Aggressiv markedsføring 2

Aggressiv markedsføring 2

Undgå telefonsælgere/phonere

Aggressiv markedsføring 2

Nu ved jeg det! Sådan slipper man for de telefonsælgere, der ringer, uagtet man er på “Robinsonlisten”: Man skal bare lyde som en gammel sur mokke – det har jeg åbenbart nemt ved.

Jeg er alt for nysgerrig til at undlade at besvare opkald fra hemmelige numre. I øvrigt er det flere dage siden, jeg har talt med nogen, og man kan jo aldrig vide, hvem der er i den anden ende.

I dag ringede en eller anden fra “fiber-et-eller-andet”. Han undskyldte, at han ringede på Kristi Himmelfartsdag. Jeg tænkte (men sagde det dog ikke): “Jamen hvorfor ringer du så?”. Så sagde jeg spørgende “Ja?” og var herefter tavs og afventende. Nu måtte det være hans udspil; man skal jo skiftes til at tale, når det skal være en dia-log. Men han gav op og afbrød forbindelsen. Formentlig kender han kun min type alt for godt. Det samlede tidsforbrug var under 20 sekunder.

Medlidenhed med telefonsælgere

Aggressiv markedsføring 2På en måde har jeg medlidenhed med telefonsælgerne, der nu til dags kaldes “phonere”. Det må være et rædsomt job. Jeg kan næppe være den eneste, der ikke gider tale med dem, og slet ikke behandler dem som de medmennesker, de (også) er. Det er jo egl. synd for dem.

Jeg er ikke klar over, om de tjener deres egen løn ind – men det må de vel gøre, da det ellers ville være tabsgivende at have dem ansat.

Man kan også forestille sig, at mange af dem/de fleste er provisionslønnede. Så er der sikkert kun til konventionel mælk, korte busture til Harzen, lav husleje og små julegaver.

Fungerer Robinsonlisten i det hele taget?

Den Robinsonliste, der blev frigivet 1. oktober 2019, rummede 1,3 millioner borgere, kilde: geomatik.dk, 11/2019.

Hvert kvartal stiger andelen af borgere, der står på listen, i snit med 1,76 pct. Så vidt jeg kan regne ud, er der gået ca. 14 kvartaler og siden 10/2019 må Robinsonlisten være vokset til ca. 1,6 millioner borgere. Hvis de 1,76 pct. pr. kvartal stadig holder vand, er det sørme mange, der er trætte af uanmodet markedsføring. Man kan også forestille sig, at de 1,76 pct. slet ikke er tilstrækkeligt nu, men det er gætværk.

Hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan man blandt andet læse følgende om telefonsælgerne:

Opkald fra analyseinstitutter, fagforeninger, religiøse foreninger, velgørenhedsorganisationer m.fl.

Forbuddet mod telefonsalg gælder kun for erhvervsmæssig aktivitet.

Det betyder, at det er lovligt for analyseinstitutter, fagforeninger, religiøse foreninger, velgørenhedsorganisationer m.fl. at ringe til dig, uden at du har givet samtykke til det. Det gælder også, selvom du er på Robinsonlisten.

Gad vide hvordan Robinsonlisten fungerer?

  • Jeg forestiller mig, at der findes et register over de ca. 1,6 millioner borgere, som erhvervsdrivende har pligt til at slå op i, før de ringer op.
  • Men gør de det?
  • Hvad er sanktionsmulighederne, hvis de ikke gør det?
  • Hvem holder øje med det? Det må være Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Jeg stiller mig tvivlende overfor, om den fungerer. På den anden side tør jeg ikke tænke på alle de opkald, jeg ville få, hvis jeg ikke stod på listen. Så måske fungerer den alligevel.

De fisker alle i det samme hav, og derfor oversvømmes vi af annoncer, reklamer, flyers, tilbud osv. Kampen er sikkert hård.

Lige p.t. er Facebook fyldt med annoncer fra teleselskaber og el-selskaber, der tilbyder rabat de første tre eller seks måneder. Af og til orker jeg at spørge, hvad prisen derefter er.

Står der med småt, at prisen er uden moms, skriver jeg til tider og gør dem opmærksom på, at annoncering overfor forbrugere skal angive priserne med moms. Så er der fred for dem!


Har du kommentarer til artiklen?

Så er jeg glad for at modtage dem i relation til artiklen, dvs. i artiklens kommentarfelt herunder, ikke på Facebook og ikke via Messenger. Jeg svarer dig også relation til artiklen, ikke på Facebook og ikke via Messenger. Det skyldes, at kommentarer og artiklen jo ellers dekobles, og så er din kommentar ikke noget værd i fremtiden. Det er ærgerligt for os begge.

Hvis du ikke tidligere har kommenteret en af mine artikler her på siden, skal din kommentar først godkendes (spamhensyn). Min responstid er under normale omstændigheder meget kort. Herefter vil du stryge lige igennem.

8 Svar
  1. Glennie Jensen
    Glennie Jensen siger:

    Ja, de telefonsælgere er ulidelige… Deres opringninger kommer lidt ” i bølger”, synes jeg. Det værste er næsten deres overfriske jargon, hvor de taler til een som om, man er en længe savnet og nær ven. Jeg er begyndt at gøre meget kort proces, og sige, at det ingen interesse har, og så afbryde forbindelsen. Begynder man først at gå i dialog med dem, er de meget svære at slippe af med.I starten følte jeg mig noget uhøflig, men på den anden side har jeg jo ikke bedt om at blive kontaktet….

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Glennie

      Ja, det er rigtigt, at de kommer lidt i bølger. Lige nu er jeg inde i en stime.

      Du har også ret i det med “en længe savnet og nær ven”. Det er så irriterende.

      Jeg føler mig også uhøflig, når jeg bare er tavs og venter på dem. Men nej, vi har ikke bedt om at blive kontaktet. Jeg er helt enig med dig.

      Svar
  2. Henny Stewart
    Henny Stewart siger:

    Jeg kan godt finde på at være gemen. Sidst en indisk “Microsoft”-medarbejder ringede, blev jeg ved med at tale dansk til ham, selv om han med grødet røst bad mig om “to pliiiise speak English” – jeg havde ikke travlt, og det var ikke mig, der skulle betale, så jeg fortsatte bare, til han lagde på.

    Ellers oplever jeg også, at Robinson-listen ikke er super effektiv. Det er gået op for mig, at patientforeninger godt må ringe én op, selv om man er på listen. Der er i hvert fald tre patientforeninger, der har mistet mig som medlem og al støtte fra mig, fordi de er fortsat med at ringe. Jeg kan kun opfordre folk til at forsøge at ramme patientforeningerne økonomisk på den måde. Vil man være godgørende, kan man jo finde en direkte måde at være det på. Udenom foreningerne.

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Henny

      Som altid er vi fuldkommen enige!

      Det er en virkelig god idé at tale dansk til “Microsoft”-medarbejderne. Det har jeg aldrig tænkt på.

      Med hensyn til hvem der må ringe, uagtet man er på Robinsonlisten, og om patientforeningerne, skrev jeg mere om det i den første artikel om “Aggressiv markedsføring”: https://stegemueller.dk/aggressiv-markedsfoering/ På det tidspunkt harcelerede jeg også over en patientforening, nemlig Psykiatrifonden.

      For ikke så længe siden skrev jeg under til fordel for “Klimabevægelsen”, der havde sagt sin ærlige mening om klimaets tilstand her i landet. Regeringen brød sig ikke om konklusionen og ville derfor reducere bevillingerne til Klimabevægelsen med ca. 2/3. Det var jo helt galt og lignede censur, der “ingensinde kan genindføres”, og derfor skrev jeg under et eller andet sted.

      Kort tid efter blev jeg ringet op af dem, der havde stået for underskriftsindsamlingen (de hed vist “Care”). Som altid var de himmelfaldne over min underskrift og takkede røven ud af bukserne.

      Jeg sagde det, jeg plejer at sige: “Og nu vil du så gerne have nogle penge?”. Svaret var selvfølgelig “Ja”. Derfor er det nu også slut med underskrifter, da jeg ikke orker det efterfølgende tiggeri. Jeg kan godt selv finde ud af at støtte, hvem jeg vil støtte, hvornår det skal ske, løbende eller engangsbeløb osv. De skyder sig selv i foden.

      Svar
  3. Charlotte
    Charlotte siger:

    En af fornøjelserne ved at have en fastnet-telefon er at kunne knalde røret på, når “Microsoft security office” ringer på indisk-engelsk.

    Selv om jeg også står på Robinson-listen, ryger der af og til én igennem. Vedkommende får så høfligt at vide, at han spilder både min og sin egen tid, og så lægger jeg på.

    Svar
  4. Eric
    Eric siger:

    Jeg har været på robinsonlisten i adskillige år og bliver aldrig ringet op af sælgere. Det hænder, at “Microsoft” eller lignende ringer fra udlandet, men det er sjældent. Så for mig virker det fint.
    Hvis nogen danske firmaer bryder loven og ringer til en robinson, må man kunne melde det et eller andet sted – måske forbrugerombudsmanden, hvor man kan anmelde spam..

    Svar
    • Stegemüller
      Stegemüller siger:

      @ Eric

      Jeg må være ærlig og sige, at det da også er sjældent, jeg bliver ringet op af sælgere – men jeg bliver træt af dem hver eneste gang.

      Mht. “Microsoft” – typisk en “engelsktalende-inder”: Jeg smider røret på med det samme, men det er flere år siden, jeg har haft en af dem i røret.

      Du har nok ret i, at det er Forbrugerombudsmanden. “Han” må have travlt.

      Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i debatten?

Du er mere end velkommen!

Skriv et svar til Glennie Jensen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *