Arla = arghhhh

“Arla Lærkevang kommer fra ca. 100 særligt udvalgte danske gårde. Køerne her græsser ude hele sommeren og deres menu består en højere andel græs end konventionelle køer.”

Normalt lever jeg reklamefrit, for jeg kan selv finde ud af, hvad jeg har behov for. Men lige pt. er der Tour de France, og så er det umuligt at slippe for skidtet på TV2.

Jeg er rystet over Arlas reklame for “Den nye minimælk fra køer på græs”. Hvor bevæger vi os hen? Skal vi bruge det som markedsføringstrick, at Maren og Nora Malkeko er på græs? Jamen er det ikke der, de hører til?

Da jeg i min barndom i det midtjyske og sydfynske cyklede på min lille pigecykel til skole, var det ved siden af de sortbrogede, den røde danske malkerace og jerseykøerne – og de stod da ude i marken og gumlede kløver, og når man kom hen i landsbyskolen, lærte man, at koen har tre maver. Jeg har ikke engang gået i skole om lørdagen, og vi var holdt op med at kalde det for kartoffelferie, og lærerne måtte heller ikke slå. Det er kun 30 år siden! Landbruget har taget en alvorlig drejning siden.

Der er ingen grund til at give landmændene skylden – nix det handler om dig kære forbruger, for det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Landmand Hansen producerer det, hans kunder køber. Køb dog noget kvalitet, køb noget som du vil være bekendt at fortælle dine børnebørn om, de tror sgu stadig på, at køerne står ude på marken, lad være med at tro, du kan få fem frosne kyllinger for en hund, som du kunne i 70’erne (hvor mange gange er din egen løn steget siden?)

Køb kvalitet og betal hvad det koster, og har du kun råd hver anden dag, så spar!