ikke, jeg har udtrykt mig uklart i mit indlæg – det kan jeg i hvert fald ikke lige selv se.

      “Vi” prøvede også det med at slukke helt for boksen, men det havde ingen effekt. Manden var der stadig.

      Nu er jeg spændt på at komme hjem – for good – i morgen og se, om manden med cyklen stadig er der ?

      Svar
  3. Søren
    Søren says:

    Da jeg nederst skrev “Dit TV vil herefter vælge en kanal og du trykker og til den og alle kanaler skal herefter være genetableret.” skal det sidste og erstattes af OK.
    Ja, jeg håber det hjælper på dit TV-problem : )

    Svar
  4. Søren
    Søren says:

    Når du ser dette link
    http://yousee.dk/indstil.aspx
    skal du klikke på digitale kanaler og når næste side kommer skal du vælge samsung og der se videoen. Det burde hjælpe lidt.
    Det med boksen ved jeg ikke noget om, men at genindlæse kanalerne er kun vanskeligt i begyndelsen, så bliver det rutine, når det er nødvendigt.
    Det sker jævnligt, at en kanal forsvinder eller lignende. For at få TV`et på ret kurs igen, skal kanalerne genindlæses:
    Tryk på MENU – klik hen til førstegangsinstallation og tryk OK – så bliver din skærm sort i ½ minut, hvorefter du bliver bedt om at vælge sprog – klik ned til DANSK og tryk OK. Når du bliver spurgt om det er antenne eller kabel klikker du hen på kabel og trykker OK. Når du bliver bedtom at skrive netværksID skriver du 100 og trykker OK.
    Dit TV vil herefter vælge en kanal og du trykker og til den og alle kanaler skal herefter være genetableret.

    Svar
  5. Charlotte
    Charlotte says:

    Ak ja, tv signaler er ikke helt nemt. Og slet ikke når det skal gå gennem en boks. Jeg har og må ofte genstarte min boks. Jeg tager strømmen fra den og sætter den så til strøm igen. Det plejer at hjælpe. Jeg har tidligere haft YouSee og har talt med dem et par gange. P.T. har jeg/vi waoo. Havde store forventninger med waoo, men ak nej. De er om muligt dårligere end YouSee. Da jeg bor til leje i et større bolig kompleks vælger jeg ikke selv.
    Men ligegyldig hvem man er, kan lidt selv eller ingenting ved om indstilling af kanaler, tror jeg nu nok vi alle betaler ikke så lidt, så når man ringer og har brug for hjælp, så har selskaberne efter min mening pligt til at hjælpe og ikke mindst yde en ordentlig service. Hvilket betyder, at man overhovedet ikke kan tillade sig, at grine af sine kunder. Hvis du har overskud til det, vil jeg mene du skal klage over denne behandling. Og du behøver overhovedet ikke fortælle hvorfor du ikke har været hjemme. Håber du får dit tv til at fungere. Hvis jeg på nogen som helst måde kan være behjælpelig, hjælper jeg gerne.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Charlotte

      På forhånd mange tak for dit tilbud om hjælp. Jeg tager dig på ordet, hvis det ikke virker i morgen, når jeg kommer hjem igen.

      Egentlig burde jeg selv have tænkt over det med at genstarte boksen; den er jo meget lig en pc, hvor en genstart ofte kan hjælpe.

      Du har ret, det er en klage værd, og det vil jeg gøre, når jeg atter er hjemme.

      Svar
  6. Eric
    Eric says:

    Jeg tror dig 100. Jeg ser kun sjældent fjernsyn, og når jeg gør, virker det akkurat lige så tåbeligt som din cyklende mand. Ind imellem flytter de rundt på kanalerne, og så lader jeg mig fortælle, at nu kan vi ikke se den og den kanal, mens en anden kanal, vi ikke kunne se tidligere, nu pludselig er synlig. Vi kan godt finde ud af at lave en kanalsøgning, det hjælper bare ikke en dyt.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller says:

      @ Eric

      Tak fordi du tror mig – jeg ved godt, det virker sindssygt, og det var også derfor jeg ikke ville fortælle dem om årsagen til mit fravær 🙂

      Jeg synes, TV-teknik er fuldstændig uigennemskueligt og meget lidt intuitivt. Hvor er der fx ikke et menupunkt, der lige ud hedder kanalsøgning, og hvor ligger det ikke i “toppen”? Jeg føler mig altid så dum, når jeg taler med YouSee. Den oplevelse prøver jeg at huske på, hvis jeg skal hjælpe nogen med et eller andet med noget software eller andet på PC’en, for det er ikke rart at føle sig dum!

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *