, ,

Farvel til Google Analytics 2

Farvel til Google Analytics 2

Jeg prøver “Matomo On-Premise”

Farvel til Google Analytics 2

Jeg har tidligere skrevet om, hvor vanskeligt det er at slippe ud af Google Analytics (GA), når man først har implementeret det.

Farvel til Google Analytics 2Jeg tror, jeg har dræbt GA ved at nedlægge samtlige “Ejendomme”, men sikker er jeg på ingen måde. Ved at logge ind på GA, har jeg måske alligevel fundet svaret. Ejendommene er smidt i papirkurven den 10. april 2023 og slettes endeligt den 15. maj 2023.

Alternativer til Google Analytics (GA) og Cloudflare og GDPR

Denne artikel beskriver ret grundigt de eksisterende alternativer til GA.

Det er nødvendigt at forholde sig til, at tre landes datatilsyn har udtalt, at man ikke længere uden videre må bruge GA på sin hjemmeside, idet Googles servere står udenfor Europa, og så overholder man ikke reglerne i GDPR.

Det er endelig lykkedes at installere “Matomo” i den self hostede udgave, der kaldes “Matomo On-Premise“. Jeg har valgt den self hostede udgave, fordi jeg så selv har fuld kontrol over alt, hvad der foregår, og fordi jeg ved, at min udbyders servere befinder sig i Danmark. cHosting skriver blandt andet

Placeringen i Danmark garanterer dig kort afstand til dine data og beskyttelsen af din ret til sikker data, underlagt den danske lovgivning.

Opdateret 4. maj 2023: Jeg har undersøgt, at der ikke er GDPR-problemer, selvom min side kører via Cloudflare. De skriver:

Metadata Boundary.

The Customer Metadata Boundary ensures that the end user traffic metadata that can identify a customer stays in the European Union. This includes all the logs and analytics that a customer can see. This is done by ensuring that the end user metadata that can identify a customer flows through a single service at our edge, before being forwarded to one of our core data centers.

When the Metadata Boundary is enabled for a customer, our Edge ensures that any log message that identifies that customer (that is, contains that customer’s Account ID) is not sent outside the EU. It will only be sent to our core data center in the EU.

Farvel til Google Analytics 2Det var selvfølgelig ingen kunst at oprette databasen via cPanel og at uploade samtlige filer til en folder på hjemmesiden med FileZilla. Men herefter begyndte problemerne.

  • Herunder viser jeg data fra min installation, hvor jeg – af sikkerhedshensyn – har erstattet forskellige oplysninger med “xyz”. Du kan nok finde rundt alligevel.
  • Der var problemer med at finde og oprette det “token”, der skal bruges til at spore data om de besøgende på hjemmesiden
  • Der var problemer med password, så jeg måtte flere gange bede om et nyt. Browseren blev ved at brokke sig, men pludselig virkede det alligevel. Hvordan det endelig lykkedes, ved jeg ikke.
    • Jeg var i tvivl om, hvorvidt det skulle være password til hjemmesiden som sådan, eller om det skulle være et password til Matomo selv.
    • Så vidt jeg kan se, er det et password til Matomo selv.
  • Hvis du selv bokser med det, kan du måske finde hjælp i filen, der hedder “config.ini.php”, og som befinder sig i folderen:  /public_html/folderen du uploadede filerne til/config/. Øverst i filen står der:

[database]
host = “127.0.0.1”
username = “xyz” (databasebrugeren)
password = “zyz” (databasebrugerens password)
dbname = “xyz_xyz”
tables_prefix = “matomo_”
charset = “utf8mb4”

Mange interessante data

Nu skal Matomo selvfølgelig have tid til at samle data sammen, men allerede nu kan jeg se, at Matomo er langt lettere at finde rundt i end GA. Jeg blev aldrig gode venner med GA, fordi siden var overbroderet med tal, jeg ikke kunne finde en sammenhæng i. Et billede som nedenstående ved man da, hvad er.

Hvordan Matomo både kan overholde GDPR og finde data som disse, ved jeg ikke, for data stammer fra brugerens IP-adresse,

Brugerne får en unik id-kode i Google Analytics, hvor data om adfærd, demografi og erhvervelsesmetoder bliver overført til Googles moderselskab i USA. Din brug af Google Analytics sender derfor ufrivilligt europæisk brugerdata til USA.

Fordi EU mener, at overførsel af personlig data til amerikanske virksomheder, der ikke kan garantere dataenes sikkerhed fra amerikanske efterretningstjenester, er ulovligt, bør du tage stilling til det. Især efter Datatilsynet har stemplet Google Analytics som ulovligt.

Men det centrale problem er også nærmere, at GA sender data til USA. Det gør Matomo ikke, og dermed vil du med Matomo være “Compliant” og det gælder under alle omstændigheder, hvis du vælger den self hostede løsning “Matomo On-Premise”:

Farvel til Google Analytics 2


Har du kommentarer til artiklen?

Så er jeg glad for at modtage dem i relation til artiklen, dvs. i artiklens kommentarfelt herunder, ikke på Facebook og ikke via Messenger. Jeg svarer dig også relation til artiklen, ikke på Facebook og ikke via Messenger. Det skyldes, at kommentarer og artiklen jo ellers dekobles, og så er din kommentar ikke noget værd i fremtiden. Det er ærgerligt for os begge.

Hvis du ikke tidligere har kommenteret en af mine artikler her på siden, skal din kommentar først godkendes (spamhensyn). Min responstid er under normale omstændigheder meget kort. Herefter vil du stryge lige igennem.

6 Svar
  1. Charlotte
    Charlotte siger:

    Jeg er totalt blank her. Har man bare uden videre Google Analytics på sin blog, eller skal man have gjort en aktiv indsats for at have installeret den.

    Og tumpe-spørgsmålet: Hvad bruger man alt det her til?

    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Charlotte

      1) Ja, du hvis du har GA, har du selv installeret det. Undersøg om du har en konto hos GA, så giver svaret sig selv.

      2) GA er et analyseværktøj.

      • Charlotte
        Charlotte siger:

        Næh, de kender mig ikke. Så jeg er i salveten der.
        Et analyseværktøj? Hmm, tjaa .. det siger nærmest jeg selv med det navn 😉 Jeg skulle vist have spurgt: Hvad er det, de hjælper dig med at analysere? Og hvorfor og til hvad nytte har du brug for sådan et?

        • Stegemüller
          Stegemüller siger:

          @ Charlotte

          Den bedste forklaring finder du formentlig her: https://www.webdesigner.dk/hvad-er-google-analytics-installation/ og i al ubeskedenhed i min første artikel om “Farvel til Google Analytics”: https://stegemueller.dk/farvel-til-google-analytics/

          Supplerende: Når man, som jeg, bruger meget tid på at skrive, på at hastighedsoptimere og en del penge på at vedligeholde siden mv., overholde lovgivningen mv., er det også rart at vide, om siderne/artiklerne rent faktisk bliver besøgt/læst og hvilke, der læses mest, hvor lang tid brugerne er på hvilke links, er det kun brugere fra Danmark eller er der også udlændinge. Hvis de kommer fra Danmark, hvor bor de så ca., hvor mange brugere, der hopper videre efter blot at have set en siden, og hvor mange der klikker lidt rundt, hvilken effekt har de forskellige knapper osv. Jeg vil fx gerne vide om mine supportsider til TNG ligger godt eller dårligt i Google søgeresultater osv., osv. Alt det kan et analyseværktøj fortælle noget om.

          • Charlotte
            Charlotte siger:

            Mange tak for at forsøge at forklare, men det er vist som at forklare farver for en blind. Nu har jeg læst dit indlæg flere gange og GAs svada vist to. og jeg fatter stadig ikke, hvad det egentlig gør godt for – lyder mere som noget, der ville få mig til at forlade en blog, end at blive, for det lyder som om formålet er at manipulere med de besøgende.

Der er lukket for kommentarer, da posten er mere end et år gammel.